• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Muneca
    TheCoopers skrev 2009-09-30 14:32:39 följande:
    Det hjälps inte att man är född här ... man måste ha svenskt blod och se svensk ut har jag förstått .Min äldsta dotter är inte ens född här ... så du vet ju vad det betyder Hon kanske "skickas tillbaka " snart ...
    Ja det är lite så jag förstått det med, så tragiskt.
    Trodde vi alla människor levde på samma planet, men nu är det så uppdelat att folk ska slita i saker o ting som dagisbarn och skrika "min".
  • Beautifully Human
    milizza skrev 2009-09-30 14:30:02 följande:
    Miamija:Det dotter är detsamma som det du och henes far är.Och jag vet inte vart du kommer ifrån? ETNISKT URSPRUNG, så detta inte missupfattas.Min dotter är svensk, för jag och hennes far är svenka.Mina grannars flicka är somalisk, för hennes föräldrar är från somalien, så är det.
    Jobbigt.
    Så när hon är ute och reser och folk frågar henne vad hon är, måste hon säga "Jag är svensk/brittisk/afrikansk/jamaican!"

Betyder det inget att hon växer upp i sverige, pratar svenska, har svenskt pass och personnummer?

Detta är intressant.
  • Beautifully Human

Personligen har jag aldrig kännt mig "svensk".

Men det står att jag är det i mitt pass så jag får väl lita på det!!!

• milizza

Man kan väll för fan vara stolt över sitt ursprung istället för att hela tiden hävda att man är svensk då man EJ är det.

Flyttar jag till Iran, ska jag fortfarande kalla mej stolt svensk, och inte Iranier.

• Indianica
    TheCoopers skrev 2009-09-30 14:32:39 följande:
    Det hjälps inte att man är född här ... man måste ha svenskt blod och se svensk ut har jag förstått . Min äldsta dotter är inte ens född här ... så du vet ju vad det betyder Hon kanske "skickas tillbaka " snart ...
    För en rasist är det så att med ursprunget följer också en mängd olika egenskaper som en invandrare pga det medfödda aldrig kan komma ifrån.

Men jag menar, ursprunget är väl inget problem egentligen eller har jag fel? Om jag flyttar till Frankrike är det väl inga problem om folk kallar mig invandrare så länge de inte sorterar in mig i ett fack med specifika egenskaper som anses vara otroligt negativa?
  • Metrolifestyle
    milizza skrev 2009-09-30 14:35:02 följande:
    JA givetvis måste man ha svenskt blod för att vara svensk!!!
    Måste det vara 100% svenskt blod?
  • hundpuss
    milizza skrev 2009-09-30 14:35:02 följande:
    JA givetvis måste man ha svenskt blod för att vara svensk!!!
    Jag har en vän som flyttade till spanien, hon har fått papper på att hon är just spansk medborgare och allt det där.
    Är hon svensk eller spansk då?

Det blir ju lite rörigt.

Min sambo då. Han har inte en enda droppe 100%igt svenskt blod i kroppen. Men han är född i Göteborg, pratar flytande svenska och har ett svenskt pass.
    Vad är han då?
    Och vad blir våra barn då?
  • jaghopparhögt
    Vision400 skrev 2009-09-30 14:39:36 följande:
    Jag har en vän som flyttade till spanien, hon har fått papper på att hon är just spansk medborgare och allt det där. Är hon svensk eller spansk då? Det blir ju lite rörigt. Min sambo då. Han har inte en enda droppe 100%igt svenskt blod i kroppen. Men han är född i Göteborg, pratar flytande svenska och har ett svenskt pass. Vad är han då? Och vad blir våra barn då?
    Är det så jävla noga?
  • Beautifully Human
    milizza skrev 2009-09-30 14:37:55 följande:
    Man kan väll för fan vara stolt över sitt ursprung istället för att hela tiden hävda att man är svensk då man EJ är det.Flyttar jag till Iran, ska jag fortfarande kalla mej stolt svensk, och inte Iranier.
    Frågan är ju NÄR man "får" räknas som svensk?

Min man skulle aldrig kalla sig svensk. Men jag trodde min dotter hade rätt till det.

Bara intressant att se hur folk tänker.
  • Metrolifestyle
    jaghopparhögt skrev 2009-09-30 14:40:19 följande:
    Är det så jävla noga?
    Klart det är, lätt att få en idenditetskris annars.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?