• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Carpe diem1981
    Myrtille skrev 2009-03-03 10:31:12 följande:
    Jag vänder mig inte emot när man justerar något som ser groteskt ut, men jag vänder mig emot att gränsen för vad som anses vara groteskt flyttas (ivrigt påhejat av media) till att inkludera fullkomligt friska tonårsbröst. När en normal artonåring köper tutta rsom ser ut som något ur en serietidning tycker jag attdet är ledsamt på samma sätt som att Michael Jackson förstörde sitt alldeles normala ansikte.Jag har träffat tillräckligt många patienter med helkonstiga resultat efter operation för att störa mig på myten om att de opererade brösten är snyggare än vanliga människobröst.De duger som protes, men inte annars.
    Åter igen samma här...jobbar inom vården och har också stött på många fall där det gått åt skogen, riskerna är större än vad många naiva tycks tro, men men....
  • stjärnströssel

jag har inte många vänner som gjort det..men ändå stött på 2 som ahr probelm.
    o en som skäms över det...

• Myrtille

Jag pratade om ålder.
    Enligt uppdrag gransknings Sifo-undersökning:
    "Uppdrag granskning beställde en egen Sifo-undersökning för att ta reda på hur många svenskar som i dag kan tänka sig att göra en skönhetsoperation. Undersökningen visar att var tionde tillfrågad svensk kan tänka sig att göra en skönhetsoperation. Och i gruppen kvinnor 15-29 år kunde nästan var fjärde (23 procent) tillfrågad tänka sig att förbättra sitt utseende med en operation."
    Tror ni att ju yngre man är desto fulare bröst har man? Eller kan det vara en fråga om självförtroende och mognad?

• M Y L F

Varför är det fel att op sig om man betalar med egna medel?
    Om man gör det för sin egen skull eller för alla andras spelar ju inte heller någon roll.

Att man utsätter sig för en risk? Att man kan dö? Dom riskerna är man ju väldigt upplyst och medveten om. Men dör man så dör man. Svårare än så är det inte. Den som dör lär ju inte lida utan det är väl ens nära och kära. Hur många har dött under en skönhets operation i Sverige? Jag orkar inte kolla det så om någon ligger inne med fakta skulle jag gärna vilja ta det av det.

Jag skulle tycka att det var hemskare om op går dåligt, det är ju då det blir jobbigt, men den risken får man ju ta. Det jag kan tycka då är ju att det skall inte samhället behöva betala för utan det får plastik kirurgerna ha försäkringar för så att dom som ev får en komplikation skall gå till kirurgen som utfört ingreppet och där få vård, inte hos den offentliga vården. Likaså tycker jag att man får ta semester istället för att få en sjuk skrivning. Många arbets givare är ju inte så förtjusta i att behöva betala för en som faktiskt valt att lägga sig under kniven.

Sedan får var en en göra precis som dom vill. Jag själv tänkte köra botox.

• MaryD

"...man får för sig..." "...är bättre än..." ??

Det är väl upp till var och en - oavsett ålder - att tycka som man vill. Du (med många andra) tycker att det är nåt man får för sig och att det ena är bättre än det andra. Sen finns det de som tycker tvärtemot. Alla tycker ju olika.

• catya

*bokstavera*

G E N E R A L I S E R I N G A R.

http://1.bp.blogspot.com/_ZQnCXU4Sa00/Sak-jfT0heI/AAAAAAAACcs/VgHVnFia_iQ/s1600-h/34plus4.jpg

Stora bröst eller stenhårda tennisbollar?
    Äkta/oäkta?
    Finns bilder i mitt galleri också på mina bröst. Påklädda. Som sig bör.
    För trots 470 cc gelehallon så är jag ingen Slitzflicka, och har aldrig haft dem i åtanke.

De är mjuka, har fint "häng" och ja, ganska stora, men det hade jag innan min kropp gick ner sig, de ser naturliga ut och det är ingen annan som ser det enda som inte ser naturligt ut; ärren kring bröstvårtan och ankarärren under brösten från lyftet, bara jag och min sambo.
    Andra kan nog bara anse att ja, där är en tjej med stora bröst. Utan att lägga in någon dömande synpunkt.

