• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • MaryD

Men har det här kommit att handla om "motståndarnas" oro för vår fysiska hälsa? För risken att vi stryker med under eller som en konsekvens av vår op?

I så fall får jag tacka för omtanken.

• TessaS

Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...

• idiblon
    TessaS skrev 2009-03-03 20:05:23 följande:
    Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...
    Eller hur.
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 19:43:59 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 19:29:40 följande:
    Då ändrar jag och säger att det är kålsuperi att prata om hur andra väljer att följa idealet och klaga på detsamma, när man själv solar solarium (cancer) och sminkar sig (allergier, djurförsök), färgar håret (farliga kemikalier) och konsumerar mer kläder än nödvändigt (miljö, tredje världen) för att modifiera det utseende man blivit skänkt. Att man har en riskmedvetenhet är väl givet, men de flesta är nog vuxna nog att ta beslutet själva utan att för det behöva omyndigförklaras av andra.
    Nummer ett! Jag omyndigförklarar ingen härinne, vad jag däremot gör är att säga vad jag har för åsikt kring det här med plastikop!! Nummer två! När man själv solar solarium (gör du det eller för jag gör det inte så jag antar att du pratar om dig själv), färgar håret samt sminkar sig gör jag och anser att det är helt okej, rimliga risker (oftast inga alls om man använder rätt produkter, samma när det gäller djurförsök med mera. ) Trodde att dom flesta i dagens upplysta Sverige visste att det fanns alternativa produkter som inte är testade på djur, samt som inte ger besvär med allergi med mera. Att göra det bästa möjliga av det utseende man fötts med är en sak och att låta någon skära i ens kropp är en helt annan historia som jag ser på saken. Att fräscha upp sig med smink, hårfärg, kläder som man känner sig fin i ger inga som helst komplikationer och eventuella konsekvenser för resten av livet, samt....man kan onekligen INTE dö av dessa ting hur du än vänder och vrider på det. Att jämföra en stor operation som tex en bröstförstoring med att sminka sig är patetiskt enligt mig, totalt orealistiskt också måste jag säga!
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:10:11 följande:

Nummer ett! Jag omyndigförklarar ingen härinne, vad jag däremot gör är att säga vad jag har för åsikt kring det här med plastikop!! Nummer två! När man själv solar solarium (gör du det eller för jag gör det inte så jag antar att du pratar om dig själv), färgar håret samt sminkar sig gör jag och anser att det är helt okej, rimliga risker (oftast inga alls om man använder rätt produkter, samma när det gäller djurförsök med mera. ) Trodde att dom flesta i dagens upplysta Sverige visste att det fanns alternativa produkter som inte är testade på djur, samt som inte ger besvär med allergi med mera. Att göra det bästa möjliga av det utseende man fötts med är en sak och att låta någon skära i ens kropp är en helt annan historia som jag ser på saken. Att fräscha upp sig med smink, hårfärg, kläder som man känner sig fin i ger inga som helst komplikationer och eventuella konsekvenser för resten av livet, samt....man kan onekligen INTE dö av dessa ting hur du än vänder och vrider på det. Att jämföra en stor operation som tex en bröstförstoring med att sminka sig är patetiskt enligt mig, totalt orealistiskt också måste jag säga!
    Man dör inte av en bröstoperation heller. Men människor dör av i-länders utsugning av tredje världen. Faktum kvarstår att det klagades på ideal, samtidigt som "man" tydligen får följa dessa ideal på sitt eget sätt, medan det är förfulat att lägga sig under kniven. Jag undrar hur "man" skulle resonerat om man själv var den som givits en kropp som låg utanför ramarna för vad som anses vara vackert. Det är nämligen så lätt, och billigt, att snacka och tycka en massa.

(Nej, jag solar inte. Men det spelar ingen roll, eftersom det inte är jag som dömer andras val när det gäller vad de gör med sina egna kroppar.)
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 19:51:39 följande:
    Slå dessutom ihop kostnaderna för ovanstående så är det lätt att se hur summorna springer iväg och på ganska kort tid motsvarar de dära "50 000 som man inte får spendera för tänk på tredje vääärlden". Det är lätt att se flisan i andras ögon, men missa bjälken i sina egna.
    Gör ett medhåll, men man måste sätta gränser och min gräns går vid att låta någon skära i min kropp. Anser det sorgligt att så många frivilligt lägger sig under kniven utan medicinsk bakgrund till op.
    Ska man resonera som du gör så ska alla människor varken sminka sig, äta julmat(rena rama frosseriet), träna ( för det kostar pengar att gå på gym tex), åka på semester med mera. Men enligt mig så är det ganska logiskt att man drar en gräns för vad som är nödvändigt. Behöver jag ett par stora tuttar med risk för livet eller allvarliga komplikationer? NEJ. Behöver jag resa utomlands, nja, kanske om jag skall orka få krafter till jobb, vardagsbestyr med mera, måste jag sminka mig? NEJ, måste inte, men vill jag piffa till mig någon gång då och då samt väljer rätt produkter som INTE skadar vare sig mig eller djuren så är väl det helt okej, inga stora risker med en makeup en fredagskväll så vitt jag vet*asg* Ja man kan dra paralleller kring allt, men måste samtidigt se lite realistiskt på det hela och inse att det är stooooooor skillnad på att lägga sig under kniven med allt vad det innebär för risker med mera och att sminka sig!!! Vore ganska löjligt annars!!!
  • Carpe diem1981
    Maddiss skrev 2009-03-03 19:55:23 följande:
    Risken att dö eller allvarligt skada vitala organ är säkerligen många gånger högre i samband med graviditet och förlossning, ändå är det många som ställer upp på det också. Plastikkirurgi är inget i jämförelse med det. Att göra fysiska ingrepp är alltid en risk, men många operationer av diverse slag görs trots att det är inte livsviktigt. Det finns även personer som frivilligt låter sig skadas, som tex elitidrottare, och sedan gör mängder av operationer. Allting är inte så svart och vitt, och frågan är var gränsen går? Oavsett om man skaffar barn, opererar idrottsskadat knä eller brösten, så kanske det kan få en person att må bättre?
    Ja det är högre risk vid tex en förlossning att man dör, men och med betoning på men...vi måste föda barn för att samhället skall fungera, vad hade hänt om alla kvinnor valde att inte skaffa barn? Hur skulle vårt samhälle då se ut? Man måste inte op brösten, såvida det inte ligger medicinska åkommor bakom op.
    Om dessa människor vill op sig utan medicinsk bakgrund så är det givetvis upp till dom, deras val, deras kropp, deras medvetna risker. Dock så är ju forumen till för att diskuteras i och jag säger precis som alla andra min personliga, subjektiva åsikt. Jag anser att det är hemskt att så många kvinnor/flickor op brösten och att det för varje år sker en ökning av antalet skönhetsingrepp....mkt sorgligt....
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:15:55 följande:

