• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Marie1978

Tack för info om att man måste uppdatera remissen! Vi har ju tre års kontroll i okt/nov, och med tanke på hur lång tid det tog sist så är det verkligen dags att börja nu...

Får man tid runt tre årsdagen? Jag antar att vi måste sova över eftersom vi åker från Stockholm och då ger de väl enklare narkos? 

• MammaMila

Marie1978: Castor fick en bula vid ärret och röntgades på ALS för nån vecka sedan... de ville helst söva och han är bara 9,5mån. Så jag tror inte det finns något alternativ vid 3års kollen (?)

• Marie1978

29oktober: det är nog så. På 3 års kontrollen gör de ju ct och då måste de ju ligga helt stilla... Vi får väl se vad som står i kallelsen.

• lilliis
    MammaMila skrev 2010-07-29 11:21:07 följande:
    Lillis: Det kommer att gå bra! De gör så många liknande op nu så det går på rutin för dem
    Under op (som tar mycket längre tid än de säger... tog 7h tills vi fick samtal från intensiven) tycker jag att ni ska passa på och ta en dusch, äta ordentligt och sen ta en prommis i Botaniska trädgården (precis bakom sjukhuset)... den är fin och avslappnande Om din sambo/man/etc ska med och bor på Johannesvillan så är det perfekt att sitta och titta på TV, duscha, dricka en kopp kaffe/te eller surfa. Jag rekommenderar verkligen det boendet... bara 3min från operationssalen Ring dem och reservera om ni inte har gjort det redan...

tack för tipsen..vi behöver nog verkligen nåt som får oss att koppla av o inte tänka så mycket på det som sker...jasså ligger trägården nära vad bra :) vi får hoppas på fint väder då så man gå o titta lite...jasså tog opertionen så länge vad jobbigt :( 

vi fick papper om boende men det står att man ej kan förboka på boendet så vi vet inte om det finns plats där så vi vet inte hur vi ska göra för hotell lär man ju boka i förväg men det är ju inte heller så billigt...vet du nåt om ersättning för boende? ha det bra kram

• Lovali

Eric sövdes INTE vid CT´n på 3 årskollen, det var det aldrig tal om att göra ens. Vi fick träna hnm att ligga helt still i 5 minuter & det gick bra

• MammaMila

Lovali: Aha... va skönt Då hade jag fel... de är väll tillräckligt gammal för att förstå att de måste ligga still då

Får jag fråga om Eric har någon höjdskillnad i skallbenet där fjädern har suttit? Castos panna är lite lägre där benet har vuxit igen mitt uppe på pannan... jag hoppas det växer ikapp så det blir slätt

• Marie1978

Lovali: Fast ni bor väl nära? Jag minns någon i tråden som fick lätt narkos eftersom de inte hade möjlighet att komma tillbaka om det gick snett. Men jag kan ha fel...

• tess863

Hej. Jag har inte vart inne på jäääättelänge nu. Vet inte om ni kommer ihåg mig, men min son op för sagital synostos den 18 januari. ett tag sen. Han fick ett hemskt krupp virus när dom skulle ta ut fjädrarna så han kommer att göra det nu den 25 aug, då är han nästan ett år.
    Han har fortfarande en avlång huvudform, men det har verkligen blivigt bättre. Undrat en hel del över hur det kommer växa när han blir större? Om den ovala formen kommer bli mer tydlig eller mindre?
    Pratade med giovanni när vi var där för den först planerade op som blev inställd i juli, han tyckte att huvudformen var normalt avvikande och inte onormalt så dom kommer inte att göra något åt det. han var nöjd.
    Det gjorde mig jätteförvånad, för jag var bombsäker på att dom skulle säga att det får bli en till op och korta ner pannan ytterligare.
    Någon annan som haft liknande funderingar eller inte vart helt nöjda med resultatet först? Ni som har lite äldre barn, blir det bättre/värre/samma?
    Och bara för att berätta, (såg att ni diskuterade sövning vid röntgen). När vi var på su den 29 juni, var Alex bara 10mån, så låg han helt vaken och tittade när dom röntgade. Jag satt brediv med en skyddsrock och höll hans händer. Det är nog inte så vanligt att dom ligger helt stilla sådär, men han var duktig och dom chansade :)

• tess863

Förretsen, en sak till....
    Alex har haft vlädiga problem när hans framtänder skulle komma. Det var inflamerat och svullet och han hade "onormalt ont". När tänderna kom så var dom missfärgade, gula. Fick tid hos tandläkare som förklarade att troligen så har det skett något när anlagen för tänderna utvecklades och han har tyvärr ingen emalj på dom tänderna. Han har ilningar konstant och är väldigt känslig.
    Är detta något som hänger ihop med kraniosynostos? Någon annan som vart med om det?

• Lina W
    tess863 skrev 2010-08-08 22:17:36 följande:
    Hej. Jag har inte vart inne på jäääättelänge nu. Vet inte om ni kommer ihåg mig, men min son op för sagital synostos den 18 januari. ett tag sen. Han fick ett hemskt krupp virus när dom skulle ta ut fjädrarna så han kommer att göra det nu den 25 aug, då är han nästan ett år.
    Han har fortfarande en avlång huvudform, men det har verkligen blivigt bättre. Undrat en hel del över hur det kommer växa när han blir större? Om den ovala formen kommer bli mer tydlig eller mindre?
    Pratade med giovanni när vi var där för den först planerade op som blev inställd i juli, han tyckte att huvudformen var normalt avvikande och inte onormalt så dom kommer inte att göra något åt det. han var nöjd.
    Det gjorde mig jätteförvånad, för jag var bombsäker på att dom skulle säga att det får bli en till op och korta ner pannan ytterligare.
    Någon annan som haft liknande funderingar eller inte vart helt nöjda med resultatet först? Ni som har lite äldre barn, blir det bättre/värre/samma?
    Och bara för att berätta, (såg att ni diskuterade sövning vid röntgen). När vi var på su den 29 juni, var Alex bara 10mån, så låg han helt vaken och tittade när dom röntgade. Jag satt brediv med en skyddsrock och höll hans händer. Det är nog inte så vanligt att dom ligger helt stilla sådär, men han var duktig och dom chansade :)
    Hej!

Jag kommer ihåg dig Glad.

Jag har två pojkar, och båda två har en avlång huvudform. Nu var det ju bara lillebror som hade saggital synostos, men alla människor har ju lite olika huvudform. Så jag tror inte att du beöver vara orolig. Vi är nöjda med Moses resultat, det är ju verkligen inte klotrunt, utan som sagt avlångt, men han ser helt normal ut och när han får mer hår och fjädrarna är borta kommer nog ingen att ana något. Jag kan ju tillägga att pannan fortfarande är ganska markerad, men inte som innan och det är absolut inget som ser konstigt ut. Jag har börjat kolla in bebisar huvudform, och det varierar väldigt!

Tråkigt med tänderna, ni verkar ju ha haft tillräckligt...
    Kram
Svar på tråden Kraniosynostos #10