• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • AxelOlivia

Henlin: Ja vi är helt befriade. :) Vilket är vanligast, min lilla syster blev inte bra utan fick ha gipsbyxa till hon var ett år ist men nu är hon helt bra. De kollar ju rätt noga upp allting så jag tror inte att det är något man behöver oroa sig för det nu.

• Mimmi P

Usch ingen bra dag idag, blev hemskickad från jobbet. Har haft massor av sammandragningar (inte onda) och de blir väldigt tydligt värre när jag blir stressad. Har inte så fasligt mycket att göra längre men hjärnan känns som mos, jag har svårt att minnas saker och det är allmänt rörigt utan struktur i tankarna vilket gör mig väldigt stressad. Har förstått att det är heeeelt normalt (inte BM som sagt iofs) att få sämre minne och svårt att strukturera när man är gravid, men vad hjälper det mig. Imorse på vägen till jobbet fick jag en yrselattack (vet inte vad det beror på men har fått så när det blivit för mycket stress under många år) med medföljande illamående och lätt huvudvärk. Då fick chefen nog och tvingade mig att åka hem igen, har lovat att stanna hemma och vila några dagar. Det är väl bra men jag känner mig så misslyckad. Löjligt kanske. Ville bara gnälla av mig lite.

Finns ju andra som har det värre och då känns det så löjligt att gnälla för sina egna besvär.

• BejbyBoo

Jodå, visst var allt "heeelt normalt" och "kroppen som förbereder sig" och "inget att oroa sig för". Jag hann knappt berätta helt och hållet vad det var jag kände!
    I alla fall. Magen har växt ytterligare, trots att den sjunkit ("Den har nog lagt på sig mycket hull de här senaste två veckorna" var hennes förklaring) och sf-måttet har ökat med 2 cm till 35!! Järnvärdet är tillbaka till normalt igen och blodtrycket lågt som vanligt (105/60). Bebis hjärta var lite svårt att hitta idag, men till slut fick hon fram det. Lägre puls än vanligt, 138 (har alltid legat runt 145-150), men igen "Det är iiiingenting att oroa sig för, så länge du känner att den rör sig så kan du vara lugn. Det är det bästa tecknet. Sen kan det vara svårt att hitta bra hjärtljud ibland beroende på hur bebis ligger." Jaja.
    Bebis är så gott som fixerad och bm avslutade med "Ja, vi får väl se om vi ses om två veckor!". Åh, så skönt det vore om bebis redan kommit då!!

Hon berättade också att majoriteten av alla förlossningar startar på natten mellan kl 03-05, för att då är kroppen så pass avslappnad att oxytocinet i kroppen börjar utsöndras osv. Har ju hört det från fler ställen, att det allt som oftast börjar under småtimmarna. Det lustiga är ju att de senaste två veckorna ungefär vaknat just vid 03-04 av förvärkar och de har bara tilltagit i styrka med dagarna som gått.

MimmiP: Ajdå, inte bra. Försök vila och ta det lugnt. Vet precis hur den där känslan känns. Att känna sig misslyckad och som att man inte klarar av jobbet (Jag är ju inte sjuk, jag är bara gravid!!!). Men försök så gott du kan att lägga den känslan åt sidan. Nej, du är inte sjuk, men livet som växer inom dig kräver energi och kraft - en helt ny människa ska bildas, inte undra på att man inte är riktigt som vanligt!

Lightfish: Men det var väl själva sjutton att du inte kan få börja må bättre någon gång!! Vad säger BM om det?

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • majsanna

Hoppades att det var en sådan blödning först men nu är det bara att inse att så inte var fallet... Tack för kramen.

Slänger in mina datum i listan också.

FÖDDA
    Mars2007: Elias 21/11-08.
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08, Höganäs

GRAVIDA
    Catt: BF 11 december 2008, inga barn sen tidigare, Örebro (flicka enligt RUL)
    FlakeZ: BF 26 december 2008, inga barn sedan tidigare. Stockholm
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL)
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: bf ca 30/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)
    Kanske en dag: BF 18 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:

Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL ?, BIM ? försök 2 efter mf, försök 6 totalt
    majsanna: ÄL ca 14/12 BIM ca 28/12 inga barn sedan tidigare. Försök 9. Norrköping

lightfish skrev 2008-12-01 11:16:06 följande:
    majsanna Skitförbannade helvete! Precis så känner jag med dig... Men som visst skriver längre upp...man kan blöda fast det tagit sig men då är blödningen kort och sparsam.... Skickar en varm kram bara för att!
  • Yinsan

Hej Tjejer!

Majsanna, bara att beklaga, hoppas verkligen ni får ett fint nyårs"löfte" istället!!!

Serafine, hur går det för dig?

FlakeZ, spännande när man känner att kroppen förbereder sig för kommande uppgifter! Snart har du ditt lilla knyte i famnen!

LF, usch vad jag lider med dig, mår själv inte helt bra men tuggar tuggummi som attan och det håller illamåendet borta, har du provat det?

