Lanie skrev 2011-05-24 18:38:07 följande:
ja, det stämmer att har man väl fött prematurbarn så är ju risken större att man gör det igen, vet dock inte hur stor risken är, men den finns ju. har en annan vän i en annan tråd vars mamma födde sina barn tidigare o vid den sista graviditeten så hade läkaren sagt att om hon skulle bli gravid igen så skulle hon få cerklage, dock var hon klar med födandet.. man kan ju även kolla hur det ser ut i familjen. har din mamma eller mormor fött för tidigt finns det ju också en viss risk att även du föder för tidigt, det går lite i arv det där.
ja, man brukar o gå till vanliga mvc också, jag har gjort det iaf. där gör man ju helt andra saker än på spec o för att spec ska slippa o kolla sånt där som blodtryck o socker, vägning o allt vad det är så brukar man även gå till mvc. där pratar man ju mkt om annat också, sånt man kanske inte pratar med läkaren om, som amning o sånt där..
ja det är ju faktiskt så, att vården finns till för oss, inte tvärtom.
Det tidigaste min mamma fött är mig, och i v 37 tror jag det var, mormor vet jag inte när hon födde, men inte för tidigt iallafall.
Min kusin är född 4 veckor förtidig, men det är min morbrors dotter, så det tror jag inte spelar in.
Min syster födde sin dotter 6 veckor förtidigt november förra året, dock berodde det på moderkaksavlossning, så där vet man ju.
Annars är jag den första som föder "extremt prematurt" som de så vackert heter.
Okej
Ja jag vet ju inte, jag gick ju bara på två "rutin" möten hos mvc, inskrivningen, och ett i v 25, 4 dagar innan sonen föddes, två dagar innan jag blir inskriven.
åkte dit en gång pågrund av ont i magen också, fick då höra hjärtljuden och allt verkade vara lugnt.
Så nu är det ju fortfarande "nytt" för mig med hela mvc kontrollerna.
Ja synd bara att inte alla läkare vet om det :-/