• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 13:31:23 följande:
    Nu är jag ingen expert och det är möjligt att din pappa utsatts för diskriminering (även om det ju är många utlänska föreläsare på svenska universitet), men det är så att t ex utbildningssystemet i öst oftast är hårdare på många sätt- men också mer gammalmodigt särskilt vad gäller fokuseringen på kunskap, det går inte alltid hem i Sverige. Som någon annan skrev är kontakter också viktigt här. Det är mycket nepotism på svenska universitet, men de flesta börjar ju sin professorskarriär med en forskartjänst och jobbar sig sedan stenhårt uppåt eller nöjer sig med att undervisa på universitetet.Vad som är problematiskt för många invandrare är just när deras kunskaper nedvärderas i det svenska systemet. Jag drog till en ytterlighet med den afrikanska "medicinmannen", men det är ju så att det är traumatiskt för de flesta människor att hamna i en situation där ens kunskaper och erfarenheter plötsligt är fel eller otillräckliga och då minskar ju statusen både gällande socialt hänseende och ekonomiskt.Jag kan dock inte tro att det ska vara nödvändigt att gå ifrån professor till spärrvakt eller dylikt. Det borde gå att validera tidigare kunskaper och skaffa ny kompetens som behövs i det nya landet.
    Han fick slutligen jobb inom sin yrkeskategori 15 år senare iaf.
    Han hade innan dess studerat i en ca 25 år.
    Jag vet vad du menar, med afrikanske medicinmannen, hade en klasskamrat från somalia, de kom till sverige genom att byn drog en lott om vem som skulle få åka till Sverige och bli tandläkare.
    Detta var INTE fallet med min far annars hade jag aldrig tagit upp det.
  • jaghopparhögt
    Indianica skrev 2009-09-30 13:31:23 följande:
    Nu är jag ingen expert och det är möjligt att din pappa utsatts för diskriminering (även om det ju är många utlänska föreläsare på svenska universitet), men det är så att t ex utbildningssystemet i öst oftast är hårdare på många sätt- men också mer gammalmodigt särskilt vad gäller fokuseringen på kunskap, det går inte alltid hem i Sverige. Som någon annan skrev är kontakter också viktigt här. Det är mycket nepotism på svenska universitet, men de flesta börjar ju sin professorskarriär med en forskartjänst och jobbar sig sedan stenhårt uppåt eller nöjer sig med att undervisa på universitetet. Vad som är problematiskt för många invandrare är just när deras kunskaper nedvärderas i det svenska systemet. Jag drog till en ytterlighet med den afrikanska "medicinmannen", men det är ju så att det är traumatiskt för de flesta människor att hamna i en situation där ens kunskaper och erfarenheter plötsligt är fel eller otillräckliga och då minskar ju statusen både gällande socialt hänseende och ekonomiskt. Jag kan dock inte tro att det ska vara nödvändigt att gå ifrån professor till spärrvakt eller dylikt. Det borde gå att validera tidigare kunskaper och skaffa ny kompetens som behövs i det nya landet.
    Det beror ju lite på hur driftig man är.
    Om man verkligen är en så duktig ingenjör att man hade varit mest kompetent för en proffesorstjänst så bör man kunna fixa ett annat ingenjörsjobb eller forskartjänst. Klarar man det inte så börjar jag faktiskt tvivla på hur mycket den där öststatsutbildningen var värd egentligen.
  • funfactory

På Chalmers finns det fler utländska föreläsare, professorer osv än svenska. Min sambo studerar till civilingenjör och har alltid föreläsningar på engelska. Mest för att föreläsaren inte kan svenska och för att väldigt många i klassen är utbytes studenter.
    Kan man sin sak, har forskat fram något bra så får man bra uppmärksamhet oavsett vilket land man kommer ifrån. De samarbetar med många människor från olika kulturer. Det viktigaste för dem är kunskap inte vart personerna kommer ifrån.

• Beautifully Human
    Vision400 skrev 2009-09-30 13:28:58 följande:
    Min sambos pappa kom hit pga krig, han gillar inte soc. Han har arbetat ihop det han har.
    Det är ju exakt det jag säger...
  • Stårschan
    HullaDk skrev 2009-09-30 13:33:58 följande:
    Jag undrar om mina barn kommer peka fingre av mig när dom blir större eftersom dom är endaste i familjen som är svenska (dvs födt i Sverige) Jag är från Danmark och pappan från Iran.Jag är nyfiken på hur TS definerar invandrare ?Hur kommer det sig att min kille som boet i Sverige 25 år ifgl FL-logik räknas mer som invandrar än jag som boet här 3 år?Är det hudfärgen, ursprungslandet, språk...?
    Ursprungslandet och språket, skulle jag säga. Du är skandinav, med gemensam kulturell bakgrund. Finnar, norrmän, danskar och islännningar är ju så nära svenskar man kan komma.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Metrolifestyle
    HullaDk skrev 2009-09-30 13:33:58 följande:
    Jag undrar om mina barn kommer peka fingre av mig när dom blir större eftersom dom är endaste i familjen som är svenska (dvs födt i Sverige) Jag är från Danmark och pappan från Iran. Jag är nyfiken på hur TS definerar invandrare ? Hur kommer det sig att min kille som boet i Sverige 25 år ifgl FL-logik räknas mer som invandrar än jag som boet här 3 år? Är det hudfärgen, ursprungslandet, språk...?
    Invandrare = mörk hudfärg, arbetslös samt kriminell. Alla andra är svenskar.
  • Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-09-30 13:58:18 följande:
    Ursprungslandet och språket, skulle jag säga. Du är skandinav, med gemensam kulturell bakgrund. Finnar, norrmän, danskar och islännningar är ju så nära svenskar man kan komma.
    Men finnarna är ju överrepresenterade i brottsstatistiken...
  • Stårschan
    200908291 skrev 2009-09-30 13:58:41 följande:
    Invandrare = mörk hudfärg, arbetslös samt kriminell. Alla andra är svenskar.
    Nope. Så är det inte. Inte ens på FL. Men vissa läser det de vill läsa...
  • Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-09-30 14:00:52 följande:
    Nope. Så är det inte. Inte ens på FL. Men vissa läser det de vill läsa...
    Man får lätt det intrycket när man läser vad vissa skriver här...
  • Stårschan
    200908291 skrev 2009-09-30 14:00:16 följande:
    Men finnarna är ju överrepresenterade i brottsstatistiken...
    Nu svarade jag på frågan om hur det kunde komma sig att en iranier ses som mer "invandrare" än en dansk. Inte huruvida de förekom i brottsregistren. Kulturellt sett har etniska svenskar mer gemensamt med övriga nordenbor än med portugiser, pakistanier eller peruaner, vilket gör att vi etniska svenskar inte ser dem som lika främmande. Sen kan de vara vilka korkskallar de vill. Vi är ju inga änglar heller.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?