Har säkert missat massor att kommentera men själv har jag så mycket att göra på jobbet att spänningshuvudvärken inte vill ge sig och det gör ju inte saken bättre att man inte kan häva dem med sina vanliga tabletter! Ja ja, bebben kickar iaf förfullt och gör sig påmind flera gånger om dagen, trevligt!

• Mars2007

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08, Ängelholm

GRAVIDA
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL)
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)

I VÄNTAN PÅ +:

Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL ?, BIM ? försök 2 efter mf, försök 6 totalt
    majsanna: ÄL ca 14/12 BIM ca 28/12 inga barn sedan tidigare. Försök 9. Norrköping

Lägger till lite om oss!
    Har inte hunnit med at läsa igenom allt, får väl att göra när det lugnar sig lite.. Idag har vi haft besiktning på huset, verkar inte vara några konstigheter! Sedan har vi varit på BVC med Elias, han har gått upp ordentligt så amningen fungerar bra iaf!

På onsdag är det dags att skriva huset!! Så nu sitter vi här och försöker planera lite inför flytt, vad som behövs införskaffas och vad vi ska prioritera i huset.

• Eva Marianne

Suck, jag har gått och blivit sjuk, igen! Har hostat och snorat i en vecka redan och det ger inte med sig! Har inte fått nån feber på hela tiden så jag tycker det är en märklig sjukdomsbild. Liksom, är det påväg att gå över eller påväg att bryta ut?
    Hostar så mycket att jag inte sover särskilt mycket. Börjar bli jobbigt... Tog en lur i bortåt 2 h förut för att orka med att jobba (snart) och var allmänt kinkig när jag vaknade. Känner mig som en snorig och grinig unge, ungefär "men jag orkar ju ingentiiiiiiiiiiiiiiing".

Mimmi P: självklart får du gnälla! Hoppas du också mår bättre snart, det är jobbigt att vara depp.

FlakeZ: ja, det verkar verkligen som det närmar sig för dig också

Vi har förresten fått första tiden hos BM nu, äntligen. 17/12 har hon, jag och maken tid samtidigt. En riktig skräll att det gick att få ihop!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Lillajag1979

Hallå...

Allt såg bra ut hos bm. Det lilla hon kolla. Typ blodtryck och kolla livmodern och lyssna på lillemans hjärta. Det var uppe i 150 slag ett tag men det var nog bara för att han blev rädd för ljudet som mackapären gav ifrån sig. Sen låg det på stadiga 140 slag. Fick massa papper. Bla moderskapsintyg. Och blodgrupperingspapper som ska med till förlossningen. Uhh, det känns verkligt nu... Så ska hon skicka en remiss till auroramottagningen... För min förlossningsrädsla... Det händer grejjer...

• Kallo

Hej hej alla,

Lillajag1979: Kul att du varit hos BM idag och allt såg bra ut. Jag har oxå funderat det med auroramottagningen, men jag vet inte om det är förlossningsrädsla jag har i grund och botten.. Vi skall iallafall anmäla oss till Annasprofylax, det är många som säger att den kursen är bra.

Rauur: Hur är allt? Har plusset sjunkit in? Läste på din blogg att du gjort offentligt där och fått en massa kommentarer från folk jag vet vilka det är.

Nu går vi och väntar in Catt och FlakeZ. Tänk att tiden gått så fort, jag tyckte det var nyss när ni plussade!

EvaMarianne: Se till att vila mycket! Jag märkte i höstas när jag var sjuk att det tog 100 gånger längre tid att bli frisk igen när man har en liten kotte i magen.
    Ger samma råd till MimmiP, vila vila vila och tänk på Dig själv!!

Själv har jag varit på jättedåligt humör hela dagen. Svärmor frågade mig för några veckor sedan om jag och maken var intresserade att följa med dem och deras bästa vänner (+ deras barn och barnbarn) på en weekend i Falkenberg. Fredag till söndag med julbord osv. Eftersom vi håller på att bygga i ordning våran övervåning tackade jag nej och hänvisade till att vi inte vill boka upp våra helger nu innan bebisen kommer.
    Berättade för maken om mitt och svärmors samtal, och det var inga konstigheter från hans sida.
    I morse visade det sig att svärmor tagit kontakt med maken och bestämt att vi skall åka iväg helgen innan jul utan att fråga mig!

Jag blev fruktansvärt sur över att de "gått bakom ryggen" på mig och bestämt detta. Kanske egoistiskt från min sida men jag känner att jag verkligen inte vill åka iväg i 7:e månaden på en partyresa som detta är planerat till att bli...
    Sagt och gjort så fick svärmor sig ett argt telefonsamtal i morse!

• Serafine

En vecka kvar till BIM. Vågar inte känna efter eller tolka, går det så går det.

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08, Ängelholm

GRAVIDA

I VÄNTAN PÅ +:

Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 25/11, BIM 9/12 försök 2 efter mf, försök 6 totalt

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!