idiblon skrev 2009-03-03 09:51:31 följande:
Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 09:44:00 följande:
Så du anklagar inte kvinnor som gör denna operation för att föra över snedvridna ideal till sina barn? Och menar du att det är värre att lägga sig under kniven (oavsett övriga levnadsvanor) än att konsumera utan like, eller vad helst annat man nu kan klaga på hos oss i-landsmänniskor? Jag tycker att det är fullt jämförbart att sätta konsumtionshets och operationer och diverse annat mot varandra, och att man ska vända blicken inåt innan man dömer andra, för orsakerna bakom både och kan vara exakt samma. Jag kan påstå att människor som konsumerar utöver sina verkliga basala behov har dålig självkänsla och jag kan klaga mig blå över konsumtionshetsen, men samtidigt förstår jag att den är en del i ett större sammanhang som påverkar människor. Det är samma sak med operationer, bara det att det "ska" anses mycket fulare. Det är illa.
Jag har aldrig sagt något om att det skulle vara mindre fel med vårt samhälles konsumtionshysteri. Jag har heller aldrig påstått att det är något jag står för eller själva lever i.
Jag anser det lika sorgligt att op brösten utan medicinsk orsak som att konsumera utan like, som att frossa i sig mat/godsaker, som att banta sig sönder och fördärvad, samt alla andra skönhetsop osv.
Förstår fortfarande INTE var du drar dina slutsatser! Du gör dessutom egna tillägg och får det att låta som om det är JAG som är av denna åsikt och inte DU.
Jag dömer inte andra men jag är av en åsikt kring detta ämne och det är ju just det denna tråd handlar om nämligen Bröstförstoringar och inget annat så håll dig gärna till ämnet. Alla har rätt till sin åsikt/sina värderingar/sin subjektiva åsikt, jag som du som vem som helst!
Jag tycker att allt vad bröstproteser handlar om är en typ av kroppsfixering, ett ideal eller ett komplex, kommer inte dra upp något annat då det är just bröstförstoring denna tråd handlar om. Vill vi prata om konsumtionshysterin i samhället, fetma, bantningshysterin med mera får vi skapa en tråd om det isåfall för att det inte ska bli för OT. Nu pratar vi om Tutthysterin eller JAG gör det iallafall.
Det kan handla om osäkerhet, dåligt självförtroende eller brist på bekräftelse som jag ser på saken!
Man har som egen individ alltid ett val. Valet står mellan att strunta i det ideal samhället skapat genom media och istället försöka leva livet med vänner som accepterar en för den man är med små bröst eller stora bröst, hängiga bröst, fasta bröst osv och killar som söker mer hjärna än just tuttar. Man väljer att använda sina pengar för att köpa sig resor, böcker, bidra till något som andra kanske har glädje av som tex mat/vatten för dagen eller något annat av intresse som i längden kommer att gynna oss mer själsligt och innerligt än ett par silikonbröst.
Väljer man att istället skaffa sig ett par bröst för att samhället tycker att man ska ha det, så kan man i mina ögon inte bara skadas av det fysiskt utan även ur ett psykologiskt perspektiv. De människor jag känner som valt att skaffa sig ett par fejkade tuttar gömmer inte dessa direkt, utan snarare så visar dom mer än gärna upp dom, vilket jag tror kommer leda till att man kommer hitta killar/män, men samtidigt kunna fråga sig själv..............
Ville han ha mig för att jag är jag, för den jag är, för mina egenskaper, min personlighet eller för mina silikonbröst? Brösten blir helt plötsligt INTE en del av ens kropp!!!
Det man dessutom faktiskt gör med detta val av att förstora brösten och som många inte tänker på är att man föder den skeva uppfattning av hur en kvinnorkropp skall se ut, den perfekta kvinnokroppen vilket i sin tur leder till att fler kvinnor/flickor kommer att utsätta sig för de risker denna operation FAKTISKT kan åstadkomma/innebära. Detta glöms ofta bort i sammanhanget. Nämligen riskerna med en operation!!!
Dör du då du förstorar brösten, vilket händer mellan varven även här i Sverige så har du dött just i komplex och i ytlighetens namn. Dör du för att du tex fått en hjärntumör och avlägsnat denna genom en operation, så dör du för att du försökte rädda ditt eget liv!!!
Det är ganska bisarrt att säga att det inte kommer "hända mig" eller någon annan i vårt land som väljer att göra detta ingrepp pga att vi har så bra kliniker med mera. Folk dör tex fortfarande av att föda barn i vårt land och även detta är något vi heller inte ser just för att det händer så sällan men det HÄNDER, dock uppmärksammas det inte tråkigt nog!!
Det folk inte förstår är att beteende föder beteende och på så vis är man enligt mig ingen bra förebild för sina barn om man förstorar brösten ur ett skönhetsperspektiv!!
Är skönhet verkligen att berätta för människorhur man ska se ut, hur man skall vara med mera? Är inte skönhet någonting som vi föds med och som definitivt INTE kan köpas för pengar?? Skönhet kommer inifrån enligt mig och vi är alla vackra för just dom vi är och som vi blivit skapta att vara!!
Jag pratar bara för mig själv men jag vet att många andra tycker som jag i denna fråga. Jag vill bli älskad för den jag är, som jag är skapt att vara, jag vill inte behöva ställa mig själv frågan....älskar han mig för mina fejkade BRÖST eller för den JAG ÄR. Men det är jag det. Nu har jag sagt mitt och tänker inte stanna kvar i denna tråd längre då det ändå inte kommer leda någon vart. Jag har mina åsikter/värderingar i livet och ni som är för bröstförstoringar/skönhetsop har era. Alla har rätt till sin åsikt/tanke!! Ha en bra dag.