Cerclage?
fruhellström: vad jag har fattat så i normala fall så börjar tappen o mjukna innan det är dags för förlossning, så kanske du inte har jättelång tid kvar, kanske därav läkarens kommentar?
fruhellström: vad jag har fattat så i normala fall så börjar tappen o mjukna innan det är dags för förlossning, så kanske du inte har jättelång tid kvar, kanske därav läkarens kommentar?
silverklar: för mig var det tvärtom.. jag blev inlagd för jag hade fått sd o börjat o öppna mig inifrån, några dagar senare så var jag helt plötsligt stängd igen o ingen funneling.. läkaren tyckte det var jättebra, men jag var väldigt tveksam.. så ett par dagar senare kollade de tappen igen o då var jag öppen igen, så för mig var jag öppen, men läkaren som undersökte mig mätte på annat sätt var jag helt plötsligt stängd igen.. o sen öppen.. så jag tycker det är konstigt hur en läkare kan avfärda att du är öppen inifrån med att det är i fel vinkel.. låter helskumt. Jag skulle nog vilja ha ett cerklage i ditt fall, det finns bricanyldropp o få som håller livmodern lugn o visst finns det en risk med att sätta cerklage så sent, men risken att föda för tidigt finns ju också...alternativt är ju att du blir inlagd med sängläge, eller sängläge hemma o noggranna kontroller om man inte sätter cerklage.. det kan gå fort om man helt plötsligt öppnar sig. För mig fick jag ont, två timmar senare låg jag på förlossningen o var 4 cm öppen o det gick inte o stoppa förlossningen. jag var i v 23+5 då
klogu: beklagar att du blev inlagd, sänder alla styrkekramar jag kan! o jag förstår din oro.. på ett sätt förstår jag läkarna att de vill avvakta, för man vill ju helst inte sätta cerklage i den veckan om man inte behöver.. iom att du är inlagd så håller de ju ändå kontroll på dig.. är du helt sängliggande? jag tycker du ska försöka kräva svar, hur de tänker, hur planen ser ut.. för o bara få i ansiktet att man ska vänta o se gör ju en inte direkt lugn, utan det blir en stress i sig o stress är ju inte heller bra för varken dig eller bebis..
jag håller tummar o tår för er bägge två 
silverklar: förstår efter din långa resa att du verkligen vill att det ska gå bra.. jag sitter här med min snart fyra m¨ånaders gamla bebis o bara njuter av henne.. o blir sorgsen över det jag aldrig får uppleva med Wilton. Mitt råd är att stå på dig! tyvärr är det så att man måste vara lite mer framåt, lite mer högljudd när det pratas om cerklage.. jag har aldrig ifrågasatt vården för hur kan man säga emot experterna? men fick lära mig att man måste bli lite tuffare än vanligt när man pratar med läkarna om cerklage. jag hade jättemkt stöd från tråden när jag kände att läkarna inte tog mig på allvar.. Lycka till!
åh klogu, vill bara ge dig en kram o säga att allt kommer o bli bra! jag kan ge dig en cyberkram o säga att jag hoppas de vet vad de gör.. som du säger, man vill ju inte propsa på heller om det sen slutar illa oxå.. o det är ju ändå som läkarna säger.. att man kan ligga länge med noll tapp o klara det.. det bästa rådet jag har till dig är att ta en timme i taget, en dag i taget, försök o sysselsätta dig så det känns som om tiden går snabbare.. har du fått ngn kurator o prata med? för du behöver verkligen all hjälp du kan få..
silverklar: vad skönt att läkaren tagit ett så snabbt beslut! Lycka till imorgon! Jag blev (efter mkt tjat o en del tårar på uppvaket) sjukskriven 4 veckor. Jag har också kontorsjobb o jag har också pendling med både buss o tåg (7 mil enkel resa) jag fixade så jag kunde få jobba hemifrån då bara tanken på att stressa med tåg o bussar gjorde att det kändes som att jag skulle öppna mig när som helst. Tågen är ju sena typ jämt o hinna med bussar då blir inte lätt så det fanns inte i min värld att åka till jobbet.. men jag har en bra arbetsplats som tillät mig att få vara hemma.. dessvärre visade det sig ju sen att jag knappt kunde sitta så det hade ju inte gått ändå. Dock kunde jag jobba halvtid hemifrån, liggandes i soffan...nu håller jag tummarna för er!
Det har inte diskuterats något mer om cerklage. Dom verkar inte så intresserade. Därför vore det intressant om nån i den här tråden har erfarenhet av cerklage och Karolinska i Solna och isf vad som har sagts tidigare. Jag vågar inte vara den som kräver det om det skulle gå snett. Jag vill inte vara den som beslutar så att läkarna kan säga att dom inte har något ansvar. Vet ju inte hur sent man kan sätta cerklage heller.
klogu: vad gott o höra att du fått lite mer information.. om det är infektion som spökar förstår jag absolut att de vill avvakta med cerklage, kunde de inte sagt det lite tidigare kan man ju tycka? blir väl någon form av antibiotika du får då.. jag fick ju infektion som gjorde att jag började o öppna mig i v 25... fy vilken pärs det var innan de fick provsvaret, men så fort jag fick antibiotika blev det bra igen... men infektioner är ju skrämmande det också...