• Lanie

Cerclage?

melinda88 skrev 2011-07-22 12:51:04 följande:
    Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)
    vad tråkigt o höra att du måste vara inlagd, men det är ju ändå stor trygghet med o vara på plats. jag låg i linköping i nästan fyra veckor o jag blev så bra omhändertagen! jag fick också bricanylsprutor, men de funkade inte så bra på mig, så de bytte till ngt annat som börjar på T (kommer aldrig ihåg vad det heter) fick sen antibiotika så sammandragningarna minskade. när jag sen kom till linköping fick jag bricanyltabletter som jag åt några veckor, men sen hade inte de ngn verkan längre, men då hade sammandragningarna lugnat sig.  

jag blev inlagd i v 25+5 pga starka sammandragningar som förmodligen berodde på en infektion i livmodern. jag låg i linköping till v 30+0 (låg de första dagarna inlagd i uppsala), blev sen skickad tillbaka till kalmar o låg där i en vecka. Från v 31+0 till v 36+4 var jag sen hemma till jag födde, så för mig gick det ju finfint. jag fick också en funeling pga sammandragningarna, men den gick ihop något de sista veckorna innan förlossningen.
  • Lanie

melinda: det kostar 80 kr/dygn att ligga inlagd, har du någon personförsäkring så brukar den täcka såna kostnader. jag har trygg vuxen på trygg hansa o jag fick 100 kr / dag i ersättning, alltså ngt mer än vad det kostar. åkte man även in akut fick jag 500 kr för första dygnet...

• Lanie
    zeke skrev 2011-07-24 15:02:57 följande:

hej alla,
    här är det fortsatt viloläge som gäller vilket verkligen är urtrist! för er som inte minns min story eller inte läst den så har jag restruktioner att vila pga funneling. I dagsläget tycker läkarna inte att det är läge att sätta ett cerklage eftersom min tapp fortfarande mäter 37 mm. De tänker sig snarare akut cerklage, om det behövs, och jag går därför på kontroll en g/vecka. Jag är i v. 21 nu så det är ju ett par kritiska veckor kvar innan det går att pusta ut något. Jag vet inte om det är rätt beslut men har helt enekelt valt att lita på läkarna....Innebär ju ändå en viss risk att sätta ett cerklage och verkar ju kunna gå ändå med hjälp av vila...

Hur som helst, det jag funderar på är om ni andra som har restruktioner att vila (dvs endast röra sig vid absolut behov, såsom toa, äta osv) har fått blodförtunnande i någon form? Under min förra graviditet, då jag var inlagd på sjukhus stor del av tiden och var sängliggande, så fick jag blodförtunnande sprutor 2 ggr/dag. Efter att ha legat ett tag så känns det ju verkligen i kroppen, speciellt i benen och jag vill ju absolut inte råka ut för en blodpropp! Är därför lite nyfiken på hur ni andra som vilar/har vilat har/haft det med detta?

Håller tummarna för er alla som ligger där ute och kämpar er fram vecka för vecka! Glad

trist med sängläge, hoppas du kan hitta sätt o få tiden att gå på, jag stickade en filt till bebis när jag låg inlagd.
    jag fick aldrig något blodförtunnande o då låg jag i soffan först från v 13-25 o sen med strikt sängläge på sjukhuset från v 25-v30. sen började jag o röra på mig mer.. när jag blev inlagd frågade de mig om vi hade blodproppar i familjen, då varken mina föräldrar eller syskon haft ngn blev det inget mer tal om sprutor. dock fick jag träffa en sjukgymnast som visade mig lite benövningar o andningsövningar som jag skulle göra flera gånger om dagen. det funkade fint för mig..
  • Lanie

melinda: det är nog bricanylet som ger dig det där trycket över bröstet.. det du kan göra är att ligga o paddla med fötterna, upp och ner. sen kan du även ta ett tag ned båda händerna runt underlåret och böja smalbenet upp o ner och sen göra samma sak på det andra benet.. dessa övningar stimulerar blodflödet i benen, där det oftast är där man får proppar om man ligger mkt ner. sen kan du ligga o göra andningsövningar, profylax, in genom näsan, ut genom munnen.. så ligger du o tränar dig inför förlossningen så småningom också :)

