-
nej jag vet vad du menar och ni har ju ingen aning om hur de är. Lite snabbt bara. Min man stack när lusk var 1 1/2 år och var spårlöst försvunnen i ett halvår. Kunde inte hantera att växa upp helt enkelt. Nu är ju allt super bra och det var det bästa som kunnat hända vårat förhållande. Men under den perioden så lyckades lusk dra på sig en smittsam lunghinneinflammation. När jag ringderunt till hans släkt för att försöka få tag på min man och berätta så fick jag kalla handen och frågan "vad vill du att XXX ska göra? det är ditt barn". däremot så trodde jag i min naiva värld att då det är längesen och det är min man som har frågat osv att de skulle bry sig något men snacka om att man blev motbevisad,lillis23 skrev 2010-02-09 11:30:01 följande:Mopsan, förlåt menade absolut inte att vara nedlåtande ang att de inte berättat att ep finns i släkten. Givetvis skulle de inte bara berättat, de skulle gjort det direkt ni fick veta att Lusken har det.kram -
har de så vitt jag vet aldrig använt på lusk. konstigt.2små2stora skrev 2010-02-08 17:06:25 följande:Då får man gå upp mitt i natten vid 3 tiden så att barnet är trött på morgonen, de sätter på en drös med elektroder och sedan får barnet lägga sig på en säng eller sitta i famnen lite beroende på hur barnet brukar somna. Sedan videofilmar de barnet. Efter ca 20 min så väcks barnet och får andas på lite olika sätt om det fungerar och så använder de en stroboskoplampa. -
gick att häva anfallet imorse utan fick bli ambulans.numår han bra dock.
-
Nu är det väll officiellt lusk har lennox gastaut syndrom
http://www.blf.net/neuropediatrik/utbildn.dagar/nollsex/tolv.pdf
han startar idag behandling med Inovelon (rufinamid). -
Hej allihopa har varit lite mkt det sista och har behövt fundera en del på detta. Blev så varm om hjärtat när jag idag kom in här och läste lite av vad ni skrivit. Jag kommer behöva lite mera tid för att verkligen läsa vad ni alla skrivit de sista dagarna utan har hittils bara lycktas skumma.
Ja på ett vis är det ju skönt att vi har fått en diagnos nu just lennox gastaut är något som jag misstänkt en tid. Och det var Sveriges läkare som först fick mig i dessa tankebanor genom att diskutera och belysa och på det viset sökte jag själv mig fram till vad jag trodde att det skulle kunna vara. Sen när min man nu åkte till LT och talade med nurologer där så hade de efter att läst igenom osv sagt att deras första spontana tanke var just LGS men att det bara är en spontan tanke som behöver redas ut mer. Men då när Lusk åkte in i Torsdags så ställdes det väll lite på sin spets.
Så kom våran underbara läkare och undrade om vi kunde prata lite. Och visste väll inte hur hon skulle börja. När hon väl lycktas säga lennox så fyllde jag i att ja lennox gastaut är väll något som jag på egen hand redan hunnit acceptera och inse att det är så det är fritt fram att prata om det utan massa inblandande av kännslor.
Hon sa att det är som sagt en tråkig diagnos att ge men gbg och alla andra tycker att det är rätt spår och att hon till och med själv hade kännt sig tvungen att bara se om hon hade kunnat finna något som visade på annat och jämfört lusks eeg:n osv men sa att det var som det var.
som sagt inte mkt att göra åt och som jag ser det så finns det ju grader i helvetet med. Lusks variant verkar ju inte vara världens djävligaste vilket ger mig hopp om att den nya medicinen kanske kan funka då den är till för just LGS.
Fick dock världens chock igår. Lusk hade vad som föreföll vara ett partiellt status som höll på i 4timmar och under den tiden så undrade jag om det var framtiden? Kommer han kunna gå? veta hur man använder en toalett? Kommer vi behöva förverkliga mina tankar på pipmugg. Och hur skulle det kunna gå så långt? Han var ur tidig med att dricka ur vanligt glas. Numera så är det en omöjlighet.
ahhh jag vet inte vad jag ska säga. Bara beklaga mig lite. fats jag känner mig optimistisk nu vet vi vad vi kämpar emot iaf.
Ska läsa ikapp och skriver mer sen.
