• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Tant Groda
    nericia77 skrev 2011-01-21 13:41:28 följande:
    kan berätta lite om mitt jobb då. Har i sju år jobbat som personlig assistent, åt vuxna o även barn. Sedan var jag mammaledig o sen jobba jag i somras på förlossningen. o har sen gått som timanställd där. o otroligt nog har jag fått fast jobb. o börjar på måndag att jobba heltid på förlossningen det ska bli så kul. men som föregående talare sa, det är inte lätt o få på förlossningen. de vill ju helst ha bm, men här har det gjort en liten omorganisation så eftersom det var svårt o hitta bm så anställer de några uskor istället.
    Vilken tur du har haft. Grattis
  • nericia77
    Tant Groda skrev 2011-01-21 13:47:49 följande:
    Vilken tur du har haft. Grattis
    Tack. ja tur har jag verkligen haft. Å det e svårt o få sommarjobb där med. men de hitta inga fler sjuksköterskestudenter så då vart vi två uskor som fick jobba där. o sen hade man inne foten där.
    Ska bli så kul att få jobba där, men man ska verkligen orka med allt. Förlossningar är inte bara positivt. ÄVen om de flesta är det.
  • Tant Groda

nericia: Nä jag kan tänka mej att det inte bara är positivt. Jag hade nog aldrig klarat det.
    Svårt att få sommarjobb är det på alla sjukhus eftersom de satsar på sskstud, vilket jag kan förstå. Men samtidigt kan jag bli lite arg för att de gör så. Dels så missar man bra uskar (som kan vara kvar eftersommaren om det behövts) dels känns det som om sjukhusen undervärderar usk. Som om man är något som katten släppar in.

• Steeephi

Ah okej, jag hade tänkt att plugga till undersköterska med inriktning sjukvård och läsa valbara kursen 'barn och ungdomssjukvård' bl.a. Är det något ni skulle rekommendera eller ska jag välja något annat?

Kan man t.ex. jobba på annat ställe om man inte får jobb t.ex på någon barnavdelning?

Jag vet inte så mycket om detta så jag vet inte vad jag ska fråga om. >.<
    Har inte pratat med någon studievägledare än för att jag tänkt att börja plugga efter jag skaffat barn, vilket kommer bli snart.. :)

• Tant Groda

Jag läste sjuka barn och ungdomar som inriktning och jobbar idag på e infavd, så du kan få jobb på andra ställen ändå.
    Jag hade nog valt inriktning mot akutsjukvård

• nericia77
    Tant Groda skrev 2011-01-21 15:01:36 följande:
    nericia: Nä jag kan tänka mej att det inte bara är positivt. Jag hade nog aldrig klarat det.
    Svårt att få sommarjobb är det på alla sjukhus eftersom de satsar på sskstud, vilket jag kan förstå. Men samtidigt kan jag bli lite arg för att de gör så. Dels så missar man bra uskar (som kan vara kvar eftersommaren om det behövts) dels känns det som om sjukhusen undervärderar usk. Som om man är något som katten släppar in.
    ja du när vårat sjukhus söker efter folk via tidningen, o det är undersköterskor de söker till nån tjänst. nä tror du den ligger med i tidningen, bara på hemsidan. håller helt med att det känns som att de helst inte vill ha. men å ena sidan kan jag förstå. sjuksköterskor har större kunskap, o de får göra mer. så de får ju ut mer från en ssk. men om några år när många uskor slutar pga pension, då ska du se de skriker efter folk.
    Steeephi skrev 2011-01-21 15:06:50 följande:
    Ah okej, jag hade tänkt att plugga till undersköterska med inriktning sjukvård och läsa valbara kursen 'barn och ungdomssjukvård' bl.a. Är det något ni skulle rekommendera eller ska jag välja något annat?

Kan man t.ex. jobba på annat ställe om man inte får jobb t.ex på någon barnavdelning?

Jag vet inte så mycket om detta så jag vet inte vad jag ska fråga om. >.<
    Har inte pratat med någon studievägledare än för att jag tänkt att börja plugga efter jag skaffat barn, vilket kommer bli snart.. :)
    det där måste du ju känna själv vad du vill jobba med. men vill du in på sjukhus o jobba så kan nog akutsjukvård vara bra o läsa.

vad finns det för inriktningar nu? var så länge sen jag läste, minns inte
  • leia83

Nu har jag min lediga vecka, tack och lov! Hade en hemsk vecka på jobb med ett mycket dramatiskt och obehagligt dödsfall, det värsta jag någonsin varit med om, har haft grymt svårt att sova pga det. Brukar inte reagera såhär kraftigt. Ush vad jobbigt det var. Skulle aldrig mer gå till jobb om jag hade fått bestämma :(

• ThillaMilla

Här har ni en till Uska. Jag blev färdig för ca 1 år sedan, i april fick jag jobb på neurologen på linköpings sjukhus och har jobbar fortfarande där. jag trivs jätte bra! Tungan ute

• Päron1986

alla uskor är välkomna o det är bara kul att tråden är livlig!

• Päron1986

Tjena uskor! Det var ett tag sen - hur känns det nu när sommaren närmar sig med stormsteg?
    Kaos på arbetsplatsen med/utan vikarier?

Svar på tråden Vi Undersköterskor!