mammasgullar skrev 2011-05-12 18:13:35 följande:
Nej det svåra är ju att hindra något man inte vet vad det är, t ex havandeskapsförgiftning och liknande brukar ju vara lättare att förhindra, eller räkna ut om det kommer hända igen.
Infektioner vet jag inte, men det visade det sig ju att inte vara.
Hatar ovissheten. Jag vill hellre veta vad jag kämpar imot.
Han föddes i v 25+1 och var frisk vid födseln, klarade sig utan respirator efter första dygnet i livet. Vid 1 vecka gammal fick han en envis infektion som slog ut honom totalt, han orkade inte röra sig, ens lillfingret och andas själv var inte ens tal om. Han åkte tillbaka i respirator och tog ca 1½ vecka innan han kom därifrån igen. Fick en svampinfektion som försämrade honom under den första infektionen.
När han klarade av dessa två infektioner gick det mesta bra, fick dock en ögonsjukdom pågrund av den tidiga födseln och opererade båda ögonen när han var korrigerat 1 dag gammal, (från beräknat datum)
Vid 4 månader KOrrigerat började det misstänkas att något kunde vara fel motoriskt och har gått hos sjukgymnast sen dess. Misstänktes skador på lillhjärnan, men en magnetröntgen i Dec förra året motbevisade läkarna, alla blev lika chockade.
Den 6 juni iår fyller han 3 år gammal, och även om man kan se att han är liite senare i utvecklingen, och har lite problem med balans och koordination, och pratet, så är han som vilken 3 åring som helst.
Jag hoppas på stenkoll denna graviditet, då min förra mer eller mindre gick felfritt, fram till två dagar innan sonen föddes. Jag hade visserligen sammandragningar mer eller mindre varje dag men aldrig som gjorde ont eller så.
Så chocken att ena dagen ha en bebis som skulle födas i mitten av september, till en bebis som skulle födas inom två veckor (visade sig bli inom 2 dagar) var riktigt hemskt.
Precis som hela resan på neo, Sonen låg på Intensivvård i 8 veckor pågrund av infektioner och apnéer. Vill aldrig behöva se ett barn ligga på gränsen mellan liv och död igen.
Vi var med i "Sjukhuset" som gick på 3an, och jag har fått hem filmer därifrån, men jag har inte sett dom sen dom gick hösten -08, strax efter sonen föddes, och kan inte förmå mig att se dom heller. Jag vill inte se sonen så sjuk som han var då. Jag klarar inte av det.
oj vilken resa ni har varit med om! men jag är ändå glad över att han mår bra idag
känner igen känslan. när vi låg på förlossningen så envisades de hela tiden med o säga hej mamma, hej pappa när de kom in i rummet. ni ska bli föräldrar när som helst! men jag skulle ju inte föda förrän 16 veckor senare! o sen när vi åkte hem ett dygn senare, utan bebis, utan mage.. just det var nog bland det svåraste för mig att greppa. jag har nog än idag inte riktigt fattat, för det går liksom inte o föreställa sig, även om man varit med om det.
kan ju ändå vara skönt o ha filmerna, även om ni aldrig kollar på dem. vi filmade wiltons begravning, men vi har inte kollat på den, men det är iaf skönt o ha den, ifall man någon gång skulle orka...