Trollmor26 skrev 2009-01-08 22:57:58 följande:
Hej på er!!!!=) För det första, vilka underbara hem ni har..Jag blir helt sjuk!!!Jag, eller vi..jobbar just nu på att skapa vårat drömhem och jag blir otroligt inspirerad av era vackra hem..Tack!! Jag har en fråga oxå. Jag skulle vilja måla vissa av mina gamla möbler i shabby chick sliten stil men är livrädd för att misslyckas...som småbarns mamma är tiden knapp och det k'nns som om det blir fel så är det länge innan jag har tid att göra nåt åt det!!B la har jag ett gammalt avlutat skåp som jag ska använda som vitrinskåp åt porslin och glas sen..dörrarna är "dåligt" avlutade så att säga, man har alltså inte lyckats få bort all färd utan det är ett brunt, avskaft lager kvar..går det att bara måla över det och hur isånafal??Enligt pappa som har avlutatat det (Varför lixom, det var så snyggt innan..vit, vit, vit) satt det sista bruna lagret stenhårt..så att ta bort det är alltså inte aktuellt. Nån som vet hur man ska gå tillväga eller vart jag kan hitta info. kring detta??Tacksam för svar..Ha det bra..*kram*
Det som är bra med shabby-stilen, det är att det gör inget om man misslyckas lite. Det ska ju vara skavt ändå.
Bra att det är brunt, säger jag. Är det inte fett och glansigt, så tvätta bara lite innan du målar. Måla sedan, låt torka och rafsa lite på kanterna så att det blir slitet.