• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Tant Groda

Hejsan! Ja här var det tyst.
    Ja sommaren närmar sig med stormsteg. Denna sommaren ska jag inte vara på jobb utan jag ska sommarjobba på IVA istaden jag bor. Ska bli skönt att slippa pendlingen för ett tag

• fru edinge

Åhh..är så nervös över att jag inte får något jobb efter utbildningens avslut nästa år:/)).. Men vill så gärna bli uska, så jag får helt enkelt chansa på att jag får ett jobb sedan.. Vill ni dela med er av era arbetstider? Jobbar i butik idag, så är lite trött på obekväma arbetstider, samtidigt så finns det rätt många fördelar med att jobba oregelbundet )

• Tant Groda

Fru Edinge: Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket över jobb, det finns jobb. Dock får man kanske räkna med att jobb på timmar ett tag i början och vik.
    Är man trött på obekväma arbetstider är inte vården något för en, då man jobbar dag, kväll och helger och även natt på vissa ställen.
    Där jag jobbar idag ser mina turer ut så här A-tur: 0700-1530 C-tur 1330-2130. Jag har 2 helger på 5 veckor med samma tider som jag skrev innan. Vi lägger vårt schema själva och lägger 5 veckor i taget.

Där jag ska jobba i sommar har dessa tider A-tur 0645-1515 C-tur 1400-2200. Där ingår det även natt och den turen är (tror jag) 2130-0700.  På det stället jobbar man 5 helgturer på 5 veckor (då räknar man fredagkväll som helg).

Varmt välkomen till detta yrke. Det är ofta ett tufft och tungt yrke, men man lär sig ständigt nya saker.
    Har min fasta tjänst på en inf avd och ska i sommar jobba på en iva avd

• Päron1986
    fru edinge skrev 2011-05-16 13:30:48 följande:
    Åhh..är så nervös över att jag inte får något jobb efter utbildningens avslut nästa år:/)).. Men vill så gärna bli uska, så jag får helt enkelt chansa på att jag får ett jobb sedan.. Vill ni dela med er av era arbetstider? Jobbar i butik idag, så är lite trött på obekväma arbetstider, samtidigt så finns det rätt många fördelar med att jobba oregelbundet )
    Våra tider är 7:00-15:30
    7:30 -14:00,
    15:00-20:00, 7:30-20:30 (dubbeltur).

Det är mkt ob inom hemtjänst som jag jobbar inom.
    Det är inta ofta man får fast tjänst utan oftare timvikariat och att man tjänar in LAS-dagar så att man så småningom blir fastanställd.

Jag pratar om kommunen, har inte arbetat inom landsting.
  • surprise

tjoo. själv har jag precis börjat som timmis på ett demesboende =) trivs jättebraa fast mycket och komma ihåg :)

• Päron1986

vad roligt att du trivs surprise, det brukar vara "full fart" på demensboenden :)

Är det någon här som har/eller nu jobbar inom nattpatrull i hemtjänst eller natt öht och kan berätta om vilka tider ni jobbar ?
    % och hur många nätter på en månad det blir :)

• surprise
    Päron1986 skrev 2011-05-18 20:33:23 följande:
    vad roligt att du trivs surprise, det brukar vara "full fart" på demensboenden :)

Är det någon här som har/eller nu jobbar inom nattpatrull i hemtjänst eller natt öht och kan berätta om vilka tider ni jobbar ?
    % och hur många nätter på en månad det blir :)
    väligt lungt faktist. alla är så friska eller vad man säger. de flesta klarar allt själva bara att de är lite glömska ;)
  • Päron1986
    surprise skrev 2011-05-18 21:59:22 följande:
    väligt lungt faktist. alla är så friska eller vad man säger. de flesta klarar allt själva bara att de är lite glömska ;)
    vad skönt :)
  • AnnaCeciliaIngrid

Hej :) Blev färdig Uska 2007 och har en tjänst i kommune inom hemtjänsten. Just nu är jag sjukskriven 3 veckor framåt. Men ärligt börjar jag bli trött på yrket skulle vilja komma in på sjukhuset.

Hur trivs ni andra? Hur länge har ni jobbat? Vad är bäst och sämst med yrket enligt dig?

• Nemiia

Här är en till. Blev färdig maj 09 men jobbade då bara under sommaren på ett servicehus och  gick sedan hemma eftersom jag var gravid och hade ont. Kom ut i arbetslivet igen i okt-10, som timmis inom geriatriken på olika sjukhus. Nu jobbar jag som timmis på en geriatrisk allmänavd. på ett sjukhus 5 min hemifrån. Ska vicka där ik sommar och har sedan blivit lovad ett vik på 75% till hösten :) Jag är sååå glad och det passar mig perfekt som har en dotter på 17 mån

Svar på tråden Vi Undersköterskor!