• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:46:34 följande:

Jag hoppas att jag står på mig och verkligen förklarar hur orolig jag är och att dom förstår och bryr sig.
    Men jag önskar också att min sambo kunde förstå min rädsla då han itne är ett dugg rädd för konflikter och i annat fall kunnat backa upp mig.

I uppsala har de massa olika avdelningar, flera BB avdelningar, vet jag iallafall, men vet inte hur mycket läkarna springer imellan, fast jag har fått för mig att spec.mvc ligger på en BB avdelning, samma med ultraljudet. Så mycket möjligt att de springer imellan där också.

Förlossningen tror jag dock har sina egna läkare, men inte säker.

Hur täta kontroller fick hon?
    Hur snabbt kan tappen bli påvärkad, det borde väl kunna hända ganska fort egentligen,

Usch jag tycker det är så jobbigt att inte veta hur det kommer bli, nu är det visserligen bara 6 dagar kvar, nästan 5 bara.. men jag är så orolig över att föda igen, och känner mig så hemsk mot min sambo då det är hans första barn, ,och vårat första gemensamma barn, och han känner att jag inte är glad över graviditeten..

jag kommer inte riktigt ihåg hur ofta hon kollades, hennes signatur är magd84, så om du vill gå tillbaka i tråden så kan du kolla vad hon har skrivit.

du ska absolut inte känna dig hemsk, du har traumatiska upplevelser bakom dig o det klart att din sambo inte rktigt kan förstå när han inte var med förra gången. det måste vara okej för dig att känna dig orolig på samma sätt som han inte gör det då han inte vet något annat. det man kan göra är iaf att respektera varandras känslor. jag vet ju att du någonstans bakom all oro är lycklig, men som det är nu så är du orolig just för att du inte vet vad du ska förvänta dig.

kom ju på nu att jag har en vän i en annan tråd som tillhör akademiska, som tidigare förlorat sitt barn i magen o hon har ju givetvis varit jätteorolig den här graviditeten att ngt ska hända igen o hon är så tacksam för personalen på akademiska då läkare o bm verkligen förstått deras oro o alltid fått komma på kontroll om hon inte känt sparkar på ett tag. det har blivit en hel del turer fram o tillbaka till sjukhuset kan jag säga. så jag hoppas verkligen du får ngn av de läkarna som verkligen gör allt för att deras patienter ska må så bra som möjligt..
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:55:41 följande:

Jo nu i efterhand önskar jag att jag varit snabbare på att åka till förlossningen, då jag hade sammandragningar halva natten och hela fm, vid halv 2-2 tiden började jag få ont, men ville inte åka i onödan, (plus att jag var 18 år och naiv då BM hade sagt att jag är så ung så det är ignen fara) jag fick en störtblödning vid halv 4 sen var det bara slänga sig in i bilen i panik.. (inte jag sóm körde såklart)

Jo min oro kommer nog inte springa iväg nånstanns.. vare sig jag vill eller inte..

gud va skönt att sluppit gå upp massor i vikt, 8 kg är ju ingenting, vilken v är du i?

Med sonen gick jag upp hela 3 kg hahah. Nu på inskrivningen hade jag gått ner ett kilo, så blir spännande att se om jag gått upp något nu, om jag får väga mig på måndag.

jag hade ju inte haft så mkt sammandragningar alls tidigare  i graviditeten, så när jag fick ont efter att ha stått o bakat bullar hela dagen så hade jag ju inte en tanke på att det var värkar jag hade, jag trodde jag hade foglossningar efter att ha stått upp så länge o det var inte förrän jag började o blöda som jag fattade att ngt var på tok, då hade jag bara haft ont i ca 1,5 timme.. när jag kom in till sjukhuset en halvtimma senare var jag öppen 4 cm..