Stora kramar ifrån mig o Lusk
Hoppas ni alla får en mysig alla hjärtans dag
-
Dumma schnappi060810 skrev 2010-02-14 12:20:23 följande:Mopsan:Vill skicka dig ytterligare en STOR KRAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Gråter när jag läser ditt inlägg. Känslig som jag är just nu..Men fy fan!! Pipmugg.... Inte kunna gå..... jag ryser vid de tankarna.Hoppas ni har en härlig A H D idag i a f. Jag försöker njuta av tystnaden hemma nu när barnen är hos stödis en stund.. men de kan ringa när som helst o vilja att jag kommer o hämtar! :p
nu ska vi inte va sånna. Hur går det med magen? hehehe jag känner igen den där gråtmildheten jag bölade nästan konstant när jag väntade lillan
Lusk är den samma trots diagnosen för den har ju faktiskt vart där hela tiden nu vet vi bara om den liksom. Och vissa saker är bara att hantera trots att det känns motigt. Pipmugg är ju faktiskt en grej som kommer få hans liv att flyta smidigare och göra honom mindre utsatt när han är sämre. Och när han är bättre så har vi våra färglada plastmuggar ifrån ikea de är kanonbra. Tänk på att allt jag skriver här det är ju det negativa. Jag får ju glimtar av honom med jämna mellanrum då man nästan skulle kunna tro att det här med ep bara är ett påhitt för han kan verka som vilket barn som helst. Brukar inte hålla i sig särskilt länge men de stunderna är ju trots allt där. Det är något jag läst på om LGS och som stämmer in väl på lusk. Han kan få perioder då han är nästan helt ep fri för ett tag för att sen bli kraftigt försämrad. Och nu är han inne i en sämmre period men det har varit värre. Hmm ja ungefär så.
Nu ska inte du gå och vara negativ ja de kan ringa när som helst men skit i det och njut av att få vara ifred nuuuu.
3busfrö.
Vad jag förstått av LGS är att beteende störningar osv är lite av regel så det känns ju "bra" eller va fan säger man? att få veta det iaf.
Myran: Ja då har vi inte varit helt fel ute när vi pratat om de små. Det som gör Lusk till i min mening LGS "light" är ju att han trots allt oftast är mer eller mindre kommunicerande och att det änn så länge (förhoppningsvis/troligen) aldrig kommer bli några större motoriska hinder på honom. Det sista är något som jag bara gett mig fan på och troligen det jag fasar mest inför. Som sagt igår så fick jag en sån där mardrömmsvision om hur det skulle kunna bli men liksom inget jag vill tänka närmre på. just nu är jag hemma hoss mamma hon bjöd på lunch och har tagit med ungarna upp o titta på tv så jag får vila lite. men hon har ju inte vart med så mkt den sista veckan och sett hur lusk gått in i den här dåliga perioden så hon blev lite chockad nu vid matbordet när han fick en stor hu och sen efteråt försvann in i en av sina atypiska absenser då han sitter och dregglar och flinar. Och positiv som jag försöker vara så får man onekligen säga det att han ser förbaskat glad och välmående ut under omständigheterna då det blir så hellre det än när han blir rädd och förvirrad. Sjukt. glada barn är vad man eftersträvar så visst flina på bara du är glad ungefär. -
Jo föresten lite gladare samtalsämnen. Är riktigt sugen på att vi ska få till en ep träff framöver då det var så rörigt förra året och kaos. Hur känner ni? Tänker som så också att det är mest skåningar här också ska vi satsa på något längre ner i landet? Ska vi spika ett datum låååångt i förväg så vi kan planera runt om det? Som sagt skulle va kul att få träffa er alla som känner för det.
-
hej allihop. Fick tiden idag till när vi ska till DS och gå igenom vad som händer med Lusken. Den 8mars ska vi vara där. Nu så är det tredje dagen med nya medicinen och hoppas få se en förbättring snart.
