maria: vi behövde "bara" gå igenom det en gång, födde en son i v 24 o jag kan säga att det räcker.. för er som förlorat fler barn, säger bara det fruktansvärt..
det finns massor med frågor o det finns hur många olika svar på dina frågor som helst. Man kan bli sjukskriven, man kan få jobba (beroende på vilket jobb man har) har man ett fysiskt arbete så är det tal om mer sjukskrivning än om man exempelvis jobbar på kontor. Man brukar iaf få sjukskrivning ett par tre veckor efter insättandet. Jag fick fyra veckor.
Vissa kan röra sig ganska som vanligt, medan andra blir helt sängliggande. Dok ska man undvika tunga lyft, sex, bad och långa promender.Jag var i det närmaste helt sängliggande då jag hade ont av det, det skavde när jag satt (tänk en tampong som sitter fel), så jag kunde inte jobba som jag ville. Jag jobbar på kontor o löste det genom att halvligga i soffan hemma o jobbade på distans. I de allra flesta fallen så känner man inte av det, men jag gjorde det och jag tror det beror på att de satte bandet väldigt långt ner på min tapp, då de inte kunde sätta högre upp pga ärrbildning. Har inga siffror på hur många barn det är som klarar sig o hur många det brister för för tidigt. Tyvärr är det ju så att det inte finns några garantier. Det finns risker vid insättandet också, men vad jag har förstått så är riskerna större att avstå cerklage om man har försvagad tapp. Det finns risk att förlossningen startar vid insättadet, men jag har aldrig hört om något sådant fall. Jag fick ju bricanyldropp i förebyggande mot sammandragningar i samband med förlossningen.
sen är det lurigt med cerklage då läkarna har så olika uppfattningar om det. Vissa läkare tycker inte cerklage är en bra metod, medan andra tycker det funkar. Vissa läkare säger att man kan leva som vanligt, medan andra är mer försiktiga. Det gäller att ställa frågor o även att stå på sig om man upplever att ngt de säger inte stämmer... utan den här tråden så hade jag gjort som min läkare hade sagt åt mig o då tror jag inte att jag skulle sitta här med min tre månaders dotter idag! Det viktigaste är att lyssna på din egen kropp o inte följa alla råd alltför mkt, då vi är olika, har olika förutsättningar, olika starka tappar osv...