• Lanie

Cerclage?

vixan: jag kände ju sånt tryck när Wilton var på väg och komma och det är en känsla som är svår o beskriva, det är knappt så jag kommer ihåg känslan, men för mig kändes det som att jag var väldigt bajsnödig, det tryckte neråt, men det gick inte och bajsa.. sen hade jag även väldigt ont i magen, som värkar.. det kändes väldigt obehagligt... om du är orolig så tycker jag du ska åka till sjukhuset o få det kollat, så du slipper gå runt o oroa dig..

• Lanie
    vixan skrev 2011-05-08 10:40:46 följande:
    Tack Laine! Känner mig inte bajsig men som att jag är svullen. Det är kanske inte så konstigt då det faktiskt växer  ett liv i magen. När jag fick tvilling ett på toaletten så hade jag mensvärkar och sen behövde jag gå på toa så känner jag inte. Har inte ont eller spänningar. Tror att jag bara är så himla nervös. Vill inte åka in i onödan till någon läkare som ska in och pilla. Är ju inte bra att rota för mycket.
    känner du så, att det inte känns tungt så är det nog bara lite växtvärk. jag kommer ofta på mig själv att noja så fort det känns lite konstigt i magen, men sen är det ju inte konstigt att det känns, som du säger, det växer ju någon där inne! hoppas du känt dig okej under dagen! nä, det där är svår balansgång om man ska kolla eller inte. jag har ju gjort väldigt många kontroller, kanske därför jag haft så mkt infektioner också

fruhellström: gott o höra att du faktiskt inte känner alltför mkt, skönt på ngt vis att kunna göra lite o det gör ju inte så mkt om man rör på sig mer ngn dag om man inte får ont.. gott med smörgåstårta!

själv har jag en liten kluven dag. det har varit underbart väder idag, vi har varit o shoppat o när vi kom hem fikade vi ute i trädgården o planterade jordgubbsplantor. men idag är det också exakt ett år sen jag kom in akut till förlossningen o var öppen fyra cm o läkarna sa att jag skulle föda när som helst. det hade varit en kall o regnig dag o jag bakade bullar o efter bullbaket fick jag ont o jag la mig i sängen o skulle vila, men istället för att värken minskade blev den värre o värre tills jag började blöda o hinnblåsan buktade ut. för exakt år sen förändrades våra liv för alltid...
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-05-08 22:34:08 följande:
    Blir snart knäpp på att alla läkare säger olika!!!! Igår när jag kom in till förlossningen sa den läkaren som gjorde vul på mig att jag hade 15 mm tapp, var 83mm öppen inifrån (funeling) och att hon planerade ev kejsarsnitt då lilltjejen låg i säte och att hon struntat i att klippa cerklaget för aatt se om droppet hjälper?!!! Hon tänkte alltså klippa cerklaget!!! En timme ssenare kommer en annan läkare och undersöker mig, hon får tappen till 23mm och hittar ingen funeling??!!!!!!!! Jag var alltså aldrig öppen 8 cm och kärringen tänkte klippa cerklaget!!  Nu har jag haft dropp i 24 timmar, inget har hänt och jag har ungefär lika mkt sammandragningar som innan!  Är rätt lugn faktiskt, det ända är att ag bara litar på MIN läkare och skulle göra allt för att hon undersökte mig men hon jobbar tyvärr inte på det här sjukhuset :( Ska vara hos henne på tor så jag hopppas inget mer händer här nu så jag får komma hem och jag kan gå till henne!! 
    Jag fattar inte hur det kommr sig att jag alltid lyckas få alla nötter till läkare, varför lyckas det alltid bli en hemsk upplevelse för mig??!
    men fy! låter ju jättekonstigt att du skulle kunna vara 8 cm öppen.. då är det ju som att du skulle ha en tapp som var sammanlagt 10 cm! låter ju inte riktigt rimligt.. pratar inte läkarna med varandra eller? jag sitter här o blir förbannad! har du tagit upp detta? att du får hela tiden olika besked? är jätteledsen för din skull att läkarna inte kan göra sitt jobb o ha koll på läget! vad är det för dropp du har? bricanyl eller det där andra som börjar på T någonting?
  • Lanie

hur har det gått idag issen?

snalmums: gott med en rullstol! då kommer man ju iaf ut lite.. vilken vecka är du i nu? som sagt ingen vet egentligen vad man kan göra och vad man inte kan göra o det är ju det som gör att man ibland blir galen..

