• Svar på tråden GI Del2
  • Zafiren

Men äsch då...många ggr ingredienserna kom med

• emmgus

Kikar bara in o säger att vi överlevt flytten men ej har internet hemma än.

Kör GI nu igen sedan första januari o uppehållet

• Annamamma 83
    Zafiren skrev 2010-01-04 22:46:21 följande:
    Hittade denna på allt om mat.se Paulúns GI-gröt 1 port 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt el mineralsalt Tillagning: Lägg allt i en kastrull och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka vid så låg temperatur som möjligt i ca 10 min. Servera med mjölk, soja mjölk eller havremjölk och drick gärna en kopp en kopp te eller kaffe samt ät ett kokt ägg till. Då står du dig hela tiden fram till lunch
    Men de där låter jätteskumt.
    Vanliga havregryn har ju högt gi, och äpple som kokas/mosas blir också högt gi, så de där är dessvärre ingen gröt o rek om man ska äta efter gi..
  • söta sotnos
    Zafiren skrev 2010-01-04 22:46:21 följande:
    Hittade denna på allt om mat.se Paulúns GI-gröt 1 port 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt eller mineralsalt 1 dl havregryn 2 dl vatten 1 msk krossade linfrön 1 msk kanel 1 st rött äpple, med skalet kvar, rivet 1 nypa havssalt el mineralsalt Tillagning: Lägg allt i en kastrull och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka vid så låg temperatur som möjligt i ca 10 min. Servera med mjölk, soja mjölk eller havremjölk och drick gärna en kopp en kopp te eller kaffe samt ät ett kokt ägg till. Då står du dig hela tiden fram till lunch
    Hej =)tack så jätte mycket!!!!
    Stod det något om att det var ganska mycket gi ,eller var det helt ok ???
    Ska pröva detta snarast =)
    Mvh
  • Zafiren
    Annamamma 83 skrev 2010-01-05 13:45:40 följande:
    Men de där låter jätteskumt.Vanliga havregryn har ju högt gi, och äpple som kokas/mosas blir också högt gi, så de där är dessvärre ingen gröt o rek om man ska äta efter gi..
    Hmm på sidan står det ej hur högt GIdet är...dessutom tycker jag på bilden att det ser ut som att äpplet är rårivet.

http://www.alltommat.se/recept/paulns-gi-gr%C3%B6t-9452/
  • Zafiren
    söta sotnos skrev 2010-01-05 15:24:32 följande:
    Hej =)tack så jätte mycket!!!!Stod det något om att det var ganska mycket gi ,eller var det helt ok ???Ska pröva detta snarast =)Mvh
    I min ena GI-kokbok (Våra bästa GI-recept, Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson) står det i GI & GB-tabellen: Havregrynsgröt på tjockar gryn (1 mm) GI 53

I en annan ( Klaras goda GI-dagar): Havregrynsgröt GI 80
    Havregrynsgröt, snabb  91

Livsmedel med GI under 40 = superlågt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 40 och 70 = lågt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 70 och 90 = mellanhögt glykemiskt index
    Livsmedel med GI mellan 90 och 110 = högt glykemiskt index
    Livsmedel med GI över 110 = superhögt glykemiskt index

Så svårt det där..jag skulle iaf använda fiberhavregryn{#lang_emotions_smile}
  • Annamamma 83
    Zafiren skrev 2010-01-05 16:31:30 följande:
    I min ena GI-kokbok (Våra bästa GI-recept, Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson) står det i GI & GB-tabellen: Havregrynsgröt på tjockar gryn (1 mm) GI 53 I en annan ( Klaras goda GI-dagar): Havregrynsgröt GI 80 Havregrynsgröt, snabb  91 Livsmedel med GI under 40 = superlågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 40 och 70 = lågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 70 och 90 = mellanhögt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 90 och 110 = högt glykemiskt index Livsmedel med GI över 110 = superhögt glykemiskt index Så svårt det där..jag skulle iaf använda fiberhavregryn
    Vill man verkligen gå ner så ska man nog skippa havregryn, men man kan ju byta de i alla fall mot fiberrika, då blir de ju lite bättre...
  • söta sotnos
    Zafiren skrev 2010-01-05 16:31:30 följande:
    I min ena GI-kokbok (Våra bästa GI-recept, Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson) står det i GI & GB-tabellen: Havregrynsgröt på tjockar gryn (1 mm) GI 53 I en annan ( Klaras goda GI-dagar): Havregrynsgröt GI 80 Havregrynsgröt, snabb  91 Livsmedel med GI under 40 = superlågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 40 och 70 = lågt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 70 och 90 = mellanhögt glykemiskt index Livsmedel med GI mellan 90 och 110 = högt glykemiskt index Livsmedel med GI över 110 = superhögt glykemiskt index Så svårt det där..jag skulle iaf använda fiberhavregryn
    Okej,ja då vet man ju inte riktigt???
    Det verkar ju vara så delade meningar om havregrunsgröt ??
    Det är ju faktist gott o enkelt o min lilla tös kan ju äta det me ,men man vill ju inte äta något onödigt =)
    Ja i dag så har min dag set ut så här
    FF:2dl naturelyogurt me 2 msk linfrö
    mellis 3 ostskivor liten bit kalkon kött 4 bitar skinka
    MIDDAG:5 stekta bacon (hårdstekta ) =) O ägg röra =)
    Mellis:liten bit fetaost o en bit inlaggd gurka
    KM:en bit oxfilee me murkelstuvning=)
    Stuvningen är egengjord=)
    Stek murklorna sen lägger man dem i cremefraich o kryddor mmmmmmm
    Skulle sprungit i kväll men min spring kompis va sjuk =(
    Ha det gott vänner=)
  • Zafiren

Halloj alla! Idag köpte jag Expressen med en "ny" bilaga : 118 GI-recept. Massor av mumsiga recept {#lang_emotions_tongue_out} . Man kan köpa den t o m på fredag. Kostar 20 kronor utöver tidningens pris.

På måndag börjar jag med rivstart så håller på att kolla in recept för att sedan kunna handla samt göra matsedel för veckan/orna...

• Juno
    Zafiren skrev 2010-01-06 19:22:02 följande:
    Halloj alla! Idag köpte jag Expressen med en "ny" bilaga : 118 GI-recept. Massor av mumsiga recept  . Man kan köpa den t o m på fredag. Kostar 20 kronor utöver tidningens pris. På måndag börjar jag med rivstart så håller på att kolla in recept för att sedan kunna handla samt göra matsedel för veckan/orna...
    Tack för tipset den ska jag inhandla imorgon
Svar på tråden GI Del2