• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Henom
    200908291 skrev 2009-09-30 11:38:21 följande:
    Kasta en 17-åring i fängelse för att han kastar sten skulle nog förvärra situationen ytterligare.
    Ja, stackaren, behöva ta ansvar för sina handlingar...
    Sätt ungens föräldrar i fängelse ett tag då.
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Du får ursäkta mig, men jag förstår inte hur du får ihop din första mening i inlägget;

"Det är invandrarna i sig som är problemet."

Tillsammans med den sista meningen i ditt inlägg;

"Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!"

Förstår du själv hur det låter. Hur kan du själv pussla ihop de meningarna? Dom är ju raka motsatsen mot varandra och jag (som jag skrivit sjukt många gånger i den här tråden nu känns det som) är själv invandrare. Jag har kommit till Sverige som barn och jag tar mycket illa vid mig vid sådanna här "anklagelser" (som tex då; "Det är invandrarna i sig som är problemet")

Låt mig jämföra de flesta åsikterna i den här tråden med något helt annat.

DET HÄR ÄR ALLTSÅ ETT EXAMPEL OCH ÄR ABSOLUT INGENTING JAG STÅR FÖR.

Låt oss säga 'feta människor'.

Jag tycker att feta människor är äckliga, dom är allmänt gapiga, dom förstör idealen för resten av samhället. JAG VILL INTE ATT MINA BARN SKA VÄXA UPP BLAND FETA MÄNNISKOR!!!!!!! TÄNK OM DOM BLIR SOM DOM!?!???!!! Jag vill helst inte att mina barn ska se på några feta människor alls, inte höra deras släpiga röster! Mina barn och min familj ska inte utsättas av feta människors lata attityd. Jag tror vi alla kan enas om att det är 'dom feta' som förstör samhället.

Jag vågar inte ens åka upp i hissen i mitt hyreshus för det bor så många feta där. Dom är ju så tunga att hissen GARANTERAT kommer rasa ner om dom åker med (vilket dom ju garanterat gör eftersom dom är så feta). FYFAN FÖR FETA MÄNNISKOR !! JAG VÄGRAR BO I ETT SAMHÄLLE MED FETA MÄNNISKOR, DOM SKA FLYTTA FÖR JAG BODDE MINSANN I DEN TRAPPUPPGÅNGEN FÖRST O JAG TOLERERAR INTE ATT DOM FETA FLYTTAR DIT. DOM SKA DRAAAAA !

Inte nog med att man känner sig otrygg bland fetkossorna, dom tar av våra surtförvärvade pengar genom sjukvård. jag känner inte för att betala en fet sjukpensionärs jävla sjukhusvistelse som han/hon själv förorsakat bara genom att vara fet. Det är livsviktigt att mina barn inte får en fet människa som förebild. Sen att det eventuellt, undangömt kan finnas nån halvfet råttfärgad fetto som kanske är snäll hör inte till. fettet är ont o ska utplånas ur det svenska samhället. Fettet är ett nytt påfund och dom smala var här först.

HOPPAS NU ALLA FÖRSTOD ATT DET VAR ETT EXEMPEL FÖR ATT NI SKA HÖRA HUR DET FAKTISKT LÅTER. OCH FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ ATT VI (dvs vi invandrare) FAKTISKT TAR ILLA UPP.

HOPPAS INGEN BLEV LESSEN. Hoppas ni också förstår vrf jag blir lessen när jag läser sådanna här saker...

