• Lanie

Cerclage?

melinda: aldrig roligt när det verkar som om tappen förkortats.. för mig blev det tvärtom. när jag låg i uppsala så var jag öppen ett par cm inifrån (sk funeling) några dagar senare när en läkare i linköping skulle mäta tappen så var jag helt plötsligt stängd!? o läkaren tyckte ju det var jättebra, men jag var skeptisk. dessutom så kollade han vul när jag låg i sängen, alltså inte i gynstolen (en läkare i uppsala sa att man såg mkt bättre i en gynstol än liggande i sängen) så ett par dagar senare när läkaren i linköing skulle kolla igen så krävde jag att vi kollade i gynstolen, o mkt riktigt, funelingen fanns kvar..

jag blev lite av en expert på att bara ligga då jag var på sjukhuset, låg där i fem veckor o ju längre jag låg där desto fortare gick tiden, konstigt nog.. jag började o sticka under tiden där, blev en filt till bebis.. sen såg jag till o skaffa mig rutiner så man hela tiden visste vad som skulle hända,.. jag levde väl för måltiderna, få allt från frulle till kvällsfika serverad..

hur länge har du varit inlagd o hur länge till ska du vara inlagd?

• Lanie
    Trassel skrev 2011-08-04 18:08:29 följande:
    Laine, När vi förlorade Gabriel vår första lilla kille, så var vi hemma hos mina föräldrar och närmsta sjukhus var Linköping så vi låg där i två dagar när han föddes. Men det var ju ungefär två dygn , lite till just då akut. Sen kunde vi ju åka hem tyvärr. Men de som jobbade då under de dygnen var kanon!
    aha, på det viset... ja, personalen gjorde tiden där så mkt lättare när de var så snälla... var iofs en barnmorska som hellre ville ge mig smärtstillande än en extramadrass när jag bad om en.. var väl för jobbigt för henne o leta efter en madrass mitt i natten, men jag fick min madrass till slut.. o jag kom nog henne närmast till slut.. hon kallade mig både prinsessan på ärten och för inventarie.. men det är ju lite skoj så här i efterhand :)
  • Lanie

snalmums: oj, nu har du ju snart kommit lika långt som jag kom, till v 36+4... thea tyckte tydligen om att ligga upp o ner, för det gjorde hon sen v 13

• Lanie

snalmums: ploppkaka lät gott! skulle man kunna få receptet o spana in det? sitter här i soffan o har precis ätit o blev så förbaskat sugen på något sött.. undrar om jag skulle göra mig en kladdkaka.. å andra sidan har jag ju ananas i kylen, kanske borde ta o käka det istället..

• Lanie

snalmums: aha, det är ju samma recept jag har till dumlekakor så kanske skulle ta o testa med plopp nästa gång.. eller så gör jag med både och :)

• Lanie

snalmums: allt med kladdkaka kan bara bli succe! kladdkaka är min absoluta favorit!

pupp: välkommen hit o grattis till graviditeten! låter konstigt att du inte kunde få cerklage även med din korta tapp, har för mig att det finns flera i tappen som har den längden på tappen o kunnat få cerklage ändå.. beklagar din förlust så mkt! så det finns fler med abnominella cerklage? mischooo har det också! jag hoppas verkligen du får all vård du vill ha för att det ska gå bra den här gången! jag håller tummarna!

• Lanie

pupp: fy vilken historia.. innan vi förlorade wilton så har jag knappt haft med vården o göra så det klart att jag litade på vården, vad som sades till mig.. tyvärr fick jag erfara hur mkt man måste stå på sig o hade det inte varit för den här tråden så hade jag aldrig vågat ifrågasätta min läkare o vem vet, kanske hade jag förlorat fler barn, men tack vare stödet härifrån vågade jag säga ifrån o det gav utdelning, men man tror ju experterna sitter på alla svaren.. det klart att det finns risker med att sätta akuta cerklage eller cerklage öht, men jag tycker de riskerna överväger än att riskera att förlora barnet.

• Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-10 00:20:20 följande:
    Det är lite skrämmande att de verkar agera olika i olika landsting ang detta, ngn form av riktlinjer borde de ju ha som gäller för alla.

Det är så förbannat sorgligt att vissa måste förlora ett eller fler barn innan ett cerklage kommer på tal ens, trots korta/svaga tappar.
    Jag är bara så glad att jag snappade upp vad läkaren sa när jag koniserades 08. Tänk om jag inte hade uppmärksammat. Tänk om min första ¤#%¤#&% BM hade varit lite snabbare o pratat med sin chef.
    Det är en jäkla tur att jag själv ringde spec mvc o förklarade läget!!
    Annars hade jag säkert varit en av dem som tyvärr mist ett barn

Nä, fram för samma riktlinjer så alla jobbar likadant (lika bra som mina underbara läkare i Nyköping tex!) 
    ja, det är skrämmande.

jag koniserades 07 o jag la inte mkt på minnet av vad läkaren sa då jag faktiskt aldrig skulle ha barn :) men jag vet iaf att jag tolkade det hon sa att hon inte ville ta  en för stor bit av tappen för jag kunde ha svårare att bli gravid. hon sa väl egentligen att hon inte ville ta för stor bit så jag skulle få försvagad tapp..men iom att jag hade tolkat som jag gjort plus att aldrig bm sa ngt om riskerna när hon ändå frågade mig om ingrepp i underlivet vid inskrivningen så tänkte ju inte jag mer på det. jag hade ju blivit gravid utan problem så då var det ju okej.. o hon tjatade om hur bra det var för både mig o bebis om jag rörde på mig så mkt jag bara kunde, så mkt som jag orkade.. vilket jag gjorde för jag hade ju inga problem, jag mådde ju toppen.. så här i efterhand var all den rörelse jag var i varken bra för mig eller bebis. min bebis dog o det lämnade svåra sår i hjärtat.

jag har flera vänner som koniserats o en del har fått veta riskerna, medan andra fått veta riskerna först när jag talat om det för dem.. så det där är ju också olika, vilken information läkaren väljer att dela med sig till sina patienter.. bara där borde det vara samma riktlinjer!!
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-08-10 12:35:30 följande:
    Absolut, så dåligt att det inte verkar finnas några schabloner för detta... Men det är sjukvården i ett nötskal idag över lag tkr jag...Har precis varit på vc för en hudåkomma, både dsk o läkare verkar ha dålig koll, hoppas bara salvan hjälper. 

Hoppas det flyter på bra för er{#emotions_dlg.flower}
    på ett sätt förstår jag att det skiljer sig, vården består av människor, inga robotar o då blir det ju svårt att det ska göras likadant överallt, men ändå..men de har så stort ansvar att jag tycker de borde vilja ha ryggen fri, hade jag varit läkare hade jag nog sagt mer än vad jag kanske skulle göra, men sen är jag ju inte läkare heller, finns kanske en förklaring varför jag inte är det.. jag skulle inte hinna ta emot så många patienter för jag skulle sitta o prata med dem alldeles för länge!

det flyter på bra här, har gjort det ett par veckor o jag hoppas det fortsätter så.. men folk är ju väldigt duktiga på att tala om för mig att inte vänja mig för rätt som det är ändras det.. när jag inte mådde så bra så tjatade folk om att jag skulle njuta så mkt jag bara kunde, vilket jag inte kunde för jag mådde ju dåligt. o nu när jag njuter av livet så tjatar folk om att jag inte ska vänja mig vid det... suck säger jag bara.
Svar på tråden Cerclage?