Gör ett medhåll, men man måste sätta gränser och min gräns går vid att låta någon skära i min kropp. Anser det sorgligt att så många frivilligt lägger sig under kniven utan medicinsk bakgrund till op. Ska man resonera som du gör så ska alla människor varken sminka sig, äta julmat(rena rama frosseriet), träna ( för det kostar pengar att gå på gym tex), åka på semester med mera. Men enligt mig så är det ganska logiskt att man drar en gräns för vad som är nödvändigt. Behöver jag ett par stora tuttar med risk för livet eller allvarliga komplikationer? NEJ. Behöver jag resa utomlands, nja, kanske om jag skall orka få krafter till jobb, vardagsbestyr med mera, måste jag sminka mig? NEJ, måste inte, men vill jag piffa till mig någon gång då och då samt väljer rätt produkter som INTE skadar vare sig mig eller djuren så är väl det helt okej, inga stora risker med en makeup en fredagskväll så vitt jag vet*asg* Ja man kan dra paralleller kring allt, men måste samtidigt se lite realistiskt på det hela och inse att det är stooooooor skillnad på att lägga sig under kniven med allt vad det innebär för risker med mera och att sminka sig!!! Vore ganska löjligt annars!!!
    Nej, ska man resonera som jag så ska man helt enkelt vända blicken inåt och se vad man själv gör innan man dömer andra. Du säger att man kan behöva en resa för att orka med vardagsbestyr. Men det är en risk att flyga flygplan också. Det är helt okej att göra de flesta val du räknar upp, men det är inte okej att rättfärdiga samtidigt som man dömer andras val. Dock är det rimligt att inte göra för stora utsvävningar åt något håll, och precis som du säger så måste man se realistiskt på det hela. För mig innebär det att kunna rannsaka sig själv och både jämföra och dra paralleller innan man dömer ut andras val. För mig är det ingen big deal överhuvudtaget att ligga under kniven. Jag fascineras av läkarkonst och medicin, jag tycker det är apcoolt och skulle inte se det som ett övergrepp på mig själv att operera mig. Tvärtom. Det är farligt att åka bil, så är det rimligt att ta bilen till affären varje dag? Det är farligt att gå över gatan, så är det rimligt att ens gå utanför dörren? Jag kan fortsätta i all oändlighet, poängen är att det likväl är idiotiskt kålsuperi att döma andras val och överdramatisera vad gäller risker vid operation, bara för att få så bra effekt som möjligt i sitt dömande. Det är lågt.
  • Carpe diem1981
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 19:52:52 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 19:29:40 följande:
    Men om vi tar den risken som finns.. vem fasen e du att dömma oss för det?Det e väl endå upp till oss och vårt eget ansvar?
    Vem har sagt att jag dömmer er? Jag dömmer samhället och dess snevridna ideal och massmedias negativa påverkan. Folk gör ju ändå som dom vill i slutändan men alla har olika åsikter kring allt här i livet och det får man inte glömma. Om jag inte skulle få yttra mig kring denna fråga så är det du som är den som dömmer glöm inte det.
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 21:13:54 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:10:11 följande:
    Man dör inte av en bröstoperation heller. Men människor dör av i-länders utsugning av tredje världen. Faktum kvarstår att det klagades på ideal, samtidigt som "man" tydligen får följa dessa ideal på sitt eget sätt, medan det är förfulat att lägga sig under kniven. Jag undrar hur "man" skulle resonerat om man själv var den som givits en kropp som låg utanför ramarna för vad som anses vara vackert. Det är nämligen så lätt, och billigt, att snacka och tycka en massa.(Nej, jag solar inte. Men det spelar ingen roll, eftersom det inte är jag som dömer andras val när det gäller vad de gör med sina egna kroppar.)
    Vad skönt att du inte dömmer, det gör inte jag heller som tur är, vad jag däremot gör är att säga min åsikt. Vad jag vet så har vi yttrandefrihet i detta avlånga land, tack gode gud för det!!!
    Klart man kan dö av en bröstoperation, man kan dö av alla operationer och alla operationer innebär en risk...trodde du visste det??
Svar på tråden Fejkbröst