• Zamorak
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:27:43 följande:
    HOPPAS NU ALLA FÖRSTOD ATT DET VAR ETT EXEMPEL FÖR ATT NI SKA HÖRA HUR DET FAKTISKT LÅTER. OCH FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ ATT VI (dvs vi invandrare) FAKTISKT TAR ILLA UPP.HOPPAS INGEN BLEV LESSEN. Hoppas ni också förstår vrf jag blir lessen när jag läser sådanna här saker...
    Du som invandrare tar illa upp, inte vi.
    Zamorak skrev 2009-09-30 12:36:43 följande:
    Du som invandrare tar illa upp, inte vi.
    Förstår du inte att det är det som är poängen, att ni inte ens hör hur illa era egna tankar låter ...
  • Stårschan
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:38:54 följande:
    Förstår du inte att det är det som är poängen, att ni inte ens hör hur illa era egna tankar låter ...
    Så man ska undvika diskussioner som tar upp obehagliga ämnen för att vissa kan ta illa upp?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • LjubaviMoja
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:27:43 följande:
    Du får ursäkta mig, men jag förstår inte hur du får ihop din första mening i inlägget;"Det är invandrarna i sig som är problemet."Tillsammans med den sista meningen i ditt inlägg;"Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!"Förstår du själv hur det låter. Hur kan du själv pussla ihop de meningarna? Dom är ju raka motsatsen mot varandra och jag (som jag skrivit sjukt många gånger i den här tråden nu känns det som) är själv invandrare. Jag har kommit till Sverige som barn och jag tar mycket illa vid mig vid sådanna här "anklagelser" (som tex då; "Det är invandrarna i sig som är problemet")Låt mig jämföra de flesta åsikterna i den här tråden med något helt annat.DET HÄR ÄR ALLTSÅ ETT EXAMPEL OCH ÄR ABSOLUT INGENTING JAG STÅR FÖR. Låt oss säga 'feta människor'. Jag tycker att feta människor är äckliga, dom är allmänt gapiga, dom förstör idealen för resten av samhället. JAG VILL INTE ATT MINA BARN SKA VÄXA UPP BLAND FETA MÄNNISKOR!!!!!!! TÄNK OM DOM BLIR SOM DOM!?!???!!! Jag vill helst inte att mina barn ska se på några feta människor alls, inte höra deras släpiga röster! Mina barn och min familj ska inte utsättas av feta människors lata attityd. Jag tror vi alla kan enas om att det är 'dom feta' som förstör samhället.Jag vågar inte ens åka upp i hissen i mitt hyreshus för det bor så många feta där. Dom är ju så tunga att hissen GARANTERAT kommer rasa ner om dom åker med (vilket dom ju garanterat gör eftersom dom är så feta). FYFAN FÖR FETA MÄNNISKOR !! JAG VÄGRAR BO I ETT SAMHÄLLE MED FETA MÄNNISKOR, DOM SKA FLYTTA FÖR JAG BODDE MINSANN I DEN TRAPPUPPGÅNGEN FÖRST O JAG TOLERERAR INTE ATT DOM FETA FLYTTAR DIT. DOM SKA DRAAAAA !Inte nog med att man känner sig otrygg bland fetkossorna, dom tar av våra surtförvärvade pengar genom sjukvård. jag känner inte för att betala en fet sjukpensionärs jävla sjukhusvistelse som han/hon själv förorsakat bara genom att vara fet. Det är livsviktigt att mina barn inte får en fet människa som förebild. Sen att det eventuellt, undangömt kan finnas nån halvfet råttfärgad fetto som kanske är snäll hör inte till. fettet är ont o ska utplånas ur det svenska samhället. Fettet är ett nytt påfund och dom smala var här först. HOPPAS NU ALLA FÖRSTOD ATT DET VAR ETT EXEMPEL FÖR ATT NI SKA HÖRA HUR DET FAKTISKT LÅTER. OCH FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ ATT VI (dvs vi invandrare) FAKTISKT TAR ILLA UPP.HOPPAS INGEN BLEV LESSEN. Hoppas ni också förstår vrf jag blir lessen när jag läser sådanna här saker...
    Jag är själv invandrare och jag tar inte illa vid mig då mycket är sant. Vi ligger bakom mycket utav problemen många vill jo inte arbeta eller lära sig svenska istället vill de föröka sig och leva på soc. Det jag blir ledsen över är att dessa invandrare som inte bryr sig om att anpassa sig får oss andra bra att se dåliga ut.

