• Fridapida

Smink, smink, smink... vi fortsätter

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

Här hittar du massor av bra länkar till webshoppar och information i TS:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi senaste tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m39208098.html

• Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter
  • maddie3
    längtan09 skrev 2009-03-24 16:31:27 följande:
    Tack för dina tips Silk lät fin, ska kolla på den, jag är mkt för lila och rosa skuggor, gärna ljusa och lite skimriga. antar att det är vad som passar min hy, är väldigt blek Hur sotar man bäst egentligen? Ska man ha speciellt underlag eller så?
    När jag sotar så lägger jag lite foundation på ögat och sen en eye primer. Jag tar en svartkajalpenna och lägger längs övrefransraden, och jobbar in den mellan fransarna och lägger även kajal på övre inre fransraden. Det får inte synas någon hudfärg om du förstår vad jag menar. Sen tar jag kajalen och lägger lite mer på ögonlocket och tar en pensel och lägger en mörk skugga gärna Deadly eller Pollution från MUS ovanpå för ett jämnt och snyggt resultat. Tona skuggan i globlinjen, Inga skarpa kanter här inte!!!! Lägg mörkskugga under längs med nedre fransraden och tona. Lägg svart kajal inre nedre fransraden och fixera med mörkskugga så sitter den bättre. Lägg en snygg highlighter under ögonbrynet och sudda ihop med den mörka för ett fräscht resultat och det öppnar upp ögat oxå. Skiftningarna mellan ljust och mörkt är kanonsnyggt.

Jag gör på det sättet, funkar bäst för mig. Men det finns säkert fler som gör på andra sätt, detta var mitt sätt att sota.

Jag lägger basen alltså foundation sist för att slippa kladda och styra med en massa nedfall av mörk skugga under ögat. Vill inte se ut som en Panda ;)

Hoppas du förstår vad jag skrivit. Annars så får du fråga igen :)
  • maddie3

Sugar pink och sugar muffin är rosafärgade rouge. De kanske kan vara något för dig, Längtan 09

• längtan09
    maddie3 skrev 2009-03-24 16:50:11 följande:
    När jag sotar så lägger jag lite foundation på ögat och sen en eye primer. Jag tar en svartkajalpenna och lägger längs övrefransraden, och jobbar in den mellan fransarna och lägger även kajal på övre inre fransraden. Det får inte synas någon hudfärg om du förstår vad jag menar. Sen tar jag kajalen och lägger lite mer på ögonlocket och tar en pensel och lägger en mörk skugga gärna Deadly eller Pollution från MUS ovanpå för ett jämnt och snyggt resultat. Tona skuggan i globlinjen, Inga skarpa kanter här inte!!!! Lägg mörkskugga under längs med nedre fransraden och tona. Lägg svart kajal inre nedre fransraden och fixera med mörkskugga så sitter den bättre. Lägg en snygg highlighter under ögonbrynet och sudda ihop med den mörka för ett fräscht resultat och det öppnar upp ögat oxå. Skiftningarna mellan ljust och mörkt är kanonsnyggt.Jag gör på det sättet, funkar bäst för mig. Men det finns säkert fler som gör på andra sätt, detta var mitt sätt att sota.Jag lägger basen alltså foundation sist för att slippa kladda och styra med en massa nedfall av mörk skugga under ögat. Vill inte se ut som en Panda ;)Hoppas du förstår vad jag skrivit. Annars så får du fråga igen :)
    Tack för beskrivningen Men jag tror jag skippar sotade ögon, tror inte det blir så bra med mina glasögon :-P Känns som man lägger ned allt slit i onödan. Tidigare har jag gjort en simpel variant att jag haft svart ögonskugga på som jag tonat ut mer och mer. Aldrig kolsvart utan mer grått, men som sagt, känns som slöseri med tid Men tack för beskrivningen
  • Fridapida
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-24 13:04:26 följande:
    ska på fest på lör.. har grön blå gula ögon svart hår tänkte måla o sota liiite ha mascara sen m u s glitter nertill också runt kanterna vid ögat under lixom ..tror ni d blir fint?
    Det blir säkert jättefint. Ta ett kort och visa!
  • mjuik
    maddie3 skrev 2009-03-24 10:54:56 följande:
    Hoppas du hittar ditt smink. Håller tummarna
    Tack!
    Det hjälpte!
    Jag hittade alla mina saker. Grymt skönt.
    Hann intala mig själv att jag råkat slängt allt men nu
    är allt tillbaka och jag är glad igen =)
  • Bebita 2k7

Fridapida vad heter läppstiftet du har från MUS? Det du använder så ofta? Är ute efter ett snyggt läppstift att ha både till vardag och fest.

• Fridapida

Bebita 2k7 skrev 2009-03-24 22:12:57 följande:

Fridapida vad heter läppstiftet du har från MUS? Det du använder så ofta? Är ute efter ett snyggt läppstift att ha både till vardag och fest.
    Kan det vara Crown du tänker på? Det är ett rosa transparent läppstift. Det är det jag använder ganska ofta.
  • Bebislängtan82

När ni lägger kanjal längst ögonfranarna,hur jobbar ni sen in det emellan dom?

Är 2009 vårt år
  • Sascha

Tack för svaren på min fråga om i.d. (I söndags kväll). Kan inte citera inlägg heller för jag inte är plusmedlem? Det var inte i denna tråden jag frågade, utan i en annan som handlade bara om mineralsmink. Så jag tänkte att jag testar här..

Men nu förstår jag lite mer. hade gjort ungefär så. Tog den ljusaste av de två SPF färgerna (foundation) Sen hade jag tagit ganska mycket "mineral veil" eftersom jag har så ljus hy.
    Ja, Nästa gång kan jag ju fråga i affären om bästa nyans, men nu har jag redan öppnat alla burkarna. Sen blir jag ju lite brunare i ansiktet (förhoppningsvis) på sommaren så då tror jag färgerna passar mig bättre.
    Den mörkaste heter "Warmth" och måste vara solpuder? För den är för mörk för mig att ha i resten av ansiktet i allafall. På deras beskrivning ser det ut som man kan göra på olika sätt beroende på vilken hudfärg man har. Så jag kan tänka mig att en mörkhyad person kan använda den mer.
    vanlig foundation och puder blir alltid så ojämt "skarvar" sig. Eftersom jag har så ljus hy blir det ju svårare att hitta rätt nyans. Sen lägger det sig som ett täcke och sjunker in i porerna. Så mineralsminket var verkligen bättre. Känns som det "jämnar ut" huden utan att täcka helt. Har testat andra sorter i affärer och hos vänner nu också.

• MammasÄlsklingar
    Fridapida skrev 2009-03-24 19:22:41 följande:
    Det blir säkert jättefint. Ta ett kort och visa!
    ja jag kan göra d sen
    Tips på hurman ska måla ett par läppar så dom ser fräscha ljusa och fyllliga ut?
Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter