• Thesso

BF Juni 2010!

Pratade med en mamma på sonens dagis som jobbar på sjukhus. Sa att jag var völdigt skeptisk, speciellt eftersom man inte verkar kunna och veta så mycket om biverkningarna. Hon berättade då om när mässling/påssjuka och vad det nu är mer man vaccinerar sina barn för på bvc om ni vet vad jag menar. Då var det liknande prat som är nu ang denna vaccinationen, då var folk oroliga över att barnen skulle bli förståndshandikappade. Bara där kan man se hur fantasin kan springa iväg. Säger inte att sprutan är helt ofarlig utan även jag är som sagt skeptisk men har tagit den själv och till 99% för min sons skull.

• Thesso
    Winterfresh skrev 2009-11-20 13:58:31 följande:
    Kanske ses jag som egoistisk när jag inte tänker ge min son sprutan. Dock är det så här att det finns inget vaccin till någon bvc här efter samtal med vc igår och de kan inte säga när nästa leverans kommer att komma. Ska jag varje dag behöva försöka få tag på vc för att höra om de fått in nåt vaccin och sen åka 2½ mil för att hämta sonen och 2½ mil för att komma till vc om jag jobbar, sen stå i kö i timmar och sen kanske få svaret att vaccinet är slut? Här vaccinerar de på bvc tis-tor 14-16 och är en hel del barn som ska vaccineras vilket gör att jag tror att vaccinet kommer ta slut, då de ej skickar så många doser till bvc/vc. Visst skulle jag hata mig själv om jag kom hem och smittade min son eller att han blev smittad på dagis det håller jag med om. Sambon har tagit sprutan då han är i riskgruppen, så får väl se hur jag gör med sonen, ska försöka ringa nästa vecka och se om de får inte nåt vaccin, men får hela tiden så luddiga svar att man blir förbannad.
    Jag håller verkligen med om att det är skit dåligt att dom inte kan garantera att det kommer att finnas vaccin till alla. Dom kan väl se hur många som tillhöär bvc och ha lika många doser så att alla kan få. Pratade med vc här idag och hon sa att det skulle komma massor med nya doser nästa vecka om jag inte missminner mig. Hoppas det stämmer och att det gäller för hela landet!
  • Thesso
    majess skrev 2009-11-20 14:11:33 följande:
    lika illa här på tjörn!!!! nada vaccin,maken har svår astma o 40 procents lungkapacitet....men icke....
    Oj men herregud. Men visst kan man ta den på andra vc?!! Det verkar det som i norrland iaf, är från Skellefteå men vet många som åkt upp till Piteå och tagi den.
    Där uppe kan man även ta sig till en vc i slutet på dagen och kolla om dom har kvar vaccin så får man ta då eftersom dom tydligen inte kan spara det ändå.
  • Thesso

Det är väldigt dåligt planerat. Här står det iaf i tidningen varje vecka vilka som vaccineras vilka veckor så lite bra är det ju men sen är det ju tyvärr itne alltid vaccinet räcker (tror jag)

• Thesso
    majess skrev 2009-11-20 18:42:22 följande:
    det som är lite oroväckande är oxå att det ju faktiskt inte ens ger ett hundra procentigt skydd....40 procent,vad är det för skydd?? vet en lärare på min sons skola som ligger i svininfluensan trots att hon fått spruta..
    Sprutan funkar bara på ca 94% av dom som tar den så han kan ju vara en av dom 6%..
  • Thesso

Läste på Krisinformation.se och där står det så här

Om man är gravid, får barnet i sig vaccin också?

Vaccinet går inte över till fostret. Det finns ingen möjlighet att vaccinet skulle kunna passera moderkakan. Antikroppar som bildas hos modern kan dock ge ett visst skydd även till barnet.

• Thesso
    Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande:
    Jag har en fråga nu som börjar bli aktuell eftersom det är jul snart. Är det farligt tror ni om man äter gravad, varm/kall rökt lax , ost och kex när man ska gå på julbord. Jag menar att man bara äter det 1 gång  och bara lite grann och sen alldrig mer under graviditeten? Tycker ju sånt är så gott och vi ska på jul bord den 5  dec med min mamma och bror.
    Jag var på mvc i tisdags och frågade då om laxen, älskar verkligen lax och känner stort sug på det. Vi kom fram till om det är ett fräscht stället du ska med med stor rulljans på maten så ska det inte vara någon fara. Osten däremot vet jag faktiskt inte om. Min förra grav så gällde bara "förbudet" opastöriserad ost men nu verkar dom ju säga nej till all dessertost. Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder.
    Vi ska iväg nästa söndag och jag riktigt längtar att få sätta tänderna i all smarrig mat och jag vet att dessertbordet dit vi ska är så otroligt gott!!!
  • Thesso

Så här står det på Livsmedelsverkets sida om laxen

?Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

och om det som sagt är ett fräscht ställe med stor rulljans på maten så känns det inte som att det ska vara nåt problem.

• Thesso

längtar och väntar skrev 2009-11-21 08:01:00 följande:

Du ska ju verkligen inte äta opastöriserad ost!!
    Nej, jag menade tvärt om. Att jag kommer att äta pastöriserad ost.
  • Thesso

längtar och väntar skrev 2009-11-21 08:11:13 följande:

ok, för du skrev nämligen: "Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder."Thesso skrev 2009-11-21 08:10:32 följande:
    Jo jag såg det precis. men som sagt så menade jag tvärt om. Skrev fel!
Svar på tråden BF Juni 2010!