Nu är jag visserligen SKITGRAVID i v 36 också, detta med en bukplastikopererad mage. Plasttuttarna har inte ökat någonting i storlek än så länge.

Att det ska vara så otroligt svårt för en del att acceptera att vi har våra egna val med våra egna kroppar. DET mina vänner är sorgligt.

Är ni emot abort?
    Det är ett val vi gör som berör våra kroppar, det är inte riskfritt, men som kvinna ska man väl få välja va?

Vet ni vad det kallas för?
    "Dubbelmoral". Google it. Man kan lära sig ett och annat.

Jag hade råd att betala 116 000:- för att få en ny fin, underbar mage med ett härligt ärr från höft till höft, och en splitterny navel, jag har mina plastbröst, någonting som inte det minsta går ut över, eller berör mina barn, trots de synliga ärr jag har.
    Jag är fin. Jag är fin för mig. Jag är fin för min sambo, som älskade mig för den jag var både innan, och älskar mig för den jag är nu efter.
    Han ansåg att mår jag bättre av en operation, ja, varför inte.
    Det var mitt val.

Något jag tror att många missar här är att ni som är så anti, det är väl snarare NI som lär era barn någonting hemsk?
    Att de ska bita ihop, och stå ut, och kanske till och med tvingas må dåligt för något litet problem som faktiskt kan fixa dem. Även om det inte är medicinskt.
    Ni utstrålar snarast till era barn att har de en oro, eller en tanke, kroppsligt, om sig själva, ja, då tar de den inte med er.
    Det är riktigt tragiskt.
    Alla förändringar är inte av ondo.

Jag kommer garanterat lära mina barn att acceptera andra, för både deras yttre och viljor, att inte döma och att alltid kunna vara ärliga med sina tankar, känslor och hur de mår.
    Min son vet att han alltid kan komma till mig, med vad det än gäller. Min dotter kommer växa upp med samma vetskap.

Fast... What the heck...
    Det är nog bara för att jag är relativt fördomsfri iaf. ;)
    Är du?

• idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 10:37:42 följande:

Jag har aldrig sagt något om att det skulle vara mindre fel med vårt samhälles konsumtionshysteri. Jag har heller aldrig påstått att det är något jag står för eller själva lever i. Jag anser det lika sorgligt att op brösten utan medicinsk orsak som att konsumera utan like, som att frossa i sig mat/godsaker, som att banta sig sönder och fördärvad, samt alla andra skönhetsop osv. Förstår fortfarande INTE var du drar dina slutsatser! Du gör dessutom egna tillägg och får det att låta som om det är JAG som är av denna åsikt och inte DU. Jag dömer inte andra men jag är av en åsikt kring detta ämne och det är ju just det denna tråd handlar om nämligen Bröstförstoringar och inget annat så håll dig gärna till ämnet. Alla har rätt till sin åsikt/sina värderingar/sin subjektiva åsikt, jag som du som vem som helst! Jag tycker att allt vad bröstproteser handlar om är en typ av kroppsfixering, ett ideal eller ett komplex, kommer inte dra upp något annat då det är just bröstförstoring denna tråd handlar om. Vill vi prata om konsumtionshysterin i samhället, fetma, bantningshysterin med mera får vi skapa en tråd om det isåfall för att det inte ska bli för OT. Nu pratar vi om Tutthysterin eller JAG gör det iallafall. Det kan handla om osäkerhet, dåligt självförtroende eller brist på bekräftelse som jag ser på saken! Man har som egen individ alltid ett val. Valet står mellan att strunta i det ideal samhället skapat genom media och istället försöka leva livet med vänner som accepterar en för den man är med små bröst eller stora bröst, hängiga bröst, fasta bröst osv och killar som söker mer hjärna än just tuttar. Man väljer att använda sina pengar för att köpa sig resor, böcker, bidra till något som andra kanske har glädje av som tex mat/vatten för dagen eller något annat av intresse som i längden kommer att gynna oss mer själsligt och innerligt än ett par silikonbröst. Väljer man att istället skaffa sig ett par bröst för att samhället tycker att man ska ha det, så kan man i mina ögon inte bara skadas av det fysiskt utan även ur ett psykologiskt perspektiv. De människor jag känner som valt att skaffa sig ett par fejkade tuttar gömmer inte dessa direkt, utan snarare så visar dom mer än gärna upp dom, vilket jag tror kommer leda till att man kommer hitta killar/män, men samtidigt kunna fråga sig själv.............. Ville han ha mig för att jag är jag, för den jag är, för mina egenskaper, min personlighet eller för mina silikonbröst? Brösten blir helt plötsligt INTE en del av ens kropp!!! Det man dessutom faktiskt gör med detta val av att förstora brösten och som många inte tänker på är att man föder den skeva uppfattning av hur en kvinnorkropp skall se ut, den perfekta kvinnokroppen vilket i sin tur leder till att fler kvinnor/flickor kommer att utsätta sig för de risker denna operation FAKTISKT kan åstadkomma/innebära. Detta glöms ofta bort i sammanhanget. Nämligen riskerna med en operation!!! Dör du då du förstorar brösten, vilket händer mellan varven även här i Sverige så har du dött just i komplex och i ytlighetens namn. Dör du för att du tex fått en hjärntumör och avlägsnat denna genom en operation, så dör du för att du försökte rädda ditt eget liv!!! Det är ganska bisarrt att säga att det inte kommer "hända mig" eller någon annan i vårt land som väljer att göra detta ingrepp pga att vi har så bra kliniker med mera. Folk dör tex fortfarande av att föda barn i vårt land och även detta är något vi heller inte ser just för att det händer så sällan men det HÄNDER, dock uppmärksammas det inte tråkigt nog!! Det folk inte förstår är att beteende föder beteende och på så vis är man enligt mig ingen bra förebild för sina barn om man förstorar brösten ur ett skönhetsperspektiv!! Är skönhet verkligen att berätta för människorhur man ska se ut, hur man skall vara med mera? Är inte skönhet någonting som vi föds med och som definitivt INTE kan köpas för pengar?? Skönhet kommer inifrån enligt mig och vi är alla vackra för just dom vi är och som vi blivit skapta att vara!! Jag pratar bara för mig själv men jag vet att många andra tycker som jag i denna fråga. Jag vill bli älskad för den jag är, som jag är skapt att vara, jag vill inte behöva ställa mig själv frågan....älskar han mig för mina fejkade BRÖST eller för den JAG ÄR. Men det är jag det. Nu har jag sagt mitt och tänker inte stanna kvar i denna tråd längre då det ändå inte kommer leda någon vart. Jag har mina åsikter/värderingar i livet och ni som är för bröstförstoringar/skönhetsop har era. Alla har rätt till sin åsikt/tanke!! Ha en bra dag.
    Det är hur relevant som helst att jämföra olika saker man gör av bristande självkänsla. Men när du slutat sola solarium eller sminka dig oigenkännlig, så kanske vi kan mötas halvvägs.
  • EllieMay
    Svar på #128
    Men alla opererar ju inte tuttarna för att de är ytliga eller för att på något sätt basunera ut, utan perfekta tuttar är du inte vacker.
    Många opererar faktiskt brösten för de kanske fått rekordeliga tax öron efter flertal barn, har stora tunga bröst som skadar ryggen eller som i mitt fall fått häng pattar som hänger, skaver ect, jag kan inte ens ha bygel bh för då får jag ont.
    Och sorry men dessa disktrase bhar hjälper varken till eller från då det inte blir samma stöd för brösten.
    Där av kan en bröst operation för mig vara aktuell efter jag fått mina barn, tyvärr tänker jag inte finna mig i bröst som hänger ned till naveln, är i vägen när jag sitter på toa eller gör en halvböj för att knuta skona.
    Jag gör det för att slippa obehaget, det är inte till att vara ytlig eller signalera ut till flickor, operera brösten annars är du ful. Jag har inte som mål att fläka ut mig i någon tinig och stajla med tuttsen.
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 15:03:36 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 10:37:42 följande:
    Det är hur relevant som helst att jämföra olika saker man gör av bristande självkänsla. Men när du slutat sola solarium eller sminka dig oigenkännlig, så kanske vi kan mötas halvvägs.
    Dock är det stoooor skillnad på att sminka sig och att låta någon skära i ens kropp med risken att dö eller får kraftiga problem! Kass jämförelse. När du kan göra bättre mer realistiska jämförelser så är jag villig att gå halva vägen...
Svar på tråden Fejkbröst