• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • TheCoopers
    milizza skrev 2009-09-30 14:25:53 följande:
    FamiljenCooper:Tror INTE dom skriker detta när du går förbi.Varför skulle nån skrika SMÖR FITTA till dej? Det måste vara lite speciella alkisar då.
    Jo men de gör de .. precis som alla invandrare skriker svennehora ... det vet väl alla ?
    I'm the me I choose to be ...
  • milizza

Miamija:

Det dotter är detsamma som det du och henes far är.

Och jag vet inte vart du kommer ifrån? ETNISKT URSPRUNG, så detta inte missupfattas.

Min dotter är svensk, för jag och hennes far är svenka.

Mina grannars flicka är somalisk, för hennes föräldrar är från somalien, så är det.

• Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-30 14:27:37 följande:
    Det var nog mest en poäng för att visa samhörigheten mellan de nordiska "brödrafolken", att vi till och med tar upp Norden som ett OK alternativ till Sverige i vår nationalsång.
    Aha...
  • Jmia

Jaha, den s k skittråden och mina lakejer lever än. Vad bra!

Styrb, jag är så gruvligt jäkla less på kommentarer av din art. Jag är djupt intresserad av invandringen och vad den för med sig, både gott och ont, för att inte tala om vad vi människor kan göra åt vår egen situation.

Att kasta skit på oss och säga att vi är PK brudar som inte lämnat Sveriges gränser är nog att kasta glas i stenhus medan man kör ett SD mantra. Så otroligt understimulerat.

Antingen är med en del av lösningen eller så är man en del av problemet.

• Zamorak
    HullaDk skrev 2009-09-30 13:33:58 följande:
    Jag undrar om mina barn kommer peka fingre av mig när dom blir större eftersom dom är endaste i familjen som är svenska (dvs födt i Sverige) Jag är från Danmark och pappan från Iran.Jag är nyfiken på hur TS definerar invandrare ?Hur kommer det sig att min kille som boet i Sverige 25 år ifgl FL-logik räknas mer som invandrar än jag som boet här 3 år?Är det hudfärgen, ursprungslandet, språk...?
    Färgen är det det handlar om om man kan se personen, annars via tele är det språk och namn. Sist är det landet Min fru är danska och jag fransk, ingen av oss ser ut som invandrare eller låter som de. Men vårt efternamn gör att vi är det via telefon och papper känner mig dock jävligt svensk eller ja skånsk
  • TheCoopers
    Muneca skrev 2009-09-30 14:29:50 följande:
    Undra vad min son räknas som, hans blandning är: Norsk, Peruansk, Svensk, Japansk och Rysk?Han är född i Sverige..En sak är säker, han är människa, homosapiens, som vi alla andra. Fördjävligt artt kategorisera!
    Det hjälps inte att man är född här ... man måste ha svenskt blod och se svensk ut har jag förstått .

Min äldsta dotter är inte ens född här ... så du vet ju vad det betyder

Hon kanske "skickas tillbaka " snart ...
  • Indianica
    Muneca skrev 2009-09-30 14:29:50 följande:
    Undra vad min son räknas som, hans blandning är: Norsk, Peruansk, Svensk, Japansk och Rysk? Han är född i Sverige.. En sak är säker, han är människa, homosapiens, som vi alla andra. Fördjävligt artt kategorisera!
    Numera talar man väl om första- och andragenerationens invandrare? Jag själv är också en blandning, men kan inte gärna kalla mig för invandrare eftersom jag inte "vandrat in" någonstans, det gjorde däremot min pappa. Så vitt jag vet ser ingen annan mig heller som invandrare (inte ens andragenerationens invandrare), däremot har jag del av två olika kulturer.

Ibland är det nödvändigt att kategorisera för att dra en avgränsning. T ex i politiska sammanhang kan man inte gärna börja individualisera varje person med utomsvenskt ursprung och poängtera att varje invandrare minsann är unik. Man är unik som person, men ibland bör man väl ändå definiera personer som grupp? Åtminstone om man vill förbättra/förändra?
  • TheCoopers
    milizza skrev 2009-09-30 14:35:02 följande:
    JA givetvis måste man ha svenskt blod för att vara svensk!!!
    Ja eller inte .
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?