• rock79

Pro Points Viktväktarna

Hallå där!!

Är det någon som vet hur nya Pro Points systemet fungerar hos VV?
    Fick min underbara prins för snart 4 månader sedan och nu MÅSTE jag ta tag i det här med vikten.
    Jag gick upp 8 kilo under graviditeten (vilket jag är otroligt tacksam för) och ner 14 kilo direkt efter. Tyvärr har jag lagt på mig typ 10 kilo igen. Till saken hör den att jag hade väl cirkus en så där 20 kilo för mycket redan INNAN graviditeten{#lang_emotions_frown}.
    SNÄLLA om nån vet något om det nya systemet så svara gärna. Kul om man kan hjälpas åt att nå sina mål.

Gott Nytt År på er alla!! (Själv ska jag frossa en sista kväll, hihihi)

• Svar på tråden Pro Points Viktväktarna
  • curiosa

Första dagen med att räkna pp och det fungerar. Svårast är att hitta något vettigt att äta till frukost. Mackor ger ju en massa pp och yoghurt eller fil håller jag mig inet mätt på.
    Mannagryns gröt kanske hade gått men jag hittar inte pp värdet på det.

• Matillin
    curiosa skrev 2010-01-25 14:51:20 följande:
    Första dagen med att räkna pp och det fungerar. Svårast är att hitta något vettigt att äta till frukost. Mackor ger ju en massa pp och yoghurt eller fil håller jag mig inet mätt på.Mannagryns gröt kanske hade gått men jag hittar inte pp värdet på det.
    Havregrynsgröt eller rågmjölsgröt brukar man hålla sig mättare på, om du gillar det?
    Stekta eller kokta ägg som dom är eller att ha på grovt bröd brukar också funka bra för mig
  • Carolina1979
    Annkris skrev 2010-01-25 12:38:29 följande:
    Grattis, bra jobbat! ner för mig också den här veckan 0,9 kg, blir 2,5 kg på 2 veckor. Låter inte så mycket men om man räknar om det till % så blir det 3,5% och det känns bra tycker jag. Man måste göra allt för att peppa sig och tänka positivt. Min veckomatsedel ser ut som följer:Till frukost blir det alltid havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk, och kaffe till så klart. Lunchen består oftast av en omelett och till kvällsfika blir det ett par hårda mackor med mjukost och lite grönsaker. Och till middag:måndag: pölsa, stekt potatis och rödbetor (8 pp)tisdag: fiskbullar och kokt potatis (7 pp)onsdag: färs- och rotfruktsgratäng (10 pp)torsdag: pasta med köttfärssås (8 pp)fredag: kyckling med palsternackpure (5,5 pp)lördag: lax med potatis och örtsås (10 pp)söndag: köttfärsfiff med potatis och sås (10 pp)Nu kanske vi är lite udda i vår familj, som älskar pölsa och fiskbullar.... Hoppas du fick några nya uppslag iallafall.
    Tack! Jättegulligt - gav absolut lite ny inspiration, har du något recept på färs och rotfruktsgratäng?

Hoppas att fler vill dela med sig av veckomatsedlar - är ju bra för ALLA att få tips och idéer
    (¯`°?.¸ ღ♥Oliver 07-08-07 & Isabella 09-02-21 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Ronjan709
    curiosa skrev 2010-01-25 14:51:20 följande:
    Första dagen med att räkna pp och det fungerar. Svårast är att hitta något vettigt att äta till frukost. Mackor ger ju en massa pp och yoghurt eller fil håller jag mig inet mätt på.Mannagryns gröt kanske hade gått men jag hittar inte pp värdet på det.
     Man kan ju äta mackor beronde på vad man har på. Jag äter en och en halv skiva grovt bröd, I tsk lättmargarin, 2 skivor kalkon, tomat o gurka o kaffe med  en halv dl mjölk. Det ger bara ca 5 pp.
  • Annkris
    Carolina1979 skrev 2010-01-25 15:30:55 följande:
    Tack! Jättegulligt - gav absolut lite ny inspiration, har du något recept på färs och rotfruktsgratäng? Hoppas att fler vill dela med sig av veckomatsedlar - är ju bra för ALLA att få tips och idéer
    Givetvis!

Färs och rotfruktsgratäng

4 potatisar

2 morötter

2 palsternackor

180 g nötfärs max 10%

1 tsk olja

4 msk tomatpuré

2dl krossade tomater

Färsk timjan

2dl köttbuljong

2 msk riven ost max 17%

Fräs färsen smulig i olja. Tillsätt tomatpuré, krossad tomat, salt, peppar och timjan. Låt småputtra 5 min. skala och skiva potatis och rotfrukterna, varva dessa och färssås i en ugnsform. Häll på buljong och tillaga i ugn 225C ca 30 min. Strö över osten när 10 min återstår. Servera med sallad.