Håller på och jagar BVC för att få diskutera lillasyster vill försöka ta det den "rätta" vägen. Men känns så hopplöst att försöka få tag på någon så utan funderar på att prata lite med Luskens kontakter. Lillan har fortsatt med sitt darrande/ryckande håller på ca 30min efter insomning och känner mig ärligt talat jätte nojig. Lite andra grejer också som gör att man fryser till och grubblar. Får se vad som händer. -
Skönt att ni klarade av det bra. Såg på FB att du hade en påväg krama på din vän ifrån mig och familjen. Ni klarar av detta kanonbra så glad att du äntligen slipper hantera detta ensam utan att du numera har ett eget litet "ep-team" att tackla allting med. Blir så stärkt när jag tänker på dig och din styrka. Du är en inspiration det vet du fast du inte vill erkänna det. Stora kramar till dig och vännen.happy2 skrev 2010-02-21 10:48:03 följande:De kommer gå bra fint fin ser du,, Possetiva nu oki,,De här fixar du finemang tillsammans med Mino,, Han måste oxå få självförtroende inför vad som ska komma Japp i går kväll Pang med dunder o brak ner på hallgolvet, ja jag vakna i sängen o fatta inte hur jag kom dit, men min kära vän han hade snabbt tagit hand om situationen lugnt o fint,, vet inte hur länge de skulle ha pågått, men vi tog oss igenom dett anfallet verkade som bra, lite ont i mina knän, Hej o välkommen hit tjejen Jag medicineras oxå med Keppra, den är rätt svår att få in i rätt dosering, jag har även tegritol, Jag är inte anfalls fri,,, o de är 1år efter utbråttet,, men min ep beror på att jag bla har en hjärntumör som trilskas, men all ep sprätt kommer inte där i från, man vet inte hellt enkellt vad de beror på just nu, jag går igenom nästan alla möjliga konstiga varianter, men oftast, Nick, frånvaro, luktabsenser, plötsliga stel, illamående, hörsel o synpåverkan, o sen kortslutningar med GM som kan gå till status vid välldig otur,, Kan gå dagar till o med några veckor utan att jag känner av något av detta, me omgivningen tycker annorlunda,, De gäller att bygga nytt självförtroende o de har den här tråden hjälp mig med,, O de känns så Guld värt
-
Ja du hur går det för oss? Jag är rätt nattsvart i psyket just nu varför jag inte skriver särskilt mkt då jag helt enkelt inte har något trevligt att säga.Puff 2008 skrev 2010-02-21 18:10:40 följande:Hur går det för er Mopsan? Finns något hopp för den nya medicinen??Håller mina tummar för Lusk och er. Vet inte vad man skall säga om Diacomit ännu. I vanlig ordning vet vi inte riktigt vad som är anfall, om en del saker är anfall. Anfallskartan ritas om när vi mixtrar med mediciner. Vad är Myran och vad är ep. Allt går in i allt och om vartannat. Inga blå-smurf anfall iaf, eller väldigt sällan. Och ett tag sedan gm. Men mycket blinkningar, ögonvita och knas.
Nya medicinen..... inga STORA anfall däremot en del nya sorter bland annat har han kört nästan varje dag att han får som stora anfall med bibehållet medvetande så mardrömmen är ju besannad. Han skakar i hela kroppen och vädjar till mig att få det att sluta. Han har ett ökat antal myokloniska och en djävla massa atypiska absenser så ca 75% av ett dygn har han någon áktiv ep aktivitet.
Jag har dragit min egna slutsats att hans enorma beteende rubbningar under medicinering inte är en direkt biverkning av medicinen i sig självt utan något som sker pga att det händer något med ep aktiviteten. Rörigt men tror du hänger med.
Just nu går jag lite på knäna känner jag och blir det inte en förbättring nu så kommer jag välja att lusk läggs in för jag klarar helt enkelt inte av hans skiftande humör med medicinering. Och vi talade ju på sjukhuset om redan innan han startade vikten av att han går på den här medicinen åtminstonde till DS och om det blir ohållbart får han läggas in. Som sagt känns ju jävligt kul och inget jag ens vill tänka på nu. Det funkar dock ganska bra om man är konstant på honom verkligen odelad uppmärksamhet utan minsta avbrott men hur i helvete ska man klara av det och en sjuk lillasyster och ett helt hem och en gubbe som jobbar borta på veckorna. Hans behov är ju bortom denna värld en normal eller ens över energisk människa kan onekligen klara av enbart han ensam så jag känner mig som sagt rätt knäckt just nu.
Tänker dock på er dagligen och funderar på hur det går för er. Hur länge har diacomiten varit insatt nu? Man ska väll egentligen vara tacksam så länge ungarna kan andas under knaset men tyvärr kan jag ej känna den glädjen även om det är som du skriver väldigt stort steg framåt. allt annat och väntan på monster anfallen gör ju liksom ändå allt olidligt.
Men om man blickar tbx till sommaren så har ju lillmyran nått otroligt långt mot hur det var då. säg till henne att fortsätta på det spåret hon är inne på nu så.
stora kramar ursäkta att ja är så rörig men har svårt att bara bilda en hel mening