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-05-10 10:11:32 följande:

Har precis fått göra vul nere på fostermedecin där de vet lite mer vad de pysslar med, hade ca 3 cm funeling men 2,5 cm tapp däremellan och cerklaget sitter jättebra, han sa att min läkare verkligen fått dit det perfekt! Med andra ord gör cerklaget sitt jobb ffullt ut och om jag inte haft det hade min lilla tjej vart född nu säger de! Nu är läkarna väldigt positiva och tror jag kommer gå många veckor till :) känns skitbra just nu! Självklart är jag orolig ändå men NU ser allt fint ut och NU mår alla bra sådet är NU vi får focusera på helt enkelt! En timme i taget! Är i v 26+3 så nu är jag över 26+2 vilket känns UNDERBART bara det! 

vad härligt o höra att det ser bättre ut! japp, nu är det bara en timme i taget, en dag i taget, så ska du se att det kommer o gå bra. Du är fortfarande på sjukhuset va? o snart har du passerat de mest kritiska veckorna.. kram
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-10 10:45:29 följande:
    ja verkligen, så man kanske kan komma ut lite. det är ju verkligen underbart väder! är i v 24 (23+2) så det är fortfarande kritiska veckor men ligger ändå lågt med att göra alltför mycket. mest ligga och sitta för min del nu. ja jag blir tokig på att inte kunna veta liksom mellantinget vad man kan göra och inte göra. ligger du mest ner eller vad gör du om dagarna?
    nu är jag ganska mkt i farten, men när jag var i dina veckor så låg jag bara ner, var bara uppe när jag skulle på toa eller hämta ngt o äta.. sen blev jag ju inlagd o låg ner i fem veckor.. men nu när jag kommit hem så rör jag på mig mkt mer. var på ikea härom dagen, kan gå hemma o städa lite. lagar lite mat.. men som sagt, började inte göra ngt förrän jag passerat v 30. o nu känner jag knappt av graviditeten. får knappt sammandragningar, känner inget tryck neråt utan nu känns det ganska normalt. nu är det mer att jag får ont i ljumskarna eller ryggen om jag gör för mkt, normalt alltså.. så det känns helkonstigt.. men skönt
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-10 12:10:45 följande:
    okej, ja jag försöker väl inte gå ut och göra saker den enda gången jag går ut är när jag ska till läkaren. annars sitter jag eller ligger för det mesta. kan göra lite saker såsom fixa lite med maten men läkaren säger att jag får inte vara i ligg läge hela tiden för det är inte bra. vad var det som gjorde att du bara låg ner? var det läkaren som sa till dig eller valde du själv det?

en jätte dum fråga nu här, men har funderat på hur man gör när man ska klippa upp cerclaget? vad jag förstår så kommer man göra detta i vaket tillstånd och jag som HATAR när man är där inne och rotar och grejar. finns inget värre än den där metall grejen man stoppar inGråter
    mitt problem var väl så att jag kände ju av cerklaget när jag satt upp, eller om jag stod upp för länge, dessutom fick jag en hel del sammandragningar när jag var uppe för mkt o kände tryck neråt, det enda som minskade dessa problem var att ligga ner.. eller halvligga i sängen eller soffan. min läkare tyckte att jag skulle använda mig av försiktighetsprincipen, lyssna på kroppen o vila mkt om jag kände ngt obehag. iofs så nu när jag tänker tillbaka så lagade jag ju faktiskt en hel del mat, mat som inte krävde så lång tid i köket, bakade även en hel del också för jag var konstant fikasugen, men det var ju samma sak med det, lätta grejer som inte krävde så stor ansträning så jag låg kanske inte så mkt ändå. vet att min sambo sa ngn gång att han trodde att jag skulle vara mer stilla än jag var. jag o min läkare var väl ganska överens om hur mkt jag skulle röra mig, hon var kanske tom lite mer försiktig än jag, för jag fortsatte ju o jobba hemifrån, även om jag inte kunde sitta riktigt. hon hade nog velat sjukskriva mig helt om hon hade fått bestämma.