är idag i v 35+6, så jag är helt klart nöjd med att det inte blivit mer.
  • mammasgullar
    Lanie skrev 2011-05-24 18:03:06 följande:
    jag kommer inte riktigt ihåg hur ofta hon kollades, hennes signatur är magd84, så om du vill gå tillbaka i tråden så kan du kolla vad hon har skrivit.

du ska absolut inte känna dig hemsk, du har traumatiska upplevelser bakom dig o det klart att din sambo inte rktigt kan förstå när han inte var med förra gången. det måste vara okej för dig att känna dig orolig på samma sätt som han inte gör det då han inte vet något annat. det man kan göra är iaf att respektera varandras känslor. jag vet ju att du någonstans bakom all oro är lycklig, men som det är nu så är du orolig just för att du inte vet vad du ska förvänta dig.

kom ju på nu att jag har en vän i en annan tråd som tillhör akademiska, som tidigare förlorat sitt barn i magen o hon har ju givetvis varit jätteorolig den här graviditeten att ngt ska hända igen o hon är så tacksam för personalen på akademiska då läkare o bm verkligen förstått deras oro o alltid fått komma på kontroll om hon inte känt sparkar på ett tag. det har blivit en hel del turer fram o tillbaka till sjukhuset kan jag säga. så jag hoppas verkligen du får ngn av de läkarna som verkligen gör allt för att deras patienter ska må så bra som möjligt..

Jo jag är ju lycklig över att jag ska få ett till barn, och att magen faktiskt börjar synas.. jag har stunder då det är mysigt, men i det stora hela är det mest jobbigt, och jag vill bara få november nu så jag kan få min bebis.. Det går inte riktigt leva på att det är större chans att inte föda förtidigt, då i mina ögon är ca 15-20% ändå stor chans.. (Någon som sa att föder man ett barn förtidigt så är det 15-20% chans att nästa föds förtidigt, och risken ökar med varje prematurbarn)

Åh då hoppas jag verkligen jag får nån av dom, dom verkar rara och snälla.

När man går hos spec.mvc, går man till vanliga mvc också?

Det är så läkare ska vara, dom ska göra allt för att patienten mår bra. Hellre göra mer än man behöver, för att lugna patienten, än att dom ska behöva oroa sig i onödan.

• mammasgullar
    Lanie skrev 2011-05-24 18:11:39 följande:
    jag hade ju inte haft så mkt sammandragningar alls tidigare i graviditeten, så när jag fick ont efter att ha stått o bakat bullar hela dagen så hade jag ju inte en tanke på att det var värkar jag hade, jag trodde jag hade foglossningar efter att ha stått upp så länge o det var inte förrän jag började o blöda som jag fattade att ngt var på tok, då hade jag bara haft ont i ca 1,5 timme.. när jag kom in till sjukhuset en halvtimma senare var jag öppen 4 cm..

är idag i v 35+6, så jag är helt klart nöjd med att det inte blivit mer.

Oj, vad skönt att du kommit såhär långt

Vet att jag bara var öppen 1 cm när jag kom igen, och trots allt bricanyl så var jag ca 1 dygn senare fullt öppen och alla mediciner togs bort.

Fick fortfarande antibiotika dock, till infektionen jag inte hade.

Jag hade förhöjt antal vita blodkroppar, som dom senare kom fram till måste berott på medicin jag fick.

• Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:16:21 följande:

Jo jag är ju lycklig över att jag ska få ett till barn, och att magen faktiskt börjar synas.. jag har stunder då det är mysigt, men i det stora hela är det mest jobbigt, och jag vill bara få november nu så jag kan få min bebis.. Det går inte riktigt leva på att det är större chans att inte föda förtidigt, då i mina ögon är ca 15-20% ändå stor chans.. (Någon som sa att föder man ett barn förtidigt så är det 15-20% chans att nästa föds förtidigt, och risken ökar med varje prematurbarn)

Åh då hoppas jag verkligen jag får nån av dom, dom verkar rara och snälla.

När man går hos spec.mvc, går man till vanliga mvc också?