Jag kommer själv ifrån ett krig men jag skyller inte på att jag är krigskada varje gång något händer.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Zamorak
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:38:54 följande:
    Ni? Har du ensamrätt på att vara invandrare? Du utrycker dig för alla invandrare, och det är fel för jag tar inte illa upp.
  • Indianica
    Muneca skrev 2009-09-30 11:46:22 följande:
    Måste bara tillägga... Min far är utbildad professor, när han sökte jobb så fick han inget inom sin yrkeskategori. Han vart erbjuden att bli städare eller jobb i tunnelbanan som spärrvakt - samma jobb som en vanlig svensk kan utföra utan att behövt arbeta särskillt hårt för det. Så vilka jobb är det invandrarna få ta - skitjobben? Eller nej förlåt så får man inte säga, man ska vara tacksam att man får vara här och LEVA. För blir vi tillbaka skickade finns det en risk för att vi dör och likaså hela våra familjer. Hur många svenskar lever under de omständigheterna som sin vardag - trodde att livet var en mänsklig rättighet. Men nej.. skicka tillbaks dem så de får dö så ni får ordning på er ekonomi. NU e jag klar. Tack o hej!
    Fast det där är en sanning med modifikation. Ett problem är att invandrares höga utbildningar inte alltid matchar svensk standard. Att ha läst till läkare i ett litet afrikanskt land kan t ex inte jämställas med en svensk läkarexamen.

Vad gäller professorstjänster är det inte sant att man inte får jobba hårt för den titeln. Vad det handlar om i Sverige är (förutom själva avhandlingen) att ha publicerat enorma mängder med artiklar i rätt vetenskapliga tidsskrifter och att man gärna skrivit någon kursbok också, samt undervisat, då kan man i Sverige bli utnämnd till professor på livstid (därför är tjänsterna relativt få) eller kan man söka en professorstjänst på "vanligt" sätt. Men det är ju väldigt svårt att anställa någon som kanske forskat inom ett område som kanske inte är så brett i Sverige eller som publicerat sig i okända tidsskrifter långtbortistan. Det här är inte så enkelt att det bara handlar om diskriminering.
    LjubaviMoja skrev 2009-09-30 12:42:55 följande:
    Jag är själv invandrare och jag tar inte illa vid mig då mycket är sant. Vi ligger bakom mycket utav problemen många vill jo inte arbeta eller lära sig svenska istället vill de föröka sig och leva på soc. Det jag blir ledsen över är att dessa invandrare som inte bryr sig om att anpassa sig får oss andra bra att se dåliga ut.Jag kommer själv ifrån ett krig men jag skyller inte på att jag är krigskada varje gång något händer.
    Jag tar illa vid mig då det är MIG DOM PRATAR OM NÄR DOM ANVÄNDER ORDET INVANDRARE ---> jag är en invandrare alltså är jag boven enl tråden

Jag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar.

Problemet ligger INTE hos invandrarna utan hos politiken, i vissa områden och i en samhällsklass inte hos dom som invandrat till sverige. Jag tycker det är fel att dra alla 1 miljon invandrare i Sverige över en kant och därför tar jag illa upp när tråden snackar skit om JUST MIG
  • LjubaviMoja
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 12:54:45 följande:
    Jag tar illa vid mig då det är MIG DOM PRATAR OM NÄR DOM ANVÄNDER ORDET INVANDRARE ---> jag är en invandrare alltså är jag boven enl trådenJag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar. Problemet ligger INTE hos invandrarna utan hos politiken, i vissa områden och i en samhällsklass inte hos dom som invandrat till sverige. Jag tycker det är fel att dra alla 1 miljon invandrare i Sverige över en kant och därför tar jag illa upp när tråden snackar skit om JUST MIG
    Då läser du inte och förstår rätt, jag tror absolut inte att alla drar invandrare över en kam för de vet mycket väl att de finns bra och skötsamma oxå som gärna vill göra bra ifrån sig.

Vad är det som är fel på politiken vad gäller invandrare menar du?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?