• Lanie

Cerclage?

mischooo: grattis till din första ctgkurva! det var det mysigaste jag visste när jag låg inlagd, när de kom o skulle mäta hjärtljuden o man fick trycka på knappen efter varje rörelse... jag älskade de stunderna för det kändes som att man var så nära sin bebis då! du har en klok man, lyssna på honom nu o ta det lite lugnare ett tag igen!

• Lanie

charliee: grattis till plusset! o välkommen hit! Det finns flera här som fått cerklage flera gånger, jag har än så länge bara haft det en gång. Jag har ärrig tapp, vet att läkaren sa att de hade problem med att sätta cerklaget då tappen var så ärrig, men de fick det på plats till slut. troligen har tappen blivit ärrig av en konisering jag gjorde för några år sen o nu efter två förlossningar o cerklage har den nog inte blivit mindre ärrig. Läkaren har inte sagt ngt att det skulle bli problem med att sätta fler cerklage i framtiden. Jag vet andra i tråden som haft cerklage tidigare o sen i senare graviditeter inte behövt cerklage, så visst finns det chans att tappen "blir starkare". Ny graviditet, nya möjligheter. har du pratat med läkarna om cerklage i denna graviditet också? Min läkare sa till mig när dottern föddes att jag var välkommen att höra av mig om jag skulle bli gravid igen för cerklage skulle jag få nästa gång också.

jomajano: vilken jobbig sits du är i! jag är inte så insatt i hur sent man sätter cerklage, men tror att läkarna nog vill undvika att sätta ett när man kommer upp i de veckorna du är i nu. cerklage är ju ett alternativ om man misstänker försvagad livmoderhals, men har man mycket sammandragningar som påverkar tappen så är det mer tveksamt om cerklage skulle hjälpa, men det klart du skriver att tappen blivit trattformad o just det är väl ett ganska vanligt tecken på att man har försvagad tapp.. i det läget du är i nu så är det nog bäst att du är på sjukhuset. förstår att du vill åka hem, var själv inlagd i fem veckor, men om vilan du får på sjukhuset hjälper dig att få ett levande och friskt barn så är det värt det. Jag har fått uppfattningen om att cerklage är ovanligt, men att det blivit vanligare de sista åren igen. Vill bara skicka lite styrkekramar till dig!

meonfire: Grattis till din ängel! var inte många månader sen jag själv hade ettårsdagen. På ngt vis blev det enklare efter att den dagen passerat, eller om det beror på att Thea föddes knappt tre veckor efter Wiltons födelsedag o hon tagit all tid o energi. Hoppas ni fått en fin dag. Vi var o fikade o blåste upp ballonger o satte hos Wilton på hans dag o vi fick en sorglig, men ändå fin dag!

• Lanie

de läkare jag varit i kontakt med pratar om fulla veckor, så är man i vecka 28 menar de 28 fulla veckor..

• Lanie

mammamys: hehe, ja sex ja.. det glömde man bort vad det var så småningom. var sjukt jobbigt första tiden efter att man fått cerklaget, men på slutet var lusten helt borta. tyvärr har den inte kommit tillbaka än, thea är 4 månader nu.. men det har väl iaf blivit lite bättre på senaste tiden, även om det är långt kvar tills vart vi var innan vi blev gravida...

• Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-05 21:29:41 följande:
    Hej undrar bara lite i vilka län ni bor?? Jag bor i hallandslän och här har dom inga höga tankar om ceclage men dkr alla er verkar det gå så bra och jag är riktigt bitter för att jag inte fick va med och välja, jag hade gärna provat ceclage, har legat inlagd i 3,5 v nu pga påverkad tapp och fler lär det bli.... Kram på er allihop
    bor i kalmar län. det känns som att de inte är så svåra här. dock är det få läkare som har erfarenheter av o sätta cerklage. kanske bara är ett par stycken, men de verkar iaf ge cerklage till de som fött för tidigt. har hört flera som tvingats att gå igenom sena missfall eller för tidiga förlossningar flera gånger innan de fått cerklage. Vi behövde "bara" förlora ett barn.

vilken vecka är du i? vad tror läkarna att din påverkade tapp beror på?
  • Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-05 22:19:43 följande:
    Mas?? Ok men du fick det ändå? I vilken v i såfall? Gör man bara ceclage i förebyggande syfte, aldrig för att "rädda" situationen, nån??? Är i v 26 nu..
    jo, man kan få cerklage i akuta fall, exempelvis om man redan börjat o öppna sig.. eller om man upptäckt att tappen varit väldigt påverkad, men det finns ju en del risker med sena cerklage så därför vill man gärna undvika de så gått de går. allra bäst är det om cerklaget sätts i förbyggande syfte i v 13-15...
  • Lanie
    Jomajano skrev 2011-10-05 22:43:25 följande:
    Ok min jäkla tapp ändrar typ skepnad längd och öppenhet från dag till dag men jag känner ingen ting, har inte haft en enda samandragning.. Doktorerna kliar sig i huvudena men är glada för varje dag som går, jag vill ju bara att det ska bli bättre så jag åt minstonde kan va hemma... Skit tapp.....
    fy, vad jobbigt. ett tecken på försvagad livmoderhals är ju att den blir förkortad utan att man har sammandragningar

såg att du nu är i v 26 och nu är det ju tveksamt om de sätter cerklage öht, skulle du ha cerklage skulle du ju haft det isf när du kom in. det kan ju vara något att tänka på i framtida graviditeter, att du står på dig från början och kan få cerklage i förebyggande syfte

tänkte på det, har du haft ólika läkare vid tappmätningen? för jag vet att det kan skilja från läkare till läkare hur tappen ser ut, då de mäter från olika vinklar och på olika sätt.

förstår din frusturation. jag låg själv inlagd mellan v 25-31 och då hade jag ändå cerklage, så ett cerklage garanterar ju ingenting egentligen, men visst, det är en trygghet att ha det på plats.

jag hoppas verkligen du får gå många veckor till, för även om du kommit långt nu och chansen för bebis att klara sig ökar för varje dag som går så är det ju bästa att bebis stannar många veckor till. Ge inte upp hoppet!

kram
  • Lanie

Hmm finns det ngn förklaring till varför sonen föddes så tidigt?annars kan ja ju tycka att d e konstigt att du inte fått några indikationer på att få cerklage i denna graviditet.hur upptäcktes d att du hade påverkad tapp nu?ha du fått extrakontroller denna gång då du fött prematurt förut?förlåt för alla frågor tycker bara det e så knäppt om du tidigare varit med om prematura förlossningar...

• Lanie
    vixan skrev 2011-10-06 14:19:51 följande:
    done

åh, tack så mycket!
Svar på tråden Cerclage?