• Svar på tråden GI Del2
  • LillYmer

Hej hej, är ny här. Har haft svårt med gi-mat eftersom jag tidigare varit vegetarian och levt på potatis, ris, pasta kombinerat med linser osv. Så gi är helt emot allt jag lärt mig tidigare, men jag satsar på att äta mycket fisk och kyckling nu istället för rött kött.

Nu sitter grav-kilona som berg och en beläggning på tungan plus svampinfektioner gjorde att jag vill avgifta mig med kolhydrater ett tag. Misstänker att det är dessa som orsakar bakterier i tarmar och håller i mina kilon stenhårt.

Jag har inte hunnit handla någon kokbok än men tänkte börja med enbart kött+ sallad + ägg första veckorna. År det något spec man ska tänka på?

Hur får jag i mig fett? Är cole slaw med creme fraiche ett alternativ? Eller ska man mest köra med olivolja och nötter/oliver?

Börjar idag =)

• Juno
    LillYmer skrev 2010-01-07 07:47:58 följande:
    Hej hej, är ny här. Har haft svårt med gi-mat eftersom jag tidigare varit vegetarian och levt på potatis, ris, pasta kombinerat med linser osv. Så gi är helt emot allt jag lärt mig tidigare, men jag satsar på att äta mycket fisk och kyckling nu istället för rött kött.Nu sitter grav-kilona som berg och en beläggning på tungan plus svampinfektioner gjorde att jag vill avgifta mig med kolhydrater ett tag. Misstänker att det är dessa som orsakar bakterier i tarmar och håller i mina kilon stenhårt.Jag har inte hunnit handla någon kokbok än men tänkte börja med enbart kött+ sallad + ägg första veckorna. År det något spec man ska tänka på? Hur får jag i mig fett? Är cole slaw med creme fraiche ett alternativ? Eller ska man mest köra med olivolja och nötter/oliver?Börjar idag =)
    Hej

Är nu på GI men har försökt sätt mig in i det lite. I de recept jag har hittat är det ganska lite rött kött, men mycket kyckling, lax, räkor och ägg (x100 {#lang_emotions_wink}) Keso och ost (feta brie hallumni) är ju vegetariskt med mycket proteiner och fett

Fett får du i dig via röror och såser till maten, coleslav är utmärkt. Använd inte lightprodukter. Mellanmålen kan också vara feta, tex turkisk yoghurt, avocado, fet fisk typ makrill, blandad nötter av olika slag.

Tänk på att dricka mycket vatten. Se också till att grönsakerna du äter är näringrika, rotsaker, bönor, kål, paprika, broccoli. Sallad och tomat innehåller inte så mycket.
    Om du utesluter ALLA kolhydrater bör du ta kosttillskott (tex MittVal-Kvinna)
  • Zafiren
    Juno skrev 2010-01-06 20:42:46 följande:
    Tack för tipset den ska jag inhandla imorgon
    Varsågod {#lang_emotions_smile}
  • söta sotnos

Tjing tjing!!!!!!!!!!!!
    Hur går det för er då???
    Själv så har man ju gått o sparkat på en spik när man renoverat (klumpklump)
    Men maten går bra=)
    Zafiren:jag ska gå o köpa den =)
    Ha det gott!!!!!!!!!!!!!!!

• LillYmer
    Juno skrev 2010-01-07 08:51:20 följande:
    Hej Är nu på GI men har försökt sätt mig in i det lite. I de recept jag har hittat är det ganska lite rött kött, men mycket kyckling, lax, räkor och ägg (x100 ) Keso och ost (feta brie hallumni) är ju vegetariskt med mycket proteiner och fett Fett får du i dig via röror och såser till maten, coleslav är utmärkt. Använd inte lightprodukter. Mellanmålen kan också vara feta, tex turkisk yoghurt, avocado, fet fisk typ makrill, blandad nötter av olika slag. Tänk på att dricka mycket vatten. Se också till att grönsakerna du äter är näringrika, rotsaker, bönor, kål, paprika, broccoli. Sallad och tomat innehåller inte så mycket. Om du utesluter ALLA kolhydrater bör du ta kosttillskott (tex MittVal-Kvinna)
    Tack för tipsen. Idag var jag på besök hos min mor så jag rotade lite i hennes kylskåp och hittade korv med 71% köttmängd (3 gram kolhydrater på 100 gram korv), så jag stekte tärningar av den och hällde över 2 ägg+i msk grädde så det blev en omelett. Till det hade jag en halv strimlad paprika och en stor stjälk färsk kokt broccoli.

