• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Nemesiiis

Jag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar.

ööö liten klick? vart lever du någonstans? Varför kan du inte bar erkänna att din sort är ett stor problem? NI är elak och vägrar ta seden dit ni kommer. nästan bara träffat otrevliga hemska invandrare. så varför klandra oss att ni ger oss denna bild av er?

• hundpuss
    LjubaviMoja skrev 2009-09-30 13:12:54 följande:
    Ja du har rätt jag är kritisk och förbannad att behöva jämföras med dessa invandrare som inte kan "sköta" sig. Och jag är oxå förbannad att så många klagar på Sverige och soc men inte gör något för att försöka få det bättre, ingen tvingade hit dom.
    En annan intressant vinkel skulle ju då kunna vara att mina framtida barn kommer bli "halv-blattar" med en svenne banan-morsa och en invandrarfarsa.
    Jag är från Småland och han är från Bosnien.
    Stackars ungar, de kommer ju vara hälften soc-fall och hälften rasister.
    Hur fasen ska det gå ihopa??
  • hundpuss
    Nemesiiis skrev 2009-09-30 13:23:02 följande:
    Jag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar.ööö liten klick? vart lever du någonstans? Varför kan du inte bar erkänna att din sort är ett stor problem? NI är elak och vägrar ta seden dit ni kommer. nästan bara träffat otrevliga hemska invandrare. så varför klandra oss att ni ger oss denna bild av er?
    Var bor du?
    För ja, ALLA invandrare är ju fruktansvärt hemska.
  • Beautifully Human
    LjubaviMoja skrev 2009-09-30 13:12:54 följande:
    Ja du har rätt jag är kritisk och förbannad att behöva jämföras med dessa invandrare som inte kan "sköta" sig. Och jag är oxå förbannad att så många klagar på Sverige och soc men inte gör något för att försöka få det bättre, ingen tvingade hit dom.
    Nej, ingen tvingade nog hit de som klagar.

MEN, det finns människor som faktiskt inte hade så mycket val, de var tvungna att fly och när de får politisk asyl, kan de inte återvända till sitt hemland.
    Just den gruppen tenderar att inte klaga på varken sverige eller socialen.

Nu när vi alla ändå bor här ligger det ju i allas intresse att samhället fungerar så bra som möjligt.
  • Beautifully Human
    Nemesiiis skrev 2009-09-30 13:23:02 följande:
    Jag vill bara få folket i tråden att sluta prata om invandrare som en ond grupp när det endast är en liten klick av alla invandrare som begår brottsliga handlingar.ööö liten klick? vart lever du någonstans? Varför kan du inte bar erkänna att din sort är ett stor problem? NI är elak och vägrar ta seden dit ni kommer. nästan bara träffat otrevliga hemska invandrare. så varför klandra oss att ni ger oss denna bild av er?
    "din sort?"

Här pekar vi fingrar åt alla möjliga håll, inte undra på att utvecklingen stagnerar.
  • hundpuss
    MijaMia skrev 2009-09-30 13:25:18 följande:
    Nej, ingen tvingade nog hit de som klagar.MEN, det finns människor som faktiskt inte hade så mycket val, de var tvungna att fly och när de får politisk asyl, kan de inte återvända till sitt hemland.Just den gruppen tenderar att inte klaga på varken sverige eller socialen.Nu när vi alla ändå bor här ligger det ju i allas intresse att samhället fungerar så bra som möjligt.
    Min sambos pappa kom hit pga krig, han gillar inte soc. Han har arbetat ihop det han har.
  • Stårschan
    Vision400 skrev 2009-09-30 13:23:40 följande:
    En annan intressant vinkel skulle ju då kunna vara att mina framtida barn kommer bli "halv-blattar" med en svenne banan-morsa och en invandrarfarsa. Jag är från Småland och han är från Bosnien.Stackars ungar, de kommer ju vara hälften soc-fall och hälften rasister.Hur fasen ska det gå ihopa??
    Bara de inte börjar hata sig själva och tar livet av sig...{#lang_emotions_surprised}
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Indianica
    Muneca skrev 2009-09-30 13:07:48 följande:
    Instämmer, i detta fall var det området civilingenjör. Flugen från Peru till en av Rysslands (dåvarande sovjet) hårdaste och svåraste skolor att ens komma in i (motsvarande Yale, Harvard). En sådan stenård utbildning som de endast kan drömma om i Sverige (ingen diss mot Sverige som har jättebra utbildningsmöjligheter)... i detta fallet var han stråt vassare än afrikanska när afrikanska läkera inte kan jämställas med svenska.
    Nu är jag ingen expert och det är möjligt att din pappa utsatts för diskriminering (även om det ju är många utlänska föreläsare på svenska universitet), men det är så att t ex utbildningssystemet i öst oftast är hårdare på många sätt- men också mer gammalmodigt särskilt vad gäller fokuseringen på kunskap, det går inte alltid hem i Sverige. Som någon annan skrev är kontakter också viktigt här. Det är mycket nepotism på svenska universitet, men de flesta börjar ju sin professorskarriär med en forskartjänst och jobbar sig sedan stenhårt uppåt eller nöjer sig med att undervisa på universitetet.

Vad som är problematiskt för många invandrare är just när deras kunskaper nedvärderas i det svenska systemet. Jag drog till en ytterlighet med den afrikanska "medicinmannen", men det är ju så att det är traumatiskt för de flesta människor att hamna i en situation där ens kunskaper och erfarenheter plötsligt är fel eller otillräckliga och då minskar ju statusen både gällande socialt hänseende och ekonomiskt.

Jag kan dock inte tro att det ska vara nödvändigt att gå ifrån professor till spärrvakt eller dylikt. Det borde gå att validera tidigare kunskaper och skaffa ny kompetens som behövs i det nya landet.
  • Muneca

Ja fy vad hemsk man är som vill att ens barn så få möjligheten att ÖVERLEVA och ha bättre förutsättningar och att det gör att man flyr/flyttar till ett annat land.
    Det skulle aaaaldrig en svensk kvinna vilja till sitt barn, hon skulle nog stanna i landet och välja se sitt barn dö.

(Hoppas ni hajjar sarkasmen)

• HullaDk

Jag undrar om mina barn kommer peka fingre av mig när dom blir större eftersom dom är endaste i familjen som är svenska (dvs födt i Sverige) Jag är från Danmark och pappan från Iran.

Jag är nyfiken på hur TS definerar invandrare ?

Hur kommer det sig att min kille som boet i Sverige 25 år ifgl FL-logik räknas mer som invandrar än jag som boet här 3 år?
    Är det hudfärgen, ursprungslandet, språk...?

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?