• Lanie

Cerclage?

jag fick ta microlax dagen efter insättandet av cerklaget då jag blev så hård i magen, var ingen trevlig upplevelse kan jag säga. fick även ta microlax då jag blev inlagd o var uppe i uppsala då ingenting hände heller.. kan säga att det inte heller blev en trevlig upplevelse, var så rädd att bebis skulle ploppa ut då.. efter den gången har jag vägrat att ta microlax fler gånger. bm ville ge mig det efter förlossningen då jag blev hård i magen igen, men jag hade ju så ont o jag bara mindes de två tidigare gångerna o jag bara totalvägrade o jag tvingade henne till att hitta en annan lösning..

• Lanie
    Mardisch skrev 2011-09-08 20:22:23 följande:
    Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria
    beklagar dina förluster! fy att man ska behöva gå igenom det flera gånger.. <3

vanligast är att man sätter sk preventivt cerklage mellan v 12-14. Oftast väntar man till efter v 12 då man passerat den största missfallsrisken, men man vill sätta det innan fostret blir för stort så v 12-14 anses väl vara de bästa veckorna. Hoppas att du snart får ditt plus igen.. kram!
  • Lanie

maria: vi behövde "bara" gå igenom det en gång, födde en son i v 24 o jag kan säga att det räcker.. för er som förlorat fler barn, säger bara det fruktansvärt..

det finns massor med frågor o det finns hur många olika svar på dina frågor som helst. Man kan bli sjukskriven, man kan få jobba (beroende på vilket jobb man har) har man ett fysiskt arbete så är det tal om mer sjukskrivning än om man exempelvis jobbar på kontor. Man brukar iaf få sjukskrivning ett par tre veckor efter insättandet. Jag fick fyra veckor.

Vissa kan röra sig ganska som vanligt, medan andra blir helt sängliggande. Dok ska man undvika tunga lyft, sex, bad och långa promender.Jag var i det närmaste helt sängliggande då jag hade ont av det, det skavde när jag satt (tänk en tampong som sitter fel), så jag kunde inte jobba som jag ville. Jag jobbar på kontor o löste det genom att halvligga i soffan hemma o jobbade på distans. I de allra flesta fallen så känner man inte av det, men jag gjorde det och jag tror det beror på att de satte bandet väldigt långt ner på min tapp, då de inte kunde sätta högre upp pga ärrbildning. Har inga siffror på hur många barn det är som klarar sig o hur många det brister för för tidigt. Tyvärr är det ju så att det inte finns några garantier. Det finns risker vid insättandet också, men vad jag har förstått så är riskerna större att avstå cerklage om man har försvagad tapp. Det finns risk att förlossningen startar vid insättadet, men jag har aldrig hört om något sådant fall. Jag fick ju bricanyldropp i förebyggande mot sammandragningar i samband med förlossningen.

sen är det lurigt med cerklage då läkarna har så olika uppfattningar om det. Vissa läkare tycker inte cerklage är en bra metod, medan andra tycker det funkar. Vissa läkare säger att man kan leva som vanligt, medan andra är mer försiktiga. Det gäller att ställa frågor o även att stå på sig om man upplever att ngt de säger inte stämmer... utan den här tråden så hade jag gjort som min läkare hade sagt åt mig o då tror jag inte att jag skulle sitta här med min tre månaders dotter idag! Det viktigaste är att lyssna på din egen kropp o inte följa alla råd alltför mkt, då vi är olika, har olika förutsättningar, olika starka tappar osv...

• Lanie

maria: se till o få en erfaren läkare o som har mkt kunskap om cerklage. Jag har känslan av att äldre har mer erfarenhet o kunskap o därför tycker det är en bra metod (är ju den enda metoden som finns iofs) eftersom cerklage sätts så sällan så har yngre läkare inte varit med på så många ingrepp o har därför inte skaffat sig så mkt erfarenhet o kunskap o tycker därför att det är en uråldrig metod som det inte finns några evidens för att den funkar. Så var det iaf med mig första läkare, en yngre o hon hade noll koll på hela ingreppet.. när jag såg till att få en annan läkare, en äldre läkare så hade hon en helt annan uppfattning... tack detsamma.. o lycka till!

• Lanie
    Mardisch skrev 2011-09-08 23:16:10 följande:
    Tack alla så hemskt mycket vad gulliga ni är som ger mig så bra råd. Man är ju som sagt nykomling med detta vad gäller cerclage. Jag ska absolut få en bra och kunniga läkare efter dom här tvp missfallen känner jag. Vart bor ni? el i vilken kommun? kanske har samma sjukhus så då kan man ge mer tips :)

Kram
    jag tillhör länssjukhuset i kalmar
  • Lanie

klogu: vad skönt att det var oförändrat, då hjälper ju vilan iaf.. fortsätt med den o håll ut till torsdag.. förhoppningsvis hjälper vilan dig, så du "slipper" cerklaget.. kram på dig!

• Lanie

maria: konisering kallas det ingreppet man gör när man tar bort en bit av livmodertappen pga cellförändringar.. jag har också gjort ett sånt ingrepp o vid ett sånt ingrepp kan en komplikation vara att man får försvagad livmoderhals. Men jag vet faktiskt även folk som det blivit tvärtom för också.. att de haft svårt o öppna sig vid förlossningen, så det kan gå åt båda hållen.

fruhellström: satt o kollade på mia också igår. vi satt hemma hos svärmor o jag ville bara kolla in vad det var för ngt då jag läst så mkt om den, men det slutade med att vi satt allihopa o kollade på hela föreställningen... både lite kul o lite allvar.. jag gillade den iaf..

• Lanie

fruhellström: min läkare kom in oss på BB o sa att jag var välkommen att ringa till henne om vi skulle ha fler barn i framtiden för det var självklart att jag skulle få cerklage igen!

• Lanie

mischooo: jag använde strepsils för o minska halsonten.. det står att det inte finns några kända bierkningar men att man ska överväga o äta dem.. men jag resonerade som så att jag skulle ju inte äta så många så jag tog den "risken".. sen brukar jag gå runt med halsduk när jag har ont i halsen, tycker de lindrar.... dricka te med honung brukar jag oxå göra

• Lanie

vixan: jag hade sjukskrivning fram tills att jag var i vecka 37+5.. sen kunde inte läkaren sjukskriva mig längre då bebis ansågs vara fullgången.. så hade jag gått längre så hade jag fått ta semester eller mammadagar.. nu kom thea en vecka innan sjukskrivningen gick ut, så det var ju bra..

Svar på tråden Cerclage?