Det är så läkare ska vara, dom ska göra allt för att patienten mår bra. Hellre göra mer än man behöver, för att lugna patienten, än att dom ska behöva oroa sig i onödan.

ja, det stämmer att har man väl fött prematurbarn så är ju risken större att man gör det igen, vet dock inte hur stor risken är, men den finns ju. har en annan vän i en annan tråd vars mamma födde sina barn tidigare o vid den sista graviditeten så hade läkaren sagt att om hon skulle bli gravid igen så skulle hon få cerklage, dock var hon klar med födandet.. man kan ju även kolla hur det ser ut i familjen. har din mamma eller mormor fött för tidigt finns det ju också en viss risk att även du föder för tidigt, det går lite i arv det där.

ja, man brukar o gå till vanliga mvc också, jag har gjort det iaf. där gör man ju helt andra saker än på spec o för att spec ska slippa o kolla sånt där som blodtryck o socker, vägning o allt vad det är så brukar man även gå till mvc. där pratar man ju mkt om annat också, sånt man kanske inte pratar med läkaren om, som amning o sånt där..

ja det är ju faktiskt så, att vården finns till för oss, inte tvärtom.
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:18:53 följande:

Oj, vad skönt att du kommit såhär långt

Vet att jag bara var öppen 1 cm när jag kom igen, och trots allt bricanyl så var jag ca 1 dygn senare fullt öppen och alla mediciner togs bort.

Fick fortfarande antibiotika dock, till infektionen jag inte hade.
    Jag hade förhöjt antal vita blodkroppar, som dom senare kom fram till måste berott på medicin jag fick.

ja, det är skönt att ha kommit så här långt, det är nästan så jag vill att bebis kommer nu.. om en vecka tas ju cerklaget bort så då kanske bebis kommer!

eftersm jag var så mkt öppen så kunde de ju inte stoppa förlossningen, bara fördröja den, så fick bricanyl mot sammandragningarna, som hjälpte ett kort tag.. fick ju även kortison till wiltons lungor, men den gjorde nog inte så stor verkan då det var hans lungor som inte orkade till slut.
  • mammasgullar
    Lanie skrev 2011-05-24 18:38:07 följande:
    ja, det stämmer att har man väl fött prematurbarn så är ju risken större att man gör det igen, vet dock inte hur stor risken är, men den finns ju. har en annan vän i en annan tråd vars mamma födde sina barn tidigare o vid den sista graviditeten så hade läkaren sagt att om hon skulle bli gravid igen så skulle hon få cerklage, dock var hon klar med födandet.. man kan ju även kolla hur det ser ut i familjen. har din mamma eller mormor fött för tidigt finns det ju också en viss risk att även du föder för tidigt, det går lite i arv det där.

ja, man brukar o gå till vanliga mvc också, jag har gjort det iaf. där gör man ju helt andra saker än på spec o för att spec ska slippa o kolla sånt där som blodtryck o socker, vägning o allt vad det är så brukar man även gå till mvc. där pratar man ju mkt om annat också, sånt man kanske inte pratar med läkaren om, som amning o sånt där..

ja det är ju faktiskt så, att vården finns till för oss, inte tvärtom.

Det tidigaste min mamma fött är mig, och i v 37 tror jag det var, mormor vet jag inte när hon födde, men inte för tidigt iallafall.

Min kusin är född 4 veckor förtidig, men det är min morbrors dotter, så det tror jag inte spelar in.

Min syster födde sin dotter 6 veckor förtidigt november förra året, dock berodde det på moderkaksavlossning, så där vet man ju.

Annars är jag den första som föder "extremt prematurt" som de så vackert heter.

Okej Ja jag vet ju inte, jag gick ju bara på två "rutin" möten hos mvc, inskrivningen, och ett i v 25, 4 dagar innan sonen föddes, två dagar innan jag blir inskriven.

åkte dit en gång pågrund av ont i magen också, fick då höra hjärtljuden och allt verkade vara lugnt.

Så nu är det ju fortfarande "nytt" för mig med hela mvc kontrollerna.

Ja synd bara att inte alla läkare vet om det :-/

• Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:43:41 följande:

Det tidigaste min mamma fött är mig, och i v 37 tror jag det var, mormor vet jag inte när hon födde, men inte för tidigt iallafall.

