Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:15:55 följande:
Gör ett medhåll, men man måste sätta gränser och min gräns går vid att låta någon skära i min kropp. Anser det sorgligt att så många frivilligt lägger sig under kniven utan medicinsk bakgrund till op. Ska man resonera som du gör så ska alla människor varken sminka sig, äta julmat(rena rama frosseriet), träna ( för det kostar pengar att gå på gym tex), åka på semester med mera. Men enligt mig så är det ganska logiskt att man drar en gräns för vad som är nödvändigt. Behöver jag ett par stora tuttar med risk för livet eller allvarliga komplikationer? NEJ. Behöver jag resa utomlands, nja, kanske om jag skall orka få krafter till jobb, vardagsbestyr med mera, måste jag sminka mig? NEJ, måste inte, men vill jag piffa till mig någon gång då och då samt väljer rätt produkter som INTE skadar vare sig mig eller djuren så är väl det helt okej, inga stora risker med en makeup en fredagskväll så vitt jag vet*asg* Ja man kan dra paralleller kring allt, men måste samtidigt se lite realistiskt på det hela och inse att det är stooooooor skillnad på att lägga sig under kniven med allt vad det innebär för risker med mera och att sminka sig!!! Vore ganska löjligt annars!!!
Nej, ska man resonera som jag så ska man helt enkelt vända blicken inåt och se vad man själv gör innan man dömer andra. Du säger att man kan behöva en resa för att orka med vardagsbestyr. Men det är en risk att flyga flygplan också. Det är helt okej att göra de flesta val du räknar upp, men det är inte okej att rättfärdiga samtidigt som man dömer andras val. Dock är det rimligt att inte göra för stora utsvävningar åt något håll, och precis som du säger så måste man se realistiskt på det hela. För mig innebär det att kunna rannsaka sig själv och både jämföra och dra paralleller innan man dömer ut andras val. För mig är det ingen big deal överhuvudtaget att ligga under kniven. Jag fascineras av läkarkonst och medicin, jag tycker det är apcoolt och skulle inte se det som ett övergrepp på mig själv att operera mig. Tvärtom. Det är farligt att åka bil, så är det rimligt att ta bilen till affären varje dag? Det är farligt att gå över gatan, så är det rimligt att ens gå utanför dörren? Jag kan fortsätta i all oändlighet, poängen är att det likväl är idiotiskt kålsuperi att döma andras val och överdramatisera vad gäller risker vid operation, bara för att få så bra effekt som möjligt i sitt dömande. Det är lågt.