snalmums skrev 2011-05-10 12:10:45 följande:
okej, ja jag försöker väl inte gå ut och göra saker den enda gången jag går ut är när jag ska till läkaren. annars sitter jag eller ligger för det mesta. kan göra lite saker såsom fixa lite med maten men läkaren säger att jag får inte vara i ligg läge hela tiden för det är inte bra. vad var det som gjorde att du bara låg ner? var det läkaren som sa till dig eller valde du själv det?
en jätte dum fråga nu här, men har funderat på hur man gör när man ska klippa upp cerclaget? vad jag förstår så kommer man göra detta i vaket tillstånd och jag som HATAR när man är där inne och rotar och grejar. finns inget värre än den där metall grejen man stoppar in

mitt problem var väl så att jag kände ju av cerklaget när jag satt upp, eller om jag stod upp för länge, dessutom fick jag en hel del sammandragningar när jag var uppe för mkt o kände tryck neråt, det enda som minskade dessa problem var att ligga ner.. eller halvligga i sängen eller soffan. min läkare tyckte att jag skulle använda mig av försiktighetsprincipen, lyssna på kroppen o vila mkt om jag kände ngt obehag. iofs så nu när jag tänker tillbaka så lagade jag ju faktiskt en hel del mat, mat som inte krävde så lång tid i köket, bakade även en hel del också för jag var konstant fikasugen, men det var ju samma sak med det, lätta grejer som inte krävde så stor ansträning så jag låg kanske inte så mkt ändå. vet att min sambo sa ngn gång att han trodde att jag skulle vara mer stilla än jag var. jag o min läkare var väl ganska överens om hur mkt jag skulle röra mig, hon var kanske tom lite mer försiktig än jag, för jag fortsatte ju o jobba hemifrån, även om jag inte kunde sitta riktigt. hon hade nog velat sjukskriva mig helt om hon hade fått bestämma.
ja, man tar bort det i vaket tillstånd. de går väl bara in med ngt instrument o klipper bort det. vet att vissa säger att det känns lite obehagligt.. om ett par veckor kan jag svara på den frågan bättre :) tycker inte heller om när de är där o grejar o under den här graviditeten har jag hatat varenda undersökning för jag har alltid fått ont efteråt, så jag undrar ju hur jag ska känna mig sen då