• Anonym

Jag hatar Facebook!!!

Gud vad jag hatar Facebook. Det måste vara djävulens påfund. Min sambo har just upptäckt hur "kul" FB är och det är ju "så roligt att se vad alla gamla vänner håller på med". Kiss my ass! säger jag.

Jag är inte det minsta svartsjuk trots att jag vet att ni kommer att skriva det 10 gånger om men jag fattar inte meningen med att leta reda på sina gamla flörtar och knull. Den senaste han har addat är en tjej han inte har pratat med på minst 15 år, han hade ett ons med henne på ett bröllop typ 1992 eller nåt. Vad är meningen att prata med henne? Hon är gift med samma man sen länge och har barn, dessutom bor vi 3 timmars flyg från varandra så jag är inte rädd att dom ska ha en affär men jag fattar inte meningen med att adda gamla "vänner" som man inte skulle prata med eller leta efter om det inte var för FB.

Jag undrar hur många förhållanden som går åt helvete pga FB? Snacka om att göra det lätt att vänstra.

• Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!
  • lillajag82
    Anonym skrev 2009-05-12 08:07:10 följande:
    lillajag: kan du förklara för mig varför det är kul att veta vad gamla vänner , bekanta och exen gör nuförtiden ???? Varför vill du veta det ? Vad tillför det dig ?det handlar ju inte om hurvida man känner sig trygg i sig själv att göra

Jag är en väldigt social och nyfiken person! Det betyder inte att jag sitter där för att "minnas" mina ex eller "hitta någon bättre"..
    För att man har pojkvän,man eller fästman slutar man väl inte leva??

Jo..är du trygg i dig själv och litar på din partner så skiter du fullkomligt i vem han snackar med på nätet! så är det bara...

och som sagt: vill din kille/tjej vänstra så finns det gott om andra sidor på nätet och i verkliga livet!

• Anonym (bästis)

Jag gillar FB. Jag har hittat igen min bästa vän som jag inte träffat på över tio år. Nu har vi setts IRL igen och det är så härligt! Det hade aldrig hänt utan FB då hon varit/är sjuk ochav olika anledningar drev vi ifrån varandra och hade aldrig hittat tillbaka utan FB.

Om ett förhållande går i kras pga FB är det nog något knas redan innan tror jag...

Som en del av en relation måste man ju ta hänsyn. Nu vet jag att min man inte skulle bry sig, men jag är inte vän med gamla ex, för det ger mig inget. Visst, jag har kollat på någons profil för att se vad han gör nuförtiden, och till och med skrivit några meddelanden, men de är ändå inte mina vänner. Precis som jag skulle heja om vi möttes på stan, men för den skull skulle jag inte ta hans telefonnummer och börja träffas...

Däremot så stör jag mig på folk som tror just att "flest vänner vinner". Jag addar bara mina vänner som är just vänner eller människor jag gärna vill ha som vänner i framtiden. Inte brorsans kompis tjejs syrra som jag en gång passerade på stan...

• Crapshoot
    lillajag82 skrev 2009-05-12 08:03:49 följande:
    svartsjuka och kontrollbehov är väl hemskt?? det är ju kul att se vad alla gamla vänner,bekanta och ex gör nuförtiden..är du trygg i dig själv ger du fan i vem din kille snackar med..så är det bara..och vill din kille vänstra så gör han det! facebook eller inte!
    Jag tänker samma sak.

TS och flera som håller med henne bedyrar att de absolut inte är svartsjuka eller någonting sånt, men ändå kickar äganderätten och kontrollbehovet in med en önskan att begränsa sin partners omgivning så att man kan se och styra allt som händer.

Hur skulle det vara att försöka känna sig trygg i sitt förhållande, lita på sin partner, och om man känner att det är svårt, KOMMUNICERA inom sitt förhållande? De problemen som skrivs om har inte ett skit med facebook eller något annat nätverk att göra. Det har att göra med en känsla av otrygghet i förhållandet, och den känslan botar man inte genom att sätta upp murar runt förhållandet.

