• MyLoveLiam

Tråd för STOR övervikt

Hej
    Tänkte starta en viktminskningstråd för oss som har mycket vikt som vi vill bli av med. Så vi kan peppa och ge varandra råd och tips
    Vad menar jag med mycket övervikt då? Ja....det är nog mera upp till dej själv att svara på, men i min bok så gäller det personer som kommer att behöva hålla på ett tag...inte bara några veckor. Men givetvis är ALLA väökomna till denna tråden
    Jag själv har ca 50 kg att gå ner....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 19:44
    Här är länken till våran lista:

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42075528.html

• Svar på tråden Tråd för STOR övervikt
  • Amber1975

Moder Jord skrev 2009-04-09 19:47:32 följande:

Tack!  Under många år hade jag gömt bort hur det kändes att må bra...trodde inte att jag hade rätt att få må bra...men nu mår jag oftast bra i själen och det känns så skönt. Nu är det bara kroppen som ska få må bra och jag är ju på god väg precis som ni andra!Kram!
    Oh ja, du är ju på jättegod väg.
    Jag önskar att jag oxå kunde säga att jag oftast mår bra i själen, men det gör jag verkligen inte. Hoppas att jag ska må lite bättre i själen oxå i och med att kroppen blir allt mindre.
  • Moder Jord
    Ulle75 skrev 2009-04-09 19:50:09 följande:
    Moder Jord skrev 2009-04-09 19:47:32 följande: Jag tror det är så att om själen mårbra så har man dom bästa förutsättningarna för att lyckas.
    Det tror jag med!
    Det finns en guldkant runt varje moln!
  • Ulle75
    MizzTez skrev 2009-04-09 19:47:10 följande:
    Ja skriver under på detta.. Så var det för mig åxå, lägg sedan till två graviditeter på det så har du mig i ett nötskal! Min kropp fick någon "knäpp" efter jag fick min dotter, under själva graviditeten gick jag upp 12 förlorade allt innom loppet av en vecka efter förlossningen men sedan gick jag upp 25 kg!!! Ingen vet på vad heller för jag promenerade dagligen och åt nyttigt så något fick min kropp att bara samla på sig allt!
    Jag tycker oxå det är konstigt med mina viktuppgångar efter att jag gått ner gravkg och mer där till så ökar jag och jag har tom varit med VV och bara ökat. Känns helt hopplöst då. Övriga familjen är ju smala och vi äter ju samma mat.
  • Mum of love

Har varit på en timmes promenad me barnvagn i kväll och det känns så skönt, har varit och hämta ut ett paket så ja frörena nytta me nöje ivanliga fall skulle jag lätt tagit bilen, men nu ska det bli ändring på de..

Sen va som gjort att jag gått upp så myckt ja till att börja har jag alltid varit stor,mullig eller va man nu ska säga trotts att jag alltid rört mig mycke som liten , och tyvär har jag alltid varit  glad i mat..
    Men det mest avgörande har nog varit sän jag fått barn, trodd inte mina ögon när vågen visa nästan +17 kg  2,5 år efter att dottern kom till värden, sen deppa jag väl i lite men än ett halvår dör att nu börja känna att jag måstge göra nått åt detta, och ja de som gjort att man gått upp är väl att det blivit en massa småätandet på kvällarna mm ja tidigare hadde jag ett mer aktivt liv, nu blir man ju hemma hela kvällarna ja idax läget jobbar man kommer hem fixar mat umgås me dottern sen sambon och lite tv och då små äter jag  (äter förövrigt förstora portioner vid alla mål) men det har blivit lite bättre försöker i alla fall, får väl nått litet bakslag då och då men ja nu är jag mer medveten om va jag sätter i mig.. Är jag som tyvär har tagit de största ansvaret för dottern så ja jag har haft svårt att ta mig iväg ochja jag tror mycke av mitt småätande beror på de, ja jaghar haft de som tröst när jag suttit hemma, nu  är dottern lite större och sambon är mer me dottern så ja nu kan jag kanske ta mig iväg och träna elle göra nått annat gott för mig själv, ja det är mycke som ska stämma för att man ska må bra..  sen som sagt lite i generna är det ju oxå men dom ska inte få styra hela mitt liv utan ja nu ska jag ta tag i detta..