Var detta en lagom balanserad lunch?

Till middag tänkte jag äta en köttfärsbiff med lite keso och/eller coleslaw. Annars  blir det sås med en klick creme fraiche i till färsen och vanlig sallad istället.

Är råa morötter dåligt första veckorna? Ska man vänta med det till fas 3?
  • söta sotnos

Tjing!!!
    Lill ymer:Ja om du ska köra fas ett så ska man inte ät grönsaker som växer under jord ..
    O der ingår morot...

O jag själv åt stekt köttfärs o bacon der i hadde lite philadelphia ost..
    som jag la i en form o på det la jag skuren lök o tomat o strödde me ost över o in i ugnen ca 20 min mmmmm smarrigt blev det =)
    Krydda efter eget tycke gjivetvis =)

Få se vad det blir till kvällen antingen bara ett glas yogurt me linfrö eller så steker jag en god kött bit ???? hm det är frågan =)

• Annamamma 83
    söta sotnos skrev 2010-01-07 15:01:52 följande:
    Tjing!!! Lill ymer:Ja om du ska köra fas ett så ska man inte ät grönsaker som växer under jord .. O der ingår morot... O jag själv åt stekt köttfärs o bacon der i hadde lite philadelphia ost.. som jag la i en form o på det la jag skuren lök o tomat o strödde me ost över o in i ugnen ca 20 min mmmmm smarrigt blev det =) Krydda efter eget tycke gjivetvis =) Få se vad det blir till kvällen antingen bara ett glas yogurt me linfrö eller så steker jag en god kött bit ???? hm det är frågan =)
    Fastde där med över jord o under jord är väl mer LCHF?
  • Juno

giviktkoll föreslår gulachsoppa i fas 1 och den innehåller morötter så det är väl okej antar jag

• Annamamma 83
    LillYmer skrev 2010-01-07 14:18:25 följande:
    Tack för tipsen. Idag var jag på besök hos min mor så jag rotade lite i hennes kylskåp och hittade korv med 71% köttmängd (3 gram kolhydrater på 100 gram korv), så jag stekte tärningar av den och hällde över 2 ägg+i msk grädde så det blev en omelett. Till det hade jag en halv strimlad paprika och en stor stjälk färsk kokt broccoli. Var detta en lagom balanserad lunch? Till middag tänkte jag äta en köttfärsbiff med lite keso och/eller coleslaw. Annars  blir det sås med en klick creme fraiche i till färsen och vanlig sallad istället. Är råa morötter dåligt första veckorna? Ska man vänta med det till fas 3?
    Jag har gått ner 20kg med hjälp av gi, o de var efter min förra grav,ja gick upp 30kg o de 20 ville inte ge med sig förän ja börja med gi.

Jag åt morötter direkt från start,men rårivna, kokta innehåller massa kolhydrater tyvärr!
    Se inte för stort på de, då blir de svårare o hålla, ja åt vanlig korv, t om färdiga köttbullar o dyl,men gick ner ändå. Tig visserligen ett år o få bort 20kg,men då unna ja mig alltid på helgen, god mat o även chips o sånt o körde en balanserad enklare gi under veckorna. rörde mig inte mer än vardagsmmotion heller.

JAg satte upp små mål,stirrade mig inte blind på vågen, utan tog fram ett par jeans ja haft innan, satte som första mål att kunna knäppa den knappen, när de gick tog ja ett par jeans som var för små igen o hade de som mål, snacka om lycka den dagen de gick o knäppa.
    Jag mätte mig även med måttband varje månad, då märker man skillnad! lår, rumpa o mage mätte jag, o skrev även då upp vikten. Ibland kunde ja bara gått ner några ynka kg men ändå förlorat många cm!

Lycka till!
Svar på tråden GI Del2