Themis skrev 2009-07-03 15:38:08 följande:
Skåneland forever hyllebär= fläderbär, kommer direkt från danskans "hyld" eller hyldeblomst= fläderbuske hie= busksnår illhie=jävligt igenväxt aggressivt busksnår med nässlor typ hia sig= vänta, ha tålamod piggaso= igelkott klydderöv= klantarsle, inkompetent person. En del hävdar att det är en synonym till "hantverkare" men det tycker jag är lite elakt. igår attes = igårkväll blära= blåsa (som skoskavsblåsa) brännesnuda= soppa på rimmat fläsk med rotsaker och kål ebblatrae= äppelträd päreträ= idiot alt. päronträd flinemidda= nån som skrattar jämt vare sig det passar eller ej forrtröden= avundsjuk, missunnsam galen= arg (med "a" uttalat som i "katt". Gaulen= galen) illbatting= elaking jiddor= bråk nällad= ivrig (som bränd av nässlor) pogga= groda sjatte= fegis skobojden = skogsbygden, norr om Hässleholm tållor= tofflor örla= drälla omkring , springa planlöst
Ja, där va flera som man använder ju som man inte tänker på
Jiddra, örla runt, ute i skobojden (typ ingemansland)
Men vissa va nytt för mig oxå

Underbara ungar skrev 2009-07-03 15:45:15 följande:
SKÅNELAND!!!! Räligt = äckligt Päror = potatis Rullebör = skottkärra Hungen = hunden Stolpa päror = pommes Glytt = barn el tramsig/löjlig. Gud va du är glyttig! Hin sian gäret = denna sidan om gärsgården. Det finns ju hur mycket som helst!! Nu bor jag i Västra Götaland och här finns det mycket konstigt också
Hungen brukar mina svärföräldrar säga oxå men tycker själv det låter lite knäppt, även glytt.