Lyckligast i världen!!!
  • Moder Jord
    Amber1975 skrev 2009-04-09 19:50:39 följande:
    Oh ja, du är ju på jättegod väg. Jag önskar att jag oxå kunde säga att jag oftast mår bra i själen, men det gör jag verkligen inte. Hoppas att jag ska må lite bättre i själen oxå i och med att kroppen blir allt mindre.
    Kropp och själ hör ihop...men det är viktigt att inse att du,  är en underbar människa precis som du är just nu, just i den här stunden.

Jag ser det som att min själ har lånat den här kroppen och att jag nu måste se om mitt "hus" innan det förfaller för mycket.
    Det finns en guldkant runt varje moln!
  • Amber1975

Moder Jord skrev 2009-04-09 20:02:01 följande:

Kropp och själ hör ihop...men det är viktigt att inse att du,  är en underbar människa precis som du är just nu, just i den här stunden.Jag ser det som att min själ har lånat den här kroppen och att jag nu måste se om mitt "hus" innan det förfaller för mycket.
    Mycket bra och tänkvärt. Så ska jag oxå försöka tänka. Tack!
  • Mieria
    Ulle75 skrev 2009-04-09 19:38:40 följande:
    Sorry om jag formulerar mig klumpigt, var bara nyfiken som sagt. Du presentera dig liksom inte innan du började skriva. Så om alla ifrågasätter dig så skriv en lite presentation så vet vi vem du är och varför du vill vara med och stötta och peppa.
    Jag är här och jag stöttar ellerhur?? Varför ska man behöva förklara sig för att göra det?? Om folk slutar ha så fruktansvärt svår dubbelmoral istället så kanske det går lättare. Å ena sidan klagas det på vad smala tycker om "oss överviktiga" och hur hemskt det är...Å andra sidan har alla överviktiga varit ganska hårda och orättvisa mot mig sedan jag gick ner lite... hur ska ni ha det??? vore det inte bättre om alla som kämpar med vikten eller mot hjälptes åt UTAN att någon behövde förklara sig. Vore det inte bättre om vi fokuserade på målet och uppgiften istället för att försöka klanka ner på varandra?
  • Ulle75
    Mieria skrev 2009-04-09 20:59:45 följande:
    Jag är här och jag stöttar ellerhur?? Varför ska man behöva förklara sig för att göra det?? Om folk slutar ha så fruktansvärt svår dubbelmoral istället så kanske det går lättare. Å ena sidan klagas det på vad smala tycker om "oss överviktiga" och hur hemskt det är...Å andra sidan har alla överviktiga varit ganska hårda och orättvisa mot mig sedan jag gick ner lite... hur ska ni ha det??? vore det inte bättre om alla som kämpar med vikten eller mot hjälptes åt UTAN att någon behövde förklara sig. Vore det inte bättre om vi fokuserade på målet och uppgiften istället för att försöka klanka ner på varandra?
    Okej
  • Ulle75

Mum of love: Låter härligt med en barnvagnsprommenad. Är dålig på att komma iväg på det, minstingen sover middag ute i vagnen och du skulle man ju kunna passa på att komma ut och gå, min man gör det ibland. Men själv tycker jag det är så gott att få fixa och greja lite inne när han sover. Idag har vi dock varit ute hela dagen och promenerat i en djurpark så det blev massa motion.

• qlurig

Tack för välkomnandet.

Min resa är oxå ganska lång.
    Har alltid varit överviktig men haft "smal"perioder.
    När jag träffade min man var jag nyseparerad och hade precis gått ner 17kg.
    Men sambolivet smög sig på och vikten sköt upp igen.
    När jag blev gravid skrev jag in mig på 127,5 kg men gav mig f*n på att jag inte skulle gå upp något under gravv
    Ultraljudet visade tvillingar men trots detta lyckades jag hålla mitt mål.
    På förlossningen vägde jag 127kg och 1 månad senare 109kg.
    Blev komplikationer vid förlossning och fick diagnosen MS i samma veva.
    Vikten gick upp igen, nu 123 kg.
    Har nu efter halvsidig förlamning mm gått rehab och börjat träna.
    Skrev in mig på en viktgrupp på VC i februari och var hos en PT idag.
    Nu ska fläsket bort.
    Började på allvar förra torsdagen med både mat, kost, stegräknare you name it.
    Efter första veckans vägning så är det -3 kilo.
    Det var jag det.
    Utlämnande men ganska skönt att vara ärlig.

Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
Svar på tråden Tråd för STOR övervikt