• Lanie
    vixan skrev 2011-07-25 10:37:30 följande:
    Hej alla ny och gamla! =)

Hur har ni gjort med barnförsäkring? Är det något bolag som vill försäkra oss med cerklage och i såfall vilket? 
    jag hade folksams gravidförsäkring då den började o gälla från v 22 el 23. nu sitter jag o ska teckna barnföräkring o nu ska jag ta länsförsäkringar då vi har allt annat där, men vad jag inte visste var att om man även hade haft deras gravidförsäkring så hade de dragit bort den kostnaden när man sen tecknade barnförsäkring.. så det lönar sig nog att ta gravidförsäkring o barnförsäkring från samma försäkringsbolag.
    snalmums skrev 2011-07-25 11:52:07 följande:
    jag har tecknat hos länsförsäkringar och jag har berättat i detalj allting och jag fick försäkra mig där igenom, det finns ju en gratis och en plus försäkring jag tog båda! jag fick betala 650kr för plus försäkringen. sen inom 6 månader så tecknar man en annan typ av barnförsäkring.

lustigt nog fick jag ett samtal från trygg-hansa om gravid försäkring och eftersom vi flesta här inne vet att vi som har cerclage inte kan precis teckna försäkring hos dom då deras regler inte gäller för oss som har cerclage. jag nämde det för henne i telefonen men försäljaren hade inte en aning om vad cerclage var och om man nu sitter och säljer försäkringar osv borde man väl ha koll på sånt? eller bara jag som är ute och dansar? hahaha
    jag visste inte detta.. står det i deras villkor uttryckligen att det är så?
  • Lanie

melinda: sedär, det är ju därförn det är bra att ens föräldrar tecknar försäkring när man är liten för den hänger ju med så länge man betalar den o när man sen fyller 25 övergår den till en vuxen försäkring..visst, pengar är inte allt i sammanhanget, men de underlättar när man har det kämpigt som det är..är det spec BB du ligger på nu då?

snalmums: oj vad långt du kommit! snart dags ju! har du fått ngt datum än när ni ska ta bort cerklaget? förstår dig angående dina känslor. jag hade jättesvårt att ta det till mig under graviditeten, för jag trodde inte på det helt enkelt. gjorde väl det för o skydda mig själv. Jag tog ju Wilton till mig direkt så fort jag plussade o så dog han o jag blev helt förkrossad.. o med thea låg ju hela tiden fokus på att hålla koll på tappen, så jag fattade det nog aldrig. inte ens nu när hon snart är två månader kan jag riktigt ta det till mig alla gånger. det är så överväldigande på ngt vis!

zeke: nä, fajtas för mkt orkar man ju inte heller, men än så länge verkar ju vilan göra susen för dig. jag skulle tolka läkarens svar som att du faktiskt skulle kunna ha försvagad livmoderhals, för det är ju det som händer, förlossningen sätts igång för tidigt.. men vi har haft cerklagetjejer här i tråden som faktiskt klarat sig utan cerklage i andra graviditeter.. man ska nog inte lyssna för mkt på alla tolkningar, utan bilda sig sin egen, för just med cerklage finns det inga riktlinjer, utan uppfattas olika mellan olika läkare beroende på vilken kunskap o erfarenhet de har...

• Lanie

det är härligt att det rullar på så bra för er alla!

min läkare gjorde kontroller på bebis nästan varje gång jag var hos henne, speciellt när jag hade passerat v24.. även om vi aldrig oroade oss för tillväxthämning eller så så tyckte hon det var lika bra o göra tillväxt ultraljud när vi ändå höll på, så vi fick se thea många gånger...

