• Lanie

Cerclage?

snalmums: nu har du gått längre än vad jag gjorde.. förresten bakade dumlekakor idag.. mumma.. bakade även kladdkakemuffins med after eight.. mumma det med :) så nu har jag o smaska på här hemma.. hmm, inte bra, får se till o bjuda hem folk på fika så jag inte äter upp allt själv, för tusan vad jag kommer o behöva vara ute o gå med barnvagnen då!

• Lanie

fru hellström: eller så är det du som bor långt bort! min stora familj kommer idag så jag gissar att jag inte kommer o ha så mkt gott kvar sen...

• Lanie

trassel: fy vad tråkigt med gbs. har själv inga erfarenheter av det, men man har ju läst om det o det låter otäckt. har du haft det förut? jag åt ju en massa antibiotikakurer under graviditeten, fick ju den ena infektionen efter den andra, men tack o lov ingen gbs.. "bara" lite vanlig UVI

• Lanie

de gjorde inte alltid bakterieodling på mig.. bara när de misstänkte att jag hade infektion o sen efter att jag hade behandlats med antibiotika för o kolla så den var borta.. även de gånger vi åkte in när jag inte hade tid avtalad utan då jag var orolig för att ngt var fel tog de odlingar, men inte annars..

nej, de sjukskriver vanligtvis inte mer än till v 37 för oss med cerklage, precis som din läkare sa vixan, så är ju bebis fullgånget efter v 37.. jag fick sjukskrivning fram till v 37+0 o jag var så glad att Thea kom ett par dagar innan så jag slapp ta semester eller mammadagar..

• Lanie

vixan: dock kan du ju få sjukskrivning för annat, exempelvis foglossning.. en tjej i en annan FLtråd fick sjukskrivning fram till bf pga foglossning.. nu födde hon ju tidigare, men ändå.. men man får inte sjukskrivning längre än till v 37 när det gäller risken att föda för tidigt just för att det inte längre är fara för bebis om förlossningen skulle starta..

• Lanie

meonfire: jag fick ju cerklaget i v 13 o jag började och röra på mig mer först när jag hade passerat v 31. Visst, lagade lite mat innan, bakade ibland, kanske slängde in en o annan tvätt. Sen blev jag ju inlagd i v 25 o var sängliggande till v 30, sen fick jag börja o röra på mig mer o efter v 32 kände jag mig mer lugn så då grejade jag mer hemma än tidigare.

• Lanie

mischooo: jag gick på kontroll varannan vecka, ofta blev det tom en gång i veckan då jag var orolig för diverse saker så vi åkte in o kollade. När jag var inlagd så blev det mycket kontroller de två första veckorna, tror det var var tredje, var fjärde dag. Blev lite mer sällan i slutet, kanske var tredje vecka de sista 6 veckorna. Hur går det för dig? har du passerat veckan än då du förlorade dina barn?

• Lanie

mamma mys: vad härligt att tappen var opåverkad, toppen! har du haft cerklage tidigare?

mitt skulle klippas v36+6, men förlossningen satte igång i v 36+4

• Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 
    vet inte  hur vanligt det är, men min läkare trodde ju att förlossningen skulle sätta igång ganska snart efter klippningen.. nu satt ju min fl igång två dagar innan den planerade klippningen så hon hade nog rät i att det skulle gå fort för mig..
  • Lanie

fru hellström: precis som vixan säger så kan man få lustgas för smärtan för det är ju rätt obehagligt, tror inte man får den för eventuellt startande av fl...

Svar på tråden Cerclage?