Både jag och min hustru använder facebook och båda har facebook-relationer med ex. Ingen av oss har barn med någon annan, men båda har ändå relationer på vänskapsnivå med några av våra ex, vilket jag tycker är fullständigt normalt. Inget av detta vållar något problem eftersom att vi har våra prioriteringar klara för oss och litar på varandra.

Om man inte känner trygghet och tillit i sitt förhållande så beror det antingen på att man har problem med sig själv eller att ens partner visat att han/hon inte går att lita på. Oavsett vilket av de två problemen det är som spökar så är det något man måste ta itu med, eftersom att det ofta är just detta bekymmer i samband med kommuniksationsproblem som i slutändan dödar förhållandet. Inte facebook.
  • Anonym

Sedan kan jag väl tycka att de beror väl lite på hur gammal man är.. jag och min sambo är 22 år, och om vi ex är på.. ja.. grillning! och det är 30 pers där, alkohol och trevliga människor! så är de typ en massa folk man lixosm börjar prata med och lär känna.. sedan dagen efter har exempelvis då en av dessa tjejerna blivit "vän" med bar amin sambo, och skickat ett "PUSS-vykort" till honom, och sedan slktivit TIHI??... då had ejag mördat.. för de tär INTE OKEJ!!!!!!!!

• Aledal

Man måste försöka ge varandra frihet. Om du TS inte litar på din pojkvän är det ju där problemet sitter. Det kanske finns goda skäl för din osäkerhet, men Facebook är inte problemet.

• Behemot

Men även om ni inte förstår det roliga med att hitta gamla bekanta och se vad de gör nuförtiden så kan ni väl acceptera att det finns de som tycker att det är kul... 

Om man har en relation som tar slut bara för att den ena parten vet var dess ex befinner sig så kanske det inte var en höjdarrelation från början

De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Anonym

Jag kan absolut till fullo förstå ts frustration inför facebook, om sin resp letar upp gamla ex!

Jag tycker det är kul med facebook.. Samma som att ha mail för mig.
    Men jag addar enbart mina vänner, och mina gamla klasskompisar.
    Ett lätt och enkelt sätt, för mig personligen, att hålla kontakten vid liv.

Ett gammalt ex till mig ville att jag skulle adda honom, men absolut inte!

Det är inte det jag har facebook till!

Så man väljer dessutom själv vem man vill adda på sin lista. Och förstår till fullo att det leder till bråk och kris i förhållanden, om man addar gamla ex vill säga.
    Absolut NO NO NO! Till att adda ex..
    Vet man dessutom om att det bidrar till bråk med sin sambo/pojkvän/man/ är det totalt respektlöst!

Vet era resp om att Ni inte vill att de ska adda ex, så är det totalt respektlöst mot er.

Likadant om de skickar sms eller är på msn eller liknande ställe.

Facebook,msn eller liknande är vad man gör det till!

• Anonym (jag)

så nyfiken i all ära får man vara, då tycker jag det är lika mänskligt att vara svartsjuk nästan lite mer sunt om ska tillåta allt i ett förhållande nyfikenheten kan ju tära lika mycket som en svartsjuka isf.

• FrökenLarsson

Men åh. Facebook går ju ut på att man ska så många vänner som möjligt. Sen är det skitsamma om "vännen" är en bekants bekant bara andra ser att man har över 300 . Typ så...

• Anonym
    FrökenLarsson skrev 2009-05-12 08:32:44 följande:
    Men åh. Facebook går ju ut på att man ska så många vänner som möjligt. Sen är det skitsamma om "vännen" är en bekants bekant bara andra ser att man har över 300 . Typ så...
    Japp..Många gör det till en sån grej..
    Men inte jag.. Och inte många av mina vänner..
    Men en av mina vänner addar kompisarskompisars syskon och deras kompisar..
    Va fan ska jag med dem på min lista???
    Det är bara såna jvla showoff..
    Men som sagt, det är vad man gör det till!
    Men jag gillar mitt facebook. Med mina vänner. Och mina gamla klasskamrater..
Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!