• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • MammasÄlsklingar
    TessaS skrev 2009-03-03 20:05:23 följande:
    Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...
    bra sagt

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:20:00 följande:
    Ja det är högre risk vid tex en förlossning att man dör, men och med betoning på men...vi måste föda barn för att samhället skall fungera, vad hade hänt om alla kvinnor valde att inte skaffa barn? Hur skulle vårt samhälle då se ut? Man måste inte op brösten, såvida det inte ligger medicinska åkommor bakom op.Om dessa människor vill op sig utan medicinsk bakgrund så är det givetvis upp till dom, deras val, deras kropp, deras medvetna risker. Dock så är ju forumen till för att diskuteras i och jag säger precis som alla andra min personliga, subjektiva åsikt. Jag anser att det är hemskt att så många kvinnor/flickor op brösten och att det för varje år sker en ökning av antalet skönhetsingrepp....mkt sorgligt....
    Men ska vi då gnälla på dom som har fetma .. röker..snusar..solar solarium..tar droger..dricker..flyger flygplan för du vet du tar ju en risk då planet KAN ju störta osv osv osv osv
    Var och 1 har och gör sina egna val i livet..
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:24:25 följande:

Vad skönt att du inte dömmer, det gör inte jag heller som tur är, vad jag däremot gör är att säga min åsikt. Vad jag vet så har vi yttrandefrihet i detta avlånga land, tack gode gud för det!!! Klart man kan dö av en bröstoperation, man kan dö av alla operationer och alla operationer innebär en risk...trodde du visste det??
    Men risken är faktiskt försumbar, precis som i övriga exempel jag la fram. Jag har säkert hundra exempel till, om du vill att jag ska fortsätta?
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 21:21:40 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:15:55 följande:
    Nej, ska man resonera som jag så ska man helt enkelt vända blicken inåt och se vad man själv gör innan man dömer andra. Du säger att man kan behöva en resa för att orka med vardagsbestyr. Men det är en risk att flyga flygplan också. Det är helt okej att göra de flesta val du räknar upp, men det är inte okej att rättfärdiga samtidigt som man dömer andras val. Dock är det rimligt att inte göra för stora utsvävningar åt något håll, och precis som du säger så måste man se realistiskt på det hela. För mig innebär det att kunna rannsaka sig själv och både jämföra och dra paralleller innan man dömer ut andras val. För mig är det ingen big deal överhuvudtaget att ligga under kniven. Jag fascineras av läkarkonst och medicin, jag tycker det är apcoolt och skulle inte se det som ett övergrepp på mig själv att operera mig. Tvärtom. Det är farligt att åka bil, så är det rimligt att ta bilen till affären varje dag? Det är farligt att gå över gatan, så är det rimligt att ens gå utanför dörren? Jag kan fortsätta i all oändlighet, poängen är att det likväl är idiotiskt kålsuperi att döma andras val och överdramatisera vad gäller risker vid operation, bara för att få så bra effekt som möjligt i sitt dömande. Det är lågt.
    Jag vänder min blick inåt och vad jag ser är osäkra människor som fallit offer för vårt samhälles sjuka ideal. Det är min teori och du har din teori, jag respekterar din övertygelse/åsikt/värderingar och tycker det är lågt av dig att inte göra detsamma. Så dina känslor gentimot mina åsikter/värderingar/övertygelser är ömsesidigt kan jag säga dig!!
    Jag ser ingen rimlighet i det du beskriver, dina jämförelser och paralleller du drar. Att åka bil/buss/tåg/flyg är idag en nödvändighet för att kunna ta sig till och från jobb tex, något man måste om man ska kunna betala räkningarna så den jämförelsen är också kass, önskar du kunde dra lite mer realistiska val av jämförelser då det lätt spårar ur annars och mest blir fjortis-snack av det hela!! Ja det är nödvändigt med semester/flyga utomlands med mera för att vi inte skall bli utbrända, det är fortfarande som JAG ser på saken INTE nödvändigt att op sina tuttar eller någon annan kroppsdel om det inte ligger medicinska orsaker bakom.
  • Carpe diem1981
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 21:25:45 följande:
    bra sagtCarpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:20:00 följande:
    Men ska vi då gnälla på dom som har fetma .. röker..snusar..solar solarium..tar droger..dricker..flyger flygplan för du vet du tar ju en risk då planet KAN ju störta osv osv osv osv Var och 1 har och gör sina egna val i livet..
    Men det är väl självklart att var och en gör sina val här i livet. Har jag aldrig sagt något om. Men jag har en åsikt/övertygelse precis som du har din!
    Jag anser det inte realistiskt att jämföra flyga flygplan eller åka bil med att lägga sig under kniven i ett försök att få en bättre självkänsla. Jag tror inte på den teorin men tack ändå Givetvis så är det fel att snusa/röka/ta droger/sprit med mera och det är för en gångs skull en ganska bra jämförelse som du gör här till skillnad från vissa andra här inne
    Inget av det är bra för kroppen Psyket eller själen
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:29:49 följande:

Jag vänder min blick inåt och vad jag ser är osäkra människor som fallit offer för vårt samhälles sjuka ideal. Det är min teori och du har din teori, jag respekterar din övertygelse/åsikt/värderingar och tycker det är lågt av dig att inte göra detsamma. Så dina känslor gentimot mina åsikter/värderingar/övertygelser är ömsesidigt kan jag säga dig!! Jag ser ingen rimlighet i det du beskriver, dina jämförelser och paralleller du drar. Att åka bil/buss/tåg/flyg är idag en nödvändighet för att kunna ta sig till och från jobb tex, något man måste om man ska kunna betala räkningarna så den jämförelsen är också kass, önskar du kunde dra lite mer realistiska val av jämförelser då det lätt spårar ur annars och mest blir fjortis-snack av det hela!! Ja det är nödvändigt med semester/flyga utomlands med mera för att vi inte skall bli utbrända, det är fortfarande som JAG ser på saken INTE nödvändigt att op sina tuttar eller någon annan kroppsdel om det inte ligger medicinska orsaker bakom.
    Det är inte nödvändigt med semesterresor, såvida man inte gör dem av samma anledningar som bröstoperationer. Dvs, för att få må bättre och få en tyngd lyft från sina axlar. Dvs, både och är både lika onödigt men ändå så nödvändigt som man gör det, vilket är subjektivt för var och en.
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 21:29:21 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:24:25 följande:
    Men risken är faktiskt försumbar, precis som i övriga exempel jag la fram. Jag har säkert hundra exempel till, om du vill att jag ska fortsätta?
    Men risken finns, det är dessutom ganska vanligt med andra typer av komplikationer vid en bröstförstoring om vi nu ska bortse från den lilla risken det finns att man ev skulle dö under op eller efter!! Dina exempel är dåliga exempel som jag ser på saken så du får själv avgöra om du vill fortsätta dra dina surrealistiska exempel och slösa tid på att inte ta diskussionen på allvar..upp till dig!
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 21:34:49 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:29:49 följande:
    Det är inte nödvändigt med semesterresor, såvida man inte gör dem av samma anledningar som bröstoperationer. Dvs, för att få må bättre och få en tyngd lyft från sina axlar. Dvs, både och är både lika onödigt men ändå så nödvändigt som man gör det, vilket är subjektivt för var och en.
    Precis, det är subjektivt för var och en. Som jag ser på saken så kan en resa vara nödvändigt då och då för att återhämta krafter.
    Ser fortfarande ingen nödvändighet med att frivilligt lägga sig under kniven pga komplex eller yttre påverkan från massmedia och samhället. Det finns andra, bättre lösningar på dåligt självförtroende/självkänsla enligt mig! Detta är min subjektiva åsikt!!
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:35:26 följande:

Men risken finns, det är dessutom ganska vanligt med andra typer av komplikationer vid en bröstförstoring om vi nu ska bortse från den lilla risken det finns att man ev skulle dö under op eller efter!! Dina exempel är dåliga exempel som jag ser på saken så du får själv avgöra om du vill fortsätta dra dina surrealistiska exempel och slösa tid på att inte ta diskussionen på allvar..upp till dig!
    Javisst.

Person 1: En människa gör allt för att slippa nudda mark känslomässigt. Konsumerar kläder och skor och smink och resor och statusprylar och så vidare i oändlighet. Tar ingen större hänsyn till miljö eller villkor i tredje världen utan bara kör på för det är jobbigt att inte kunna köpa det man vill mest hela tiden. = En osund flykt, men förmodligen den allra vanligaste i Sverige. Så vanlig att den till och med är osynlig för de flesta.

Person 2: Är väldigt konsumtions- och miljömedveten, arbetar mycket i frivilligorganisationer med bistånd för drabbade i u-länder, men har en liten dröm om att få lite mer propertionerliga bröst, för att kläderna skulle sitta så mycket snyggare då. En ganska harmlös önskan och personen gör en operation.

Vem gör mest skada på flest människor, men framförallt, men berövar sig mest på sig själv?
  • impossible girl

Fy! Fan vad arg jag blir! Vilka hemska människor vissa av er verkar vara! Ja, jag har opererat mina bröst. Jag gjorde det för att jag skämdes för dem innan. De passade inte min kropp och det gav mig så dåligt självförtroende att det störde min vardag. Visst ni kan bråka hur mycket ni vill om det var rätt eller fel, varför jag (och många andra) gjorde det, MEN det förändrar ingenting! Jag har mått så mycket bättre efter operationen (3 år sedan) och det bästa av allt är att jag ALDRIG längre tänker det minsta på mina bröst. Dom är där och dom funkar som dom ska och det är det enda viktiga. Ingen ser på mig att jag har opererat mig och det är inte heller tanken. Jag mår så bra nu och det tycker jag är viktigast. Jag skiter ärligt talat i anledningen till varför jag gjorde det, för det är det bästa jag gjort!

• idiblon

impossible girl skrev 2009-03-03 21:47:10 följande:

Fy! Fan vad arg jag blir! Vilka hemska människor vissa av er verkar vara! Ja, jag har opererat mina bröst. Jag gjorde det för att jag skämdes för dem innan. De passade inte min kropp och det gav mig så dåligt självförtroende att det störde min vardag. Visst ni kan bråka hur mycket ni vill om det var rätt eller fel, varför jag (och många andra) gjorde det, MEN det förändrar ingenting! Jag har mått så mycket bättre efter operationen (3 år sedan) och det bästa av allt är att jag ALDRIG längre tänker det minsta på mina bröst. Dom är där och dom funkar som dom ska och det är det enda viktiga. Ingen ser på mig att jag har opererat mig och det är inte heller tanken. Jag mår så bra nu och det tycker jag är viktigast. Jag skiter ärligt talat i anledningen till varför jag gjorde det, för det är det bästa jag gjort!
    Nej men "stackars" du, du är ju bara ett offer! Mer offer än alla de som är offer för den västerländska konsumtionshysterin där man tror att skapade "behov" är detsamma som basala sådana.

Helt ärligt, good for you och grattis till ditt välmående, det är du värd och det ska ingen någonsin ha rätt att försöka ta ifrån dig!
Svar på tråden Fejkbröst