• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 11:38:12 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:21:11 följande:
    Jag tror du missuppfattar mig. Jag drar paralleller för att det känns som om folk blivit hemmablinda. Tycker det är skitviktigt att man slutar fokusera på allt det negativa invandrare gör och börjar utveckla en vilja att ens göra något.Jag är absolut inte ute för att idiotförklara någon, jag tål att höra när jag har fel och förväntar mig detsamma från folk.Jag saknar exempel i det stora perspektivet och idiotförklarar snarare exemplen än människorna bakom den.Jag vill påvisa att det svenskar anklagar invandrare för, gör vi många gånger själva! Vi måste tänka lääääängre.Varför ska jag bara sitta och le när folk drar upp exempel efter exempel om hur kvinnoförtryckande, galna, våldsbenägna invandrare är? Många behöver en realitycheck!Objektivitet...nej jag är säkert inte alltid objektiv.Men jag har gång på gång påpekat att invandrare också har ett ansvar, liksom svenskar, it takes two to tango och hittills har jag mest sett hur folk anser att det banne mig är invandrarnas ansvar att rycka upp sig och ta sig ut i samhället.Och jag håller inte med. Det är vårt ansvar också. Men det betyder INTE att jag anser att allt är svenskarnas fel. Det har jag sagt massor av gånger nu.Man sitter och diskuterar...och så kommer någon och säger "Jag åkte buss igår, han som körde vägrade tilltala mig för att jag var kvinna, han var säkert muslim vettu!"Om det nu är så att det har blivit en fenomen med män som vägrar tilltala kvinnor (jag HAR verkligen inte stött på det), så är det självklart att man ska lösa de problemen, men jag tappar all objektivitet och fokus när nivån hela tiden sjunker.Det är därför jag aldrig skulle kunna bli politiker eller lärare En svaghet? Absolut.
    Nä någon politiker är du inte :) Du spelar SD rakt i händerna på flera sätt ,men din vilja är god ,och jag gillar dig för din intelligens och aldrig sinande engagemang för frågan . Puss på dig .ha ,ha:) /mvh Sosse-mupp
  • Muneca

Måste bara tillägga...

Min far är utbildad professor, när han sökte jobb så fick han inget inom sin yrkeskategori.
    Han vart erbjuden att bli städare eller jobb i tunnelbanan som spärrvakt - samma jobb som en vanlig svensk kan utföra utan att behövt arbeta särskillt hårt för det.

Så vilka jobb är det invandrarna få ta - skitjobben?

Eller nej förlåt så får man inte säga, man ska vara tacksam att man får vara här och LEVA.
    För blir vi tillbaka skickade finns det en risk för att vi dör och likaså hela våra familjer.

Hur många svenskar lever under de omständigheterna som sin vardag - trodde att livet var en mänsklig rättighet.
    Men nej.. skicka tillbaks dem så de får dö så ni får ordning på er ekonomi.

NU e jag klar. Tack o hej! {#lang_emotions_sunny}

• mrs Elliott
    Zamorak skrev 2009-09-30 11:40:45 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:23:14 följande:
    Varför e de så viktigt att en invandrare kommer in i diskutionen?
    Det var en märklig fråga . Varför är det viktigt att invandrare deltar i debatten? Säger det inte sig självt att det är viktigt att invandrare deltar i en debatt som rör dem?
  • Zamorak

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:46:32 följande:

Det var en märklig fråga . Varför är det viktigt att invandrare deltar i debatten? Säger det inte sig självt att det är viktigt att invandrare deltar i en debatt som rör dem?
    Skrev inte att man inte får delta, undrade varför de va så viktigt för dig?
    Är det nått speciellt du vill fråga en invandrare eller hur e de?
  • Beautifully Human

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:44:38 följande:

Nä någon politiker är du inte :) Du spelar SD rakt i händerna på flera sätt ,men din vilja är god ,och jag gillar dig för din intelligens och aldrig sinande engagemang för frågan . Puss på dig .ha ,ha:) /mvh Sosse-mupp
    Tack.

Jag orkar faktiskt inte bry mig om SD. Jag ser dem inte som ett hot alls och tvivlar på att de någonsin kommer ha ett starkt inflytande. Om de skulle få det, så får vi cross that bridge when we get to it.
    Just nu diskuterar jag på gräsrots nivå med massa känslor! Har ingen taktik i mitt argumenterande what so ever!
  • mrs Elliott
    Zamorak skrev 2009-09-30 11:51:05 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:46:32 följande:
    Skrev inte att man inte får delta, undrade varför de va så viktigt för dig?Är det nått speciellt du vill fråga en invandrare eller hur e de?
    Det är såklart viktigt för att få en mer nyanserad diskussion . Vad fiskar du efter?
  • Zamorak

mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:54:24 följande:

Det är såklart viktigt för att få en mer nyanserad diskussion . Vad fiskar du efter?
    Bara nyfiken på varför de e så viktigt, nyanserad blir diskutionen ändå alla har åsikter
  • Beautifully Human

Kan väl vara intressant att se hur en invandrare upplever situationen?
    Eller....?

• Zamorak
    MijaMia skrev 2009-09-30 12:00:20 följande:
    Kan väl vara intressant att se hur en invandrare upplever situationen?Eller....?
    De har jag skrivit innan visste bara inte att man måste skriva etnisk tillhör före och efter
  • miLLus

nje jag är inte oroad över invandringen jag är dock oroad över integrationen och om det verkligen är rätt människor som jobbar på migrationsverket (egen paranoia).

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?