Min kusin är född 4 veckor förtidig, men det är min morbrors dotter, så det tror jag inte spelar in.

Min syster födde sin dotter 6 veckor förtidigt november förra året, dock berodde det på moderkaksavlossning, så där vet man ju.

Annars är jag den första som föder "extremt prematurt" som de så vackert heter.

Okej Ja jag vet ju inte, jag gick ju bara på två "rutin" möten hos mvc, inskrivningen, och ett i v 25, 4 dagar innan sonen föddes, två dagar innan jag blir inskriven.

åkte dit en gång pågrund av ont i magen också, fick då höra hjärtljuden och allt verkade vara lugnt.

Så nu är det ju fortfarande "nytt" för mig med hela mvc kontrollerna.

Ja synd bara att inte alla läkare vet om det :-/

ja, då har ni det iaf inte i släkten.. vi har inte heller prematurbarn i vår släkt, mormor har inte fött för tidigt, mamma har fött sju barn, inget prematurt. är väl jag som är äldst som kom tre veckor för tidigt.

med wilton hann jag bara med två mvcbesök också, ett hälsosamtal i v 8, inskrivning v 12, sen inget mer. den här gången har jag ju haft fler mvcbesök än vad som är vanligt. har gått varannan vecka sen v 20 eller ngt.. men sen missade jag ju en hel del besök då jag var inlagd. vi la upp mvcbesöken som så den här gången, att varannan gång var det vanlig mvckontroll, med o kolla urin, blodtryck, socker, sfmått, hjärtljud o vikt o varannan gång lite som föräldragruppsträff fast bara med bm (vi avböjde föräldragrupp då jag tyckte det skulle kännas konstigt att sitta i en sån grupp då alla är upp i de rosa molnen o vi hade helt andra erfarenheter med oss så bm tyckte vi kunde ha träffar som motsvarade sånt man tar upp på föräldraträffarna) hur ni vill göra med mvcbesöken är ju ngt ni tillsammans med er bm bestämmer...
  • FruHellström

Hemma!! Kollen gick bra, hade 30mm tapp och allt såg jättebra ut. Bebis rörde sig massor o for runt som bara den =) Va mysigt o se hut mkt plutten hade växt. <3
    De tog inga prover alls, men kommer få gå på koll en gång i månaden. Inga direkta restriktioner, sex var ok nu, men efter v24-25 kan sammandragningarna trigga igång en FL eventuellt. Så då får man väl avstå från då...hmpf!
    Men enl min läkare så får jag gå lätta promenader om jag vill, men inte lyfta lr anstränga mig, kort o gott, lyssna på kroppen. Känns bra, o sambon fick jätteförtroende för henne med. Men nästa gång blir det en annan läkare, har för mig hon med va bra iofs, skönt på så sätt med liten ort =)

• snalmums
    vixan skrev 2011-05-24 15:43:14 följande:
    Så hemkommen från kontrollen. Tappen var lika lång som sist och jag ver helt stängd. Inne hos bebis såg allt bra ut och bebis rörde sig. Har också tagit odlingar idag men jag fick säga till honom var ju inte min läkare. Hade inga teckan på infektion heller. Lämnade urin och det såg också bra ut men ska också skickas på odling.

Pratade lite om när man kunde sluta oroa sig. Han sa att jag inte behövde oroa mig för att jag skulle öppna mig tyst och att bebis ska trilla ut som det gjorde förra gången. Händer detta kommer jag få värkar. 

Snabelmus: Jag fick också vänta men bara 1 timme och 1 kvart.  
    snabelmus, hahahaha Flört gulligt!!!

vad skönt att allt gick bra och att du slapp vänta lika länge som jag! precis som du skriver så sa min läkare också som satte cerclaget, det behövde man inte oroa sig för utan man skulle få värkar isf. men givietvis är man nog ändå lite orolig. glad för din skull att det gick bra idag ialf!
    bf 3 september