• Lanie
    snalmums skrev 2011-07-31 12:25:41 följande:
    sådär ja, då är det v 35+0 idag och än så länge inga tecken på att något ska sätta igång. det är verkligen tungt och mina fötter ser ut som elefantfötter fina och svullna. känner mig som en heffaklump eller ja jag ser ialf ut som en sådan just nu. h*n har ff inte vänt sig och jag börjar bli lite orolig nu inför vad som komma skall. blir det snitt eller en vanlig förlossning. hrm....

hur mår ni andra? det är sjukt varmt och jag orkar knappt ta mig ut dessutom så svullnar mina fötter på noll tid och då är det svårt att gå.

melinda88 hur går det för dig? hoppas allt är lugnt och inget har hänt!!!!
    wow!! härligt att ha kommit så långt, men tråkigt att bebis inte behagat att vända på sig... ska de försöka o vända på bebis innan det blir tal om snitt eller?

vi har haft skitväder här i flera dagar, men nu börjar molnen o lätta en aning, men det är så sjukt fuktigt att jag knappt klarar av det.. värmen i sig är skön, men fuktigheten klarar jag inte av. har varit ute o plockat av lite krusbär så ska ge mig på o göra chutney tänkte jag.. har jättemkt krusbär så ska nog göra kräm eller marmelad också.. igår var hela familjen på irländsk musikfestival, theas första o hon sov sig igenom hela kvällen! var lite orolig för att hon skulle bli hysterisk av allt ljud, men hon sov så gott så... o jag måste även säga att jag börjar o må väldigt bra. har varit nere i en svacka nästan ända sen thea föddes, men nu börjar jag o gilla o vara mamma o thea är så mkt mer med nu o det börjar o kännas väldigt tillfredsställande...
  • Lanie

snalmums: jag tror jag började o slappna av efter vecka 30 o det var väl därför det kändes som om tiden gick fortare då.. ja, svackor kommer man säkert in i, där är nog "vanliga" föräldrar o änglaföräldrar rätt lika. det går nog inte o vara på topp jämt. för mig kom det som en överraskning. det var omvälvande att känna sig vanlig. jag pratade väldigt mkt om mina känslor o många sa att de också hade upplevt det jobbigt med omställningen. jag trodde någonstans att man som änglaförälder skulle ha en helt annan uppfattning. att man inte skulle känna av tröttheten utan att man skulle älska vaknätterna, för nu har man ett levande barn o man skulle vara så tacksam att man skulle göra allt med ett leende på läpparna.. naivt kanske o tro att man skulle vara annorlunda.

jag trodde inte heller jag skulle orka med en förlossning då jag låg ner så mkt.. men om det kommer o gå lika fort för dig som för mig, så orkar du! har man en försvagad livmoderhals brukar det ju inte bli några maratonförlossningar som drar ut på tiden, utan det är nog vanligare att det går relativt fort. du får ta o ladda upp med kolhydrater så ska du se att du orkar! :)  vad jobbigt att inte veta. jag fick väl min tid för klippning av cerklaget någon vecka innan det skulle klippas så jag hade ju ett slutmål o det var skönt. nu kom hon ju två dagar innan klippningen så det var ju ganska vältajmat.. japp, du får hålla oss uppdaterade om vad som händer!

• Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-08-03 17:15:43 följande:
    jag måste fråga er:

När jag får sd så är jag redan öppen så nu händer det saker:
    Min mage blir som en boll men ingen sd tror jag utan jag kan räkna till 10 och det försvinner. Ibland känner jag hur bollen åker från höger eller vänster sida. Är det sammandragningar eller är det pojken som leker?

tacksam för svar

Innan jag blev inlagd så kunde jag ibland känna spänningar på vissa ställen i magen, oftast var det mer åt vänster det liksom drog ihop sig. jag trodde då att det var att bebis sparkade, men under tiden på sjukhuset så fick jag veta att det var inte alls bebisrörelser utan det var att livmodern bara drog ihop sig på vissa ställen.. alltså sammandragningar, men inte över hela livmodern. jag blev ju så klart orolig då, men läkaren sa att dessa sammandragningar inte var speciellt farliga, de påverkade inte tappen då de satt högre upp o bara vissa delar av livmodern drog ihop sig.

vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden Cerclage?