ja, man tar bort det i vaket tillstånd. de går väl bara in med ngt instrument o klipper bort det. vet att vissa säger att det känns lite obehagligt.. om ett par veckor kan jag svara på den frågan bättre :) tycker inte heller om när de är där o grejar o under den här graviditeten har jag hatat varenda undersökning för jag har alltid fått ont efteråt, så jag undrar ju hur jag ska känna mig sen då
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-10 14:02:58 följande:
    Oj oj, nu är man fullproppad med smörgåstårta o kakor. Sonen va supernöjd med presenter o firande
     Men nu känns det lite, så idag har jag bara legat hela dagen, o kommer nog göra resten av veckan. Har inte ont, men det molar lite o känns lite konstigt.
    Imorse, (ursäkta min story nu) vaknade jag av att jag fick orgasm i sömnen, vaknade o blev livrädd för fy bövelen va det drog i livmodern Skäms  Man ska undvika sex säger de, men vad kan man göra åt sånthär som faktiskt händer oftare när man är gravid, sluta sova? Ska ta det här med läkaren på återbesöket, trots lite pinsamt, men har ngn redan fått svar på det?

hehe, jag har haft det så också! först trodde jag det berodde på att eftersom jag inte kunde ha sex i vanliga livet så fick jag ha det i mina drömmar istället, men jag har under graviditeten kommit på att det är kroppens sätt o säga till att man har en sammandragning när man sover.. vi har ju inte vågat att ha annan typ av sex heller just för att man ska undvika orgasm så jag var rädd o sova i början för jag hade det så här jätteofta. Hade ju mer sammandragningar förut än nu o nu har jag aldrig såna drömmar längre, så det måste vara sammandragningar.

fasen vad gott med smörgåstårta. vi ska ha familjen på besök på lördag. vi är lite melodifestivalengalna i den här familjen så vi brukar alltid träffas, äta o kolla på eurovision. först hade vi tänkt o grilla, men det verkar som om vädret inte ska bli så bra i helgen så då kom jag på att vi kunde göra smörgåstårta istället just för att jag blev så sugen på det efter att du skrivit att ni skulle äta det...
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-10 14:37:45 följande:

Jag måste fråga bara...

Finns det någon här inne som vet hur man ska leva när man har abdominella cerklage?!

Idag fick jag rådet av en läkare att jag ska jobba hela graviditeten och har rätt till havandskapspenning, jag blev "nekad" sjukskrivning men min andra läkare tyckte inte jag ska jobba hela, men bara i början.

Snälla alla ni som läser detta, hur lever man med ett sådant band, orkar inte förlora femte barnet.

issens gud vad glad att läsa ditt inlägg idag, kram till dig för att du är stark

eftersom det är så ovanligt med abnominiellt cerklage så vet nog inte läkarna riktigt hur de ska ställa sig till det, men jag kan ju tycka att det är konstigt att du skulle kunna vara mer i farten än oss som har det vanliga cerklaget. du har ju det för ett vanligt cerklage inte håller för dig, så jag kan ju tycka att man ska vara ännu mer försiktig med dig. hade inte du kontakt med ngn läkare från utlandet angående abnominellt cerklage? kanske ska du försöka ta kontakt med den läkaren som verkar ha mer erfarenhet o höra vad han eller hon tycker. min läkare ville ju från början inte heller sjukskriva mig för hon var säker på att det ändå inte skulle gå igenom på försäkringskassan, men jag fick ju henne till o skriva ett sjukintyg åt mig ändå (jag struntade till slut i om jag skulle få ersättning eller inte, jag ville bara ha det på papper så jag inte behövde gå till jobbet, pengarna struntade jag i) och jag hade inga problem med o få ersättning från försäkringskassan! vad jobbar du med?
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-11 10:32:53 följande:
    tack för all info ang uppklippning av cerclage, fast det känns inget bättre ändå är orolig för detRynkar på näsan

igår och idag har jag haft ganska ont i nedre delen av magen, inte alls som molande värk. kan inte rktigt beskriva
    känslan. spelar ingen roll om jag sitter eller ligger så känns det. är det för det börjar bli tungt eller vad är det för något? någon som kanske känner igen sig?
    det är inte foglossning då? jag känner av det lite nu när jag varit mer aktiv.. en smärta som sitter i ljumskarna o liksom brer ut sig lite över blygdbenet o så där.. kan kännas lite i nedre delen av magen.. har alltid fasligt ont när jag vaknar på morgonen efter att ha legat på sidan hela natten..
Svar på tråden Cerclage?