• MyLoveLiam

Tråd för STOR övervikt

Hej
    Tänkte starta en viktminskningstråd för oss som har mycket vikt som vi vill bli av med. Så vi kan peppa och ge varandra råd och tips
    Vad menar jag med mycket övervikt då? Ja....det är nog mera upp till dej själv att svara på, men i min bok så gäller det personer som kommer att behöva hålla på ett tag...inte bara några veckor. Men givetvis är ALLA väökomna till denna tråden
    Jag själv har ca 50 kg att gå ner....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 19:44
    Här är länken till våran lista:

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42075528.html

• Svar på tråden Tråd för STOR övervikt
  • Mieria
    junibarn76 skrev 2009-04-09 14:15:49 följande:
    Det är en ganska provocerande fråga som de som har stor övervikt ofta möts av. Då är den ställd med ett visst förakt. Det trodde jag att du hade räknat ut. Vad är det du vill veta angående hur man går upp i vikt?När det handlar om stor övervikt är det ofta en lång process där varje etapp på vägen inte känns så stor. När man inser att det finns mycket att göra åt ens kropp och vikt finns inte alltid tiden eller motivationen att ta tag i det. Att ändra en hel livsstil är inte något som görs snabbt. Då är det lättare att fortsätta leva som man gjort tidigare.
    'Nej jag har inte räknat ut det eftersom jag absolut inte menade att bemöta någon med någon form av förakt och jag är hemskt ledsen om någon kände på det viset.
  • Mieria
    minasöner skrev 2009-04-09 14:22:44 följande:
    Alla har väl märktatt man lagt påsig mer och mer. Det kommer ju knappast över en natt. Jag har inte orkat ta tag i det förr, för målet har varit så långt borta. Och de gånger man har försökt så kommer det alltid någon negativ person som trycker ner mig i skoskaften så jag tappar motivationen. Svärmor är en bra kandidat på det.Men nu jävla rska hon få sig en stor knäpp på näsan.
    Det låter som du har hittat jävligt bra motivation denna gången :D Lycka till!
  • minasöner
    Mieria skrev 2009-04-09 14:24:00 följande:
    Det låter som du har hittat jävligt bra motivation denna gången :D Lycka till!
    ja jag fullkomligt hatar tanten. Hon är jättefet själv så hon är grymt avundsjuk på att jag lyckas. Så jag antar att det är därför hon häver ur sig saker som : Det där funkar inte, du kommer gå upp allt igen. Du kan omöjligt ha gått ner 30kg för det syns verkligen inte. Det där bluffet du håller på med ger inget resultat. Trist med folk som inte kan glädjas åt andras framgång. Men det här ger mig väldigt mkt motivation
    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • junibarn76
    Mieria skrev 2009-04-09 14:23:00 följande:
    'Nej jag har inte räknat ut det eftersom jag absolut inte menade att bemöta någon med någon form av förakt och jag är hemskt ledsen om någon kände på det viset.
    Okej jag trodde det eftersom du la till att du inte menade något illa.

Då tror jag att det är som jag skrev ovan ungefär. Det sker i etapper och varje liten etapp känns inte så farlig men man tappar helhetssynen.
  • Mieria
    minasöner skrev 2009-04-09 14:29:25 följande:
    ja jag fullkomligt hatar tanten. Hon är jättefet själv så hon är grymt avundsjuk på att jag lyckas. Så jag antar att det är därför hon häver ur sig saker som : Det där funkar inte, du kommer gå upp allt igen. Du kan omöjligt ha gått ner 30kg för det syns verkligen inte. Det där bluffet du håller på med ger inget resultat. Trist med folk som inte kan glädjas åt andras framgång. Men det här ger mig väldigt mkt motivation
    haha det verkar vara en trevlig stöttepelare du har hittat! Jag fick höra "ska du verkligen dricka vin till maten? Det är fullkomligt livsfarligt med din övervikt. Jag tycker synd om dina jeans" :D Trevliga människor vi umgås med :D
  • Mieria
    junibarn76 skrev 2009-04-09 14:34:59 följande:
    Okej jag trodde det eftersom du la till att du inte menade något illa. Då tror jag att det är som jag skrev ovan ungefär. Det sker i etapper och varje liten etapp känns inte så farlig men man tappar helhetssynen.
    Jag vet egentligen om det där. Nu vet jag ju inte hur överviktiga folk är här men när jag landade på 80 kg (jag är typ 1 dm lång) så började jag få ont i knän och leder. Fast det kanske är olika hur tålig man är :)
  • qlurig

Är det försent att hoppa in här??
    Vill oxå gå ner en massa kilo och har nu första veckan lyckats med 3 =)

Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • junibarn76
    Mieria skrev 2009-04-09 14:37:05 följande:
    Jag vet egentligen om det där. Nu vet jag ju inte hur överviktiga folk är här men när jag landade på 80 kg (jag är typ 1 dm lång) så började jag få ont i knän och leder. Fast det kanske är olika hur tålig man är :)
    Oj på 1 dm i längd lär du vara rätt bred!
    Jag är 164 cm lång vägde 91,5 kilo när jag hoppade in i den här tråden. Kände att min övervikt var rätt stor då jag behövde gå ner minst 20 kilo för att få ett BMI som ligger inom normalintervallet. Igår vägde jag in mig på 78,8 kilo så det går verkligen framåt.

jag minns inte att jag någonsin varit smal faktiskt men sedan jag fick barn, slutade amma och började äta lika mycket som min 2 meter långa sambo så blev jag ju inte direkt smalare...

Det finns dock många i tråden som har betydligt mer än mig att kämpa med i kilon.
  • Mieria
    junibarn76 skrev 2009-04-09 14:45:02 följande:
    Oj på 1 dm i längd lär du vara rätt bred! Jag är 164 cm lång vägde 91,5 kilo när jag hoppade in i den här tråden. Kände att min övervikt var rätt stor då jag behövde gå ner minst 20 kilo för att få ett BMI som ligger inom normalintervallet. Igår vägde jag in mig på 78,8 kilo så det går verkligen framåt. jag minns inte att jag någonsin varit smal faktiskt men sedan jag fick barn, slutade amma och började äta lika mycket som min 2 meter långa sambo så blev jag ju inte direkt smalare...Det finns dock många i tråden som har betydligt mer än mig att kämpa med i kilon.
    Då var vi nog ganska lika förut. Jag är 156 cm :) Mitt problem är inte att jag har svårt att gå ner. Det är bara så att jag går upp igen och jag vet inte vad jag ska göra åt det :´) Jag gick ner 20 kg på 6 veckor och sedan WOOPS gick jag upp 8 igen på två månader. Hur man sätter stopp för det begriper jag bannemej inte :´/
  • junibarn76
    Mieria skrev 2009-04-09 14:49:56 följande:
    Då var vi nog ganska lika förut. Jag är 156 cm :) Mitt problem är inte att jag har svårt att gå ner. Det är bara så att jag går upp igen och jag vet inte vad jag ska göra åt det :´) Jag gick ner 20 kg på 6 veckor och sedan WOOPS gick jag upp 8 igen på två månader. Hur man sätter stopp för det begriper jag bannemej inte :´/
    Ah, jag förstår. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det. Själv har jag aldrig tidigare försökt gå ner i vikt. Jag har faktiskt tyckt om mig själv så som jag varit. nu försöker jag göra det på ett vettigt och framför allt hållbart sätt.
Svar på tråden Tråd för STOR övervikt