• MyLoveLiam

Tråd för STOR övervikt

Hej
    Tänkte starta en viktminskningstråd för oss som har mycket vikt som vi vill bli av med. Så vi kan peppa och ge varandra råd och tips
    Vad menar jag med mycket övervikt då? Ja....det är nog mera upp till dej själv att svara på, men i min bok så gäller det personer som kommer att behöva hålla på ett tag...inte bara några veckor. Men givetvis är ALLA väökomna till denna tråden
    Jag själv har ca 50 kg att gå ner....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 19:44
    Här är länken till våran lista:

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42075528.html

• Svar på tråden Tråd för STOR övervikt
  • Ulle75

*host host* Gick lite tidigare från jobbet idag, eländig förskylning. Vi hade våran minska måttet träff idag och det var bra så nu har jag motivation. Skall ta och krypa ner i soffan och läsa nån bok om viktminskning.

• angelika sjödin
    junibarn76 skrev 2009-03-19 15:20:47 följande:
    Jadu det är lite småknepigt men du kan ju egentligen äta samma som tidigare bara att du tar bort ris, pasta, bröd och potatis. Sen kan du skippa müsli och flingor t.ex. Fisksoppa är en hit här hemma just nu. Gulashsoppa. Chili con carne. Jag gör färsbiffar och äter bara grönsaker till. Olika sallader med t.ex. kyckling eller tonfisk. Färsfyllda auberginer med sallad. En grönsak som jag blir extra mätt av är morötter. Det är jäkligt lätt att riva morot till maten och äta med citron. Man kan äta fruktsallad och keso till mellanmål och omelett till frukost t.ex.
    Så det man gör är typ att bara äta "tillbehören", såsom köttet och grönsakerna?
    Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • junibarn76

angelika sjödin skrev 2009-03-19 15:27:24 följande:

Så det man gör är typ att bara äta "tillbehören", såsom köttet och grönsakerna?
    Ja i princip.
    Jag har fått lära mig en tumreger (av min viktcoach) för hur portionerna ska vara när man försöker gå ner i vikt (och även efteråt men då byter man ut en del mot kolhydrater).

En måltid ska bestå av:
    Tre knytnävar med grönsaker (det innebär att du ska ta lika mycket grönsaker som din knutna näve gånger tre)
    En handflata (samma tjocklek och utan fingrar inräknade) med protein.

När du vill behålla den vikt som du till sist kommit ner i byter du ut en av knytnävarna med grönsaker mot en knytnäve kolhydrater.

Protein är ju kött, skaldjur och fisk.
    Kolhydrater är exempelvis bröd, pasta, ris, gryn och socker.
  • junibarn76

Sen ska man givetvis rör på sig en hel massa också. För att gå ner i vikt måste du alltid göra av med mer energi än vad du stoppar i dig. Jag fick testa vad min kaloriförbrukning låg på under en dag om jag inte rörde på mig alls. Dvs. om jag satt i soffan och slappade och det var mellan 16 och 1700 kalorier på en dag.

• junibarn76

...och så får maten gärna vara lite fettsnål också men där är man väl lite oense i olika metoder. I LCHF så äter man mycket fett men jag äter inga kolhydrater och lite fett. Man ska då vara försiktig med mjölkprodukter t.ex.

• Evve81
    maskrosfjäril skrev 2009-03-19 12:24:08 följande:
    Kiiza: Låt dem inte stoppa dig kom igen tjejen!Vi finns här för dig.Dagens resultat:30 minuters träning på wii fit och 5229 steg på stegräknaren.Vikt: oförändrad.Har gett mig sjutton på att jag SKA komma i den blå fina klänningen.Kram allihop!Nån som hakar på stegräknarutmaning?
    Det kan jag göra!!!! Har blivit uselt med motion nu för sonen är riktigt dålig så vi msåte vara hemma bägge på em/kvällen så det blir nåt gjort i huset
  • Amber1975
    Jadu det är lite småknepigt men du kan ju egentligen äta samma som tidigare bara att du tar bort ris, pasta, bröd och potatis. Sen kan du skippa müsli och flingor t.ex.Fisksoppa är en hit här hemma just nu. Gulashsoppa. Chili con carne. Jag gör färsbiffar och äter bara grönsaker till. Olika sallader med t.ex. kyckling eller tonfisk. Färsfyllda auberginer med sallad.En grönsak som jag blir extra mätt av är morötter. Det är jäkligt lätt att riva morot till maten och äta med citron. Man kan äta fruktsallad och keso till mellanmål och omelett till frukost t.ex.
    Åh va gott allt lät. Hur gör du färsfyllda auberginer?
  • Amber1975

Nu är jag back in business igen. Känns skönt att få motivationen tillbaka.

Hur är det mer er andra?

• Lena 79

Hej! Här är en till storviktare som försöker gå ner i vikt. Är 176 cm och väger 120kg. Har gått ner30kg för 7 år sen, men har av slarv gått upp allt igen. Då använde jag samma metod som emmli76. Ska göra det nu med och undvika halvfabrikat och träna/motionera. Hoppas på att kilona ska försvinna då.

• Grodans mamma
    Ulle75 skrev 2009-03-19 15:20:23 följande:
    skorpan84 :Välkommen hit. Vist är det svårt, har slutat med godis sen nyår och det fina är att vist 17 är det jobbigt i början men nu tänkter jag inte ens på det. Så ta en sak i taget, jag åt tex mörkchoklad i början. Om du dricker kaffe kan det ju vara värt att öka den mängden något då det är koffein i både cola och choklad.Lycka till!!!
    tackar! :) j,jag dricker kaffe. har börjar dricka mer på senare tid faktiskt.. försöker att inte äta godis så ofta. förut har det varit varje dag,men har iaf dragit ner till ett par gånger i veckan ungefär.. colan är det värre med! :)
    men SKA gå ner!! har hund,så jag försöker ta en långpromenad om dagen.. är så slö,det vet jag.. men försöker.. mår inte toppen psykiskt heller,så det gör det säkerligen lite svårare.. men men,några kilon har jag iaf tappat senaste månaderna..även om det är lite,så är det alltid något! :)
Svar på tråden Tråd för STOR övervikt