• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • hundpuss

En intressant vinkel på debatten kan ju vara det här med svenskar mot invandrare eller invandrare mot invandrare.

Är det bara jag som hört en invandrare kritisera en annan grupp? Eller som har fördomar mot en annan grupp invandrare?

Det är alltså inte nödvändigtvis "svensson-svenskar" som kritiserar invandringen, jag vet många som är födda i andra länder som är bra mer kritiska än vad jag är.

I grund och botten tror jag det handlar om att de skötsamma blir arga och irriterade över de icke skötsamma, oavsett etnicitet.
    Och då är det segregationen vi ska oroa oss för, inget annat.

• fania
    Zamorak skrev 2009-09-30 12:36:43 följande:
    Du som invandrare tar illa upp, inte vi.
    Det var elakt.
  • Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 12:50:40 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Ett problem är att invandrares höga utbildningar inte alltid matchar svensk standard. Att ha läst till läkare i ett litet afrikanskt land kan t ex inte jämställas med en svensk läkarexamen. Vad gäller professorstjänster är det inte sant att man inte får jobba hårt för den titeln. Vad det handlar om i Sverige är (förutom själva avhandlingen) att ha publicerat enorma mängder med artiklar i rätt vetenskapliga tidsskrifter och att man gärna skrivit någon kursbok också, samt undervisat, då kan man i Sverige bli utnämnd till professor på livstid (därför är tjänsterna relativt få) eller kan man söka en professorstjänst på "vanligt" sätt. Men det är ju väldigt svårt att anställa någon som kanske forskat inom ett område som kanske inte är så brett i Sverige eller som publicerat sig i okända tidsskrifter långtbortistan. Det här är inte så enkelt att det bara handlar om diskriminering.
    Instämmer, i detta fall var det området civilingenjör. Flugen från Peru till en av Rysslands (dåvarande sovjet) hårdaste och svåraste skolor att ens komma in i (motsvarande Yale, Harvard). En sådan stenård utbildning som de endast kan drömma om i Sverige (ingen diss mot Sverige som har jättebra utbildningsmöjligheter)... i detta fallet var han stråt vassare än afrikanska när afrikanska läkera inte kan jämställas med svenska.
  • Zamorak
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:54:45 följande:
    Jag tar illa vid mig då det är MIG DOM PRATAR OM NÄR DOM ANVÄNDER ORDET INVANDRARE ---> jag är en invandrare alltså är jag boven enl trådenJag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar. Problemet ligger INTE hos invandrarna utan hos politiken, i vissa områden och i en samhällsklass inte hos dom som invandrat till sverige. Jag tycker det är fel att dra alla 1 miljon invandrare i Sverige över en kant och därför tar jag illa upp när tråden snackar skit om JUST MIG
    Mig mig mig...finns mer än du som e invandrare i denna tråden..två st som skrivit att dom inte tar illa upp.
    Så nej, dom vi alla och andra snackar inte skit om DIG
  • jaghopparhögt
    Indianica skrev 2009-09-30 12:50:40 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Ett problem är att invandrares höga utbildningar inte alltid matchar svensk standard. Att ha läst till läkare i ett litet afrikanskt land kan t ex inte jämställas med en svensk läkarexamen. Vad gäller professorstjänster är det inte sant att man inte får jobba hårt för den titeln. Vad det handlar om i Sverige är (förutom själva avhandlingen) att ha publicerat enorma mängder med artiklar i rätt vetenskapliga tidsskrifter och att man gärna skrivit någon kursbok också, samt undervisat, då kan man i Sverige bli utnämnd till professor på livstid (därför är tjänsterna relativt få) eller kan man söka en professorstjänst på "vanligt" sätt. Men det är ju väldigt svårt att anställa någon som kanske forskat inom ett område som kanske inte är så brett i Sverige eller som publicerat sig i okända tidsskrifter långtbortistan. Det här är inte så enkelt att det bara handlar om diskriminering.
    Med tanke på hur sällan en professorstjänst blir ledig i Sverige så är det inte direkt konstigt att man inte får en sådan tjänst.
    För att bli professor i Sverige så måste man ha gjort exakt rätt saker tidigare och känna rätt personer, eller de måste veta vem du är och vad du har gjort och hur du fungerar snarare.
    Så att skylla på diskriminering när det handlar om sådana tjänster är lite löjligt. De flesta akademiker blir liksom inte professorer.
  • Beautifully Human
    Vision400 skrev 2009-09-30 13:04:27 följande:
    En intressant vinkel på debatten kan ju vara det här med svenskar mot invandrare eller invandrare mot invandrare.Är det bara jag som hört en invandrare kritisera en annan grupp? Eller som har fördomar mot en annan grupp invandrare?Det är alltså inte nödvändigtvis "svensson-svenskar" som kritiserar invandringen, jag vet många som är födda i andra länder som är bra mer kritiska än vad jag är.I grund och botten tror jag det handlar om att de skötsamma blir arga och irriterade över de icke skötsamma, oavsett etnicitet.Och då är det segregationen vi ska oroa oss för, inget annat.
    Absolut.
  • Muneca
    Muneca skrev 2009-09-30 13:07:48 följande:
    Instämmer, i detta fall var det området civilingenjör. Flugen från Peru till en av Rysslands (dåvarande sovjet) hårdaste och svåraste skolor att ens komma in i (motsvarande Yale, Harvard). En sådan stenård utbildning som de endast kan drömma om i Sverige (ingen diss mot Sverige som har jättebra utbildningsmöjligheter)... i detta fallet var han stråt vassare än afrikanska när afrikanska läkera inte kan jämställas med svenska.
    Sorry, för det knepiga utlägget, min son vaknade i samma ögonblick som jag skrev.
    Hursomhelst så gick inte hans utbildningsområde att jämställa med de svenska eftersom hans var betydligt högre.
  • Zamorak
    fania skrev 2009-09-30 13:06:30 följande:
    Det var elakt.
    Varför, det är ju sant. Fast visst kunde fyllt i med ...du som invandrare tar illa upp, inte vi som invandrare....då hon talar för sig själv och inte alla andra.

Jag tar inte illa upp, LjubaviMoja tar inte illa upp om jag läste rätt. Så hur kan det då bli Vi som invandrare?
  • LjubaviMoja
    Vision400 skrev 2009-09-30 13:04:27 följande:
    En intressant vinkel på debatten kan ju vara det här med svenskar mot invandrare eller invandrare mot invandrare.Är det bara jag som hört en invandrare kritisera en annan grupp? Eller som har fördomar mot en annan grupp invandrare?Det är alltså inte nödvändigtvis "svensson-svenskar" som kritiserar invandringen, jag vet många som är födda i andra länder som är bra mer kritiska än vad jag är.I grund och botten tror jag det handlar om att de skötsamma blir arga och irriterade över de icke skötsamma, oavsett etnicitet.Och då är det segregationen vi ska oroa oss för, inget annat.
    Ja du har rätt jag är kritisk och förbannad att behöva jämföras med dessa invandrare som inte kan "sköta" sig. Och jag är oxå förbannad att så många klagar på Sverige och soc men inte gör något för att försöka få det bättre, ingen tvingade hit dom.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Metrolifestyle
    LjubaviMoja skrev 2009-09-30 13:12:54 följande:
    Ja du har rätt jag är kritisk och förbannad att behöva jämföras med dessa invandrare som inte kan "sköta" sig. Och jag är oxå förbannad att så många klagar på Sverige och soc men inte gör något för att försöka få det bättre, ingen tvingade hit dom.
    Nu får man lättintrycket att de flesta invandrarna klagar... Vad är många enligt dig?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?