• Matillin
    Liljan75 skrev 2010-01-25 15:53:20 följande:
     Man kan ju äta mackor beronde på vad man har på. Jag äter en och en halv skiva grovt bröd, I tsk lättmargarin, 2 skivor kalkon, tomat o gurka o kaffe med  en halv dl mjölk. Det ger bara ca 5 pp.
    Jag äter nästan alltid också smörgås till frukost då jag inte tycker det ger så mycket points?
    Det beror ju helt på vad man har på och i vilken mängd.
    Jag brukar tex ha ett kokt ägg och ha på 2 smörgåsar med lite lättmargarin eller lättmajonäs som innehåller samma mängd som margarin.
    Dessutom är det mer mättande än fil tex.
  • jackrusselltok
    Liljan75 skrev 2010-01-25 13:07:57 följande:
    Har mest lagat egna recept men vägt allt efter pp.  Mycket kyckling o wookgrönaker och köttfärsås o pasta med sallad. Men provade just ett recept från dom: Mustig biffchili. Oj vad proppmätt jag blev. Känns som det var alldeles för mkt bönor o kött i en portion! Man undrar ju om man går ner i vikt när man vräker i sig så här. Ofta har deras recept 1 och halv dl ris eller 1 o halv dl pasta. vet ni om det är just det som är rekomenderat för en måltid eller om man kan ta halv mängd pasta eller ris o bara räkna bort det i pointsen? Huvudsak är väl att man totalt äter sina dagliga points eller hur? själv tar jag hellre en smörgås med pålägg o te med mjölk  innan jag går o lägger mig än att äta så stora portioner lunch o middag. Det ska väl inte spela ngn roll eller hur?
    Det är 1.5dl KOKT ris eller 1,5dl KOKT pasta som ger 4propoints. Valfri mängd ger 7 propoints.
    Men visst delar du och tar 0,75dl kokt ris eller pasta så borde det ju vara 2pp.

Ska ju inte spela roll när man äter vad, bara man äter hela antalet points.
    Elias 080819
  • Ronjan709
    jackrusselltok skrev 2010-01-25 20:01:55 följande:
    Det är 1.5dl KOKT ris eller 1,5dl KOKT pasta som ger 4propoints. Valfri mängd ger 7 propoints. Men visst delar du och tar 0,75dl kokt ris eller pasta så borde det ju vara 2pp. Ska ju inte spela roll när man äter vad, bara man äter hela antalet points.
    Ja jag vet att det är kokt ris eller pasta. Pasta varierar otroligt om bara tar o mäter med dlmått beroende på vilken typ av pasta. verkar stämma bättre om man väger i gram. Låter bra att det inte ska spela ngn roll när man äter.
    Känns inte som jag gått ner alls nästan snarare upp? på min våg här hemma men då har jag ju i och för sig bara kört en halv vecka ännu.
  • Ronjan709
    Annkris skrev 2010-01-25 12:38:29 följande:
    Grattis, bra jobbat! ner för mig också den här veckan 0,9 kg, blir 2,5 kg på 2 veckor. Låter inte så mycket men om man räknar om det till % så blir det 3,5% och det känns bra tycker jag. Man måste göra allt för att peppa sig och tänka positivt. Min veckomatsedel ser ut som följer:Till frukost blir det alltid havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk, och kaffe till så klart. Lunchen består oftast av en omelett och till kvällsfika blir det ett par hårda mackor med mjukost och lite grönsaker. Och till middag:måndag: pölsa, stekt potatis och rödbetor (8 pp)tisdag: fiskbullar och kokt potatis (7 pp)onsdag: färs- och rotfruktsgratäng (10 pp)torsdag: pasta med köttfärssås (8 pp)fredag: kyckling med palsternackpure (5,5 pp)lördag: lax med potatis och örtsås (10 pp)söndag: köttfärsfiff med potatis och sås (10 pp)Nu kanske vi är lite udda i vår familj, som älskar pölsa och fiskbullar.... Hoppas du fick några nya uppslag iallafall.
    2,5 på två veckor låter ju superbra! Kommer bli jätteglad om jag kan gå ner i den takten!
  • Pez76

Vad kul att det går så bra för alla:) För mig gick det lite sämre den här veckan, jag hade gått upp 1 hg....vilket jag har svårt att förstå för jag har skött mig mycket bra, men förhoppningsvis tar jag igen det med råge nästa vecka:) Ibland kan det ju pendla lite tex om man ska ha mens etc. Jag har dessutom slutat amma så nu kommer det klart gå lite långsammare med viktminskningen;)

Jag förstå inte riktigt när ni pratar om onlinemedlem vs. månadsmedlem...jag trodde det var samma sak? Jag är månadsmedlem men har ju tillgång till allt på nätet och då betalar jag bara 350 kr/månad, 600 låter väldigt dyrt i mina öran, det e ju tom dyrare än att gå på mötena....

Svar på tråden Pro Points Viktväktarna