• Jencie

Ord vi säger i olika delar av Sverige

Det är intressant det här med språk och dialekter, det finns ett gäng sköna ord där ute som vi använder oss av där vi kommer ifrån med när vi åker till någon anna del av Sverige blir folk mycket förvirrade.

Har ni några såda typiska ord, där ni bort som gör folk förvirrade?

Vet att här i västsverige säger vi bl a :

TYKA / TYKEN = Bråka, eggla
    KNÖ = Flytta dig

som folk som ha svårt att först vad det betyder.

• Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige
  • Themis

juluibebis08:

Du får väl börja läsa SFI i Citytidningen då-Skånska För Inflyttade.

Där lä'r amn sig ett och annat.

Stolpapäror var ett fantastiskt nyord för pommes, det måste användas!

• bernhardina

Trollhättan:
    Dompa- kliva i vattenpöl/ sumpmark så att vattnet rinner in i stöveln över stövelkanten.

• Pumaaaan

Har släkt i Västervik,

Det värsta jag hört var när farmor sa: Jag var å fek = Jag var på fika! Haha

• Ekorrfamiljen
    Flina78 skrev 2009-07-03 18:24:09 följande:
    Har flyttat från Småland till Göteborg. Här förstår inte min vänner om jag säger att man fått en speta i handen, det heter tydligen flis(a) här. Inte heller heter det att man "myllar" någon när man trycker snö i ansiktet. Va de sakerna jag kom på i all hast
    Min man förstår inte heller det där med speta. Heter visst flisa eller sticka på gotländska.

Jag säger tröka (trycka, knöla) hia dig (vänta) tyken (uppkäftig) trökig/trölig (tråkig, trist) och diverse andra småländska ord när jag pratar med maken och han bara tittar konstigt på mig.

Ett ord jag lärde mig min första tid på Gotland som jag idag 7 år senare fortfarande har kul åt är "sutta". Där jag växte upp betyder det suga, så gissa om jag blev förvirrad när en gammal tant på ålderdomshemmet bad mig sutta hennes filt!! Det visade sig att hon ville att jag skulle rista/skaka den.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • peggyL

I mitten av Halland..

Cykla vält = ramla med cykeln
    Tyken= otrevlig
    Bös= smuts på golvet
    Kelig = Tråkig
    Belig = jobbig, obeslutsam, gnällig
    Grina = Gråta
    Lipa =gråta
    Flabba = skratta
    Jympan = idrotten på skolan
    Ballen = snoppen
    Böna = rivstarta med bilen/bränna däck
    Hajka = sitta på cykel och hålla i sig i en moped så man får lite skjuts.

• Moonis
    Themis skrev 2009-07-03 15:38:08 följande:
    Skåneland forever hyllebär= fläderbär, kommer direkt från danskans "hyld" eller hyldeblomst= fläderbuske hie= busksnår illhie=jävligt igenväxt aggressivt busksnår med nässlor typ hia sig= vänta, ha tålamod piggaso= igelkott klydderöv= klantarsle, inkompetent person. En del hävdar att det är en synonym till "hantverkare" men det tycker jag är lite elakt. igår attes = igårkväll blära= blåsa (som skoskavsblåsa) brännesnuda= soppa på rimmat fläsk med rotsaker och kål ebblatrae= äppelträd päreträ= idiot alt. päronträd flinemidda= nån som skrattar jämt vare sig det passar eller ej forrtröden= avundsjuk, missunnsam galen= arg (med "a" uttalat som i "katt". Gaulen= galen) illbatting= elaking jiddor= bråk nällad= ivrig (som bränd av nässlor) pogga= groda sjatte= fegis skobojden = skogsbygden, norr om Hässleholm tållor= tofflor örla= drälla omkring , springa planlöst
    Ja, där va flera som man använder ju som man inte tänker på

Jiddra, örla runt, ute i skobojden (typ ingemansland)

Men vissa va nytt för mig oxå
    Underbara ungar skrev 2009-07-03 15:45:15 följande:
    SKÅNELAND!!!! Räligt = äckligt Päror = potatis Rullebör = skottkärra Hungen = hunden Stolpa päror = pommes Glytt = barn el tramsig/löjlig. Gud va du är glyttig! Hin sian gäret = denna sidan om gärsgården. Det finns ju hur mycket som helst!! Nu bor jag i Västra Götaland och här finns det mycket konstigt också
    Hungen brukar mina svärföräldrar säga oxå men tycker själv det låter lite knäppt, även glytt.
  • Moonis
    Themis skrev 2009-07-03 18:28:04 följande:
    juluibebis08: Du får väl börja läsa SFI i Citytidningen då-Skånska För Inflyttade. Där lä'r amn sig ett och annat. Stolpapäror var ett fantastiskt nyord för pommes, det måste användas!
    Stolpapäror måste jag säga till sambon som nog mer än gärna börjar med det
  • Anjo2

I blekinge är Flabba skratta vi säger inte frussen men frusen när vi är lite kalla....Har jag inte helt fel för mig så sa min skånska kusin -Nä jag GITER inte det...när jag frågade henne vad det betydde var det att man inte orkar eller har lust.

Bamba ja, det har jag fått lära mej sen jag kom till västergötland men hemma  är det matsalen eller matan.

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • Lemonad

Jag är östgöte men bor i Skåne, och mitt bästa östgötska uttryck är

"Ta DÄN det där!" (= Ta bort det där")
    Ex: "Ta dän tröjan som hänger på stolen".

Annars finns det ju, som så många redan skrivit, en massa säregna skånska ord och uttryck. Min sambo är skåning, och några saker jag tycker är skoj är:

"Det var rätt så några personer som kom på festen" = Det var rätt så MÅNGA personer som kom på festen, skulle jag ha sagt...

"Bullar" = oftast matbröd. För mig är bulle annars lika med kanelbulle, men i Skåne måste man säga just "kanelbulle" för att bli förstådd.

"Vi tar VARS TVÅ (eller tre, fyra, fem osv,) bullar" = Vi tar två (eller re, fyra, fem osv.) bullar var. Detta är speciellt intressant, eftersom det så uppenbart bygger på ett språkligt missförstånd. Varsin blir varsEN eftersom i-ljudet ligger nära e-ljudet i skånska (och varsitt blir då följaktligen varsETT) och då bygger man helt enkelt på med valfri siffra när det rör sig om mer/fler än en/ett...

"Glyttar" = barn, ungar
    "Nimt" = bekvämt, smidigt
    "Klyddigt"/"klöddigt" = jobbigt, osmidigt

På östgötska har vi inte supermånga ord som används idag, men förutom uttrycket "ta dän" finns:

"Träligt" ("Nae, så trääligt du!") = tråkigt, jobbigt
    "Så dant!" = Så förfärligt/nä-men-vad-säger-du!
    "Sulta" = suga (på t.ex. en klubba)
    "Uschalingen" = usch

• Felicia6

Kunde ingen förklara för mig vad förklaringen EGGLA betydde?

Känns lite weird att jag inte fattar ens förklaringen på dialektordet

Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Ord vi säger i olika delar av Sverige