• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • milizza

I mina ögon är sverige nästan finlan, finland nästan samma land.
    Samma språk, värderingar och hudfärg.
    Och går vi tillbaka längre i tiden . Ja ni har väll alla läst historia!!!!!!

Går väll inte att jämföra Finland, Norge och Danmark med tex IRAN.

• pygmalion

Jag röstade nej. Jag är inte oroad över invandringen i det avseendet att det förekommer invandring och att invandring kommer att vara ett fortsatt fenomen i Sverige liksom i ALLA andra länder. Det som oroar mig är synen på invandring samt den utbredda främlingsfientlighet som existerar i samhället. Visserligen ÄR det lågkonjunktur och då ökar främlingsfientlighet och vi- och demtänkande generellt, men det är EN faktor. Det som jag finner oroväckande är att invandrarfientligheten ökar i samhället i alla samhällsklasser. 20-år sedan var det främst lågutbildade och låginkomsttagare som hyste dessa åsikter och fördomar samt de riktigt rika som dock inte skulle erkänna sina sympatier eftersom det inte är politiskt korrekt. Nu tycks var och varannan medelsvensson bära på åsikter kring att det finns för många invandrare, islam är djävulsdyrkan och invandrarna bara begår brott och snor pengar från staten i form av bidrag - till och med i de mer kulturellt avencerade storstäderna tycks den här förskjutningen ha skett. Idag röstar ju t.o.m invandrare på SD (främst skandinaviska invandrare, men de är icke desto mindre invandrare för det.

• Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-09-30 14:10:08 följande:
    Nu svarade jag på frågan om hur det kunde komma sig att en iranier ses som mer "invandrare" än en dansk. Inte huruvida de förekom i brottsregistren. Kulturellt sett har etniska svenskar mer gemensamt med övriga nordenbor än med portugiser, pakistanier eller peruaner, vilket gör att vi etniska svenskar inte ser dem som lika främmande. Sen kan de vara vilka korkskallar de vill. Vi är ju inga änglar heller.
    Nu var det så att du ifrågasatte min ironiska definition på invandrare.

Avd: Sandlådekrig
  • TheCoopers
    milizza skrev 2009-09-30 14:14:32 följande:
    I mina ögon är sverige nästan finlan, finland nästan samma land.Samma språk, värderingar och hudfärg.Och går vi tillbaka längre i tiden . Ja ni har väll alla läst historia!!!!!!Går väll inte att jämföra Finland, Norge och Danmark med tex IRAN.
    uuuhh neeej inte finland ...

Vi har ju knappast samma språk , det är inte samma språk ursprung . Då ligger vi närmare danskan .
    Hudfärg ? Vill jag inte ens kommentera .

Vad är den svenska hudfärgen ?
    I'm the me I choose to be ...
  • milizza

Är det seriöst nån som undrar hur en Iranier kan ses som "mer" invandrare än en Iranier? *LOL*

Ingen som sjöngt nationalsången på länge?
    Tror det finns en mening som går "Jag vill leva jag villl dö i Norden!! *

• Metrolifestyle
    milizza skrev 2009-09-30 14:20:21 följande:
    Är det seriöst nån som undrar hur en Iranier kan ses som "mer" invandrare än en Iranier? *LOL* Ingen som sjöngt nationalsången på länge? Tror det finns en mening som går "Jag vill leva jag villl dö i Norden!! *
    Ok, nu gar Milizza satt gränsen till Norden. Är tyskar invandrare?
  • milizza

I FINLAND är mer än halva landet svensk talande.
    I många städer talar man enbart svenska. Vasa är ett bra exempel.

Hudfärg? Vi från Norden är ljusa i hyn.

• Indianica
    Muneca skrev 2009-09-30 13:35:07 följande:
    Han fick slutligen jobb inom sin yrkeskategori 15 år senare iaf. Han hade innan dess studerat i en ca 25 år. Jag vet vad du menar, med afrikanske medicinmannen, hade en klasskamrat från somalia, de kom till sverige genom att byn drog en lott om vem som skulle få åka till Sverige och bli tandläkare. Detta var INTE fallet med min far annars hade jag aldrig tagit upp det.
    ja, det var ju bra att han fick jobba med det han ville till slut. Men vad gjorde han under de där 15 åren då? För inte var han väl arbetslös i 15 år?

Akademiker i Sverige generellt får det ju allt tuffare numera. Jag tror ungefär hälften av alla ungdomar läser på universitetet och konkurrensen blir u därför otroligt hård i den akademiska världen. Det finns numera en hel del akademiker (om man nu räknar folk med universitetsexamen och inte bara forskare, som akademiker) som har typiska arbetaryrken, t ex jobbar inom industrin eller som undersköterskor, dvs. det du kallar för skitjobb. Men etnicitet kan säkert försämra möjligheten att få jobb som matchar en hög utbildning, med reservation för tandläkare då, där verkar etnicitet inte har något genomslag alls.
  • TheCoopers
    200908291 skrev 2009-09-30 14:00:16 följande:
    Men finnarna är ju överrepresenterade i brottsstatistiken...
    Ja men det vet vi ju att de alla är alkisar som sitter på bänken utanför Konsum Bråkar och skriker Voooi Vitto när man går förbi

Röda blodsprängda näsor har de också

Allihop

Japp japp

I'm the me I choose to be ...
  • Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 11:36:44 följande:
    Hahahahahahaha vi ska se hur bra det går, hur du lyckas med att själv vara en invandrare ! Du kan inte språket så du får inget jobb --> du får bo i de fattigaste delarna av Athen (o där kan vi snacka "getto", någonting som inte finns i närheten av södertälje... ... ...) och du kommer själv att bli en av dess hatade invandrare som bara förstör samhället. Du kommer bo med kakkerlackorna.Vet du vad det värsta är, att DU HAR ETT VAL ATT FLYTTA DIT.De invandrare som du så ilsket hatar har inget val. De har kommit till sverige under krigstider, en flytt mellan liv o död. De har upplevt så mycket mer än du bara kan drömma om. Barnen har sett sina familjemedlemmar dödas framför dom, soldater har skjutit mot dom... Hur tror du att du själv skulle tackla en sådan situation? Hur skulle dina barns liv se ut med sådanna minnen? (det jag försöker säga är INTE att det är anledningen till att det finns ett FÅTAL invandrare som begår brott, utan att man ska förstå vad som finns inombords på de flesta av alla de invandrare du möter på ica...). Jag blir inte klok på dig. Du har ingen förståelse o ingen insyn, du är patetisk o pinsam o jag irriterar mig på mig själv för att jag ens bemödar mig att svara på dina dumheter ---> men kan jag få upp förståelsen för någon så är det bra.
    Skulle jag flytta till ett annat land och bete mig illa så skulle jag självklart inte få bra bemötande. Andra länder som har problem med invandringen har väl också invånare som vill göra något åt det. Allt elände du beskriver, med krig, barn som sett familjemedlemmar dödas osv. Nej och åter nej jag kan inte föreställa mig det då jag inte har varit med om det själv. Jag har haft en trygg uppväxt som du säkert också missunnar mig pga mina åsikter, då det verkar vara din bana. Tycker det är förjävligt att det ligger apatiska barn i sina sängar som varken kan äta, tala eller gå på toaletten. Men bara för det så behöver jag väl inte tiga för att jag tycker att invandringen är ett problem i sverige? Visst jag är patetisk i dina ögon, mig stör det inte det minsta. Hade du sett det jag hade sett, hade du mina erfarenheter så skulle du förstå mitt resonemang.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?