• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    jaghopparhögt skrev 2009-09-30 14:40:19 följande:
    Är det så jävla noga?
    NOPE!

Men grymt kul att se hur folk tänker.
    Personligen tror jag de flesta vet vad de är. Men sedan finns det ju helt plötsligt folk som säger att man inte uppfyller alla kriterier.
  • bodegapeppe

Ja, det här är mitt land och tillsammans vårdar vi det ömt, eller hur?

• LindaJohansson81
    bodegapeppe skrev 2009-09-30 14:42:43 följande:
    DITT land? Kan man "äga" land?
  • Milkina cerka
    milizza skrev 2009-09-30 14:35:02 följande:
    JA givetvis måste man ha svenskt blod för att vara svensk!!!
    Tror att v ä l d i g t många adoptivföräldrar skulle bli ledsna om du sade sånt här till dem, däribland min egen pappa.
    Jag har inte valt att komma hit - är därmed i n t e invandrare, men däremot hör jag hemma i två länder o. har familjer i båda.
    Mina barn är födda här o. kommentarer som denna sårar något otroligt, bara så att du vet.
    De kommer som Mija Mia skriver i #1212, att växa upp i Sverige, prata svenska, ha svenskt pass o. personnr.
  • hundpuss
    jaghopparhögt skrev 2009-09-30 14:40:19 följande:
    Är det så jävla noga?
    Inte för mig, men jag var nyfiken på hur milizza tänkte
  • TheCoopers
    Muneca skrev 2009-09-30 14:35:46 följande:
    Ja det är lite så jag förstått det med, så tragiskt.Trodde vi alla människor levde på samma planet, men nu är det så uppdelat att folk ska slita i saker o ting som dagisbarn och skrika "min".
    Ja det är väldigt tragiskt . Men folk har stora behov av att kategorisera människor.

Man får inte vara svensk om man har sydamerikanska föräldrar ... hur skulle det kunna vara möjligt ?

I'm the me I choose to be ...
  • Jmia
    bodegapeppe skrev 2009-09-30 14:42:43 följande:
    Utveckla det där lite är du gullig.
  • Zamorak
    MijaMia skrev 2009-09-30 14:40:50 följande:
    Frågan är ju NÄR man "får" räknas som svensk?Min man skulle aldrig kalla sig svensk. Men jag trodde min dotter hade rätt till det.Bara intressant att se hur folk tänker.
    När du har ett pass där det står att du är svensk?
    När du pratar bra svenska kanske?

Eller när du stör dig på kaffepriset och muttrar surt om de på väg till din volvo (som din hund helst en labbe sitter i) med din man/fru och dina 2,5 barn. För att sen på kvällen varva ner med en folköl när du ser på nått passande debatt program om hur jävla illa de e i sverige så du då kan klaga högt till din partner hur jävligt de egentligen är och hur mycket bättre du kunde gjort allt....Ja då e man svensk
  • Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 14:35:01 följande:
    Numera talar man väl om första- och andragenerationens invandrare? Jag själv är också en blandning, men kan inte gärna kalla mig för invandrare eftersom jag inte "vandrat in" någonstans, det gjorde däremot min pappa. Så vitt jag vet ser ingen annan mig heller som invandrare (inte ens andragenerationens invandrare), däremot har jag del av två olika kulturer. Ibland är det nödvändigt att kategorisera för att dra en avgränsning. T ex i politiska sammanhang kan man inte gärna börja individualisera varje person med utomsvenskt ursprung och poängtera att varje invandrare minsann är unik. Man är unik som person, men ibland bör man väl ändå definiera personer som grupp? Åtminstone om man vill förbättra/förändra?
    Instämmer! Förstår dina resonemang ang politik.

Jag är invandrare, men jag är svensk medborgare. Vad gör det mig till?
    I vilket fall så spelar det mig ingen roll, huvudsaken är att jag gör rätt för mig och andra. "Man bemöter som man själv vill bli bemött" oavsett vilken del av världen jag befinner mig i, det är fortfarande människor vi möter, inte sant? Det understryker din mening att man är unik som person.
    Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att definera personer som i grupp, eftersom jag själv inte kan ansvara för andra människors handlingar (som tillhör min etniska bakgrund). Lika litet som jag tror att alla svenskar är rasister med en önskan om att bara ha landet för sig själva.
  • Jmia
    Zamorak skrev 2009-09-30 14:45:57 följande:
    När du har ett pass där det står att du är svensk? När du pratar bra svenska kanske? Eller när du stör dig på kaffepriset och muttrar surt om de på väg till din volvo (som din hund helst en labbe sitter i) med din man/fru och dina 2,5 barn. För att sen på kvällen varva ner med en folköl när du ser på nått passande debatt program om hur jävla illa de e i sverige så du då kan klaga högt till din partner hur jävligt de egentligen är och hur mycket bättre du kunde gjort allt....Ja då e man svensk
    Jag är inte svensk. Fan också.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?