• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • uppdragmamma
    jezca skrev 2011-01-14 09:23:12 följande:
    Hej! Jätteglad att jag lyckades hitta denna tråd efter mycket letande på nätet.
     Vi var på salhgrenska igår och fick veta att lilleman ska opereras. Blev lite av en kalldusch då vi trodde detta bara var en säkerhetsåtgärd för att man inte skulle missa nåt. 3 läkare på våran barnmottagning hade redan kollat på huvudet och avfärdat våran oro men på ett återbesök för magen (kolik) kollade en 4:e läkare på huvudet och ville gärna remittera till kirurgen.
    Läkaren på plastikkirurgiska mottagningen kollade bara o kände lite och på en minut konstaterade han att det blir operation innan han blir 6 mån.

Jag visste inte vad detta kallades men hittade en blogg där jag vidare läste att det fanns en tråd om detta på FL.
    Känns jätte skönt att läsa om andras erfarenheter......känner mig hemskt nervig just nu!
    Hej! Våran historia är liknande. Ingen berättade något, den som kollade W huvud sa efter 3 månaders kontrollerande att han inte kunde något om sådant och skickade till Barn och ungdom som direkt sa att ja happ det här blir operation. Pang på bara. Men allt har gått bra och W är idag en pigg glad kille med hyffsat runt huvud.
    (Han hade väldigt spetsigt och högt huvud inan operationen) Lycka till!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • sajf1

Hej hej!Kul att se att så många nya anslutit o kan få hjälp o stöd samt dela erfarenheter.
    Vad jag vet "uppdragsmamma" så är det bara en 3-årskontroll vid sagittal....o den är det dax för oss att åka på i april...vad tiden gått fort.....

• jezca
    MammaMila skrev 2011-01-14 09:35:22 följande:
    Hej Jezca, välkommen Här har vi nog haft samma känsla allihopa så vi förstår hur du känner. Vilken missbildning har din son? Var inte orolig... efter op kommer allt bli bra och han blir helt normal och fin Bra att han är liten så blir ärret mindre och han förstår inte så mycket av vad som händer   
    Tack! Just nu vet jag inte vad missbildningen heter. Sonens panna skjuter fram mycket och uppifrån är huvudet väldigt avlångt.  Vet att dom ska sätta in fjädrar som ska pressa isär suturerna. Blev lite chockad på sjukhuset tror jag för jag frågade inget, visste inte alls vad tillståndet kallades när vi gick där ifrån!
    Ja, jag är glad att han är så liten, vet inte hur jag hade klarat av den här operationen på min 3 åriga son.

Lovali: Måste varit din blogg där du skrev om lilla E. Såg foton på din son och tycker inte riktigt min son ser ut så. Han har ingen ås i pannan utan hela pannan är framskjuten, uppifrån är huvudet som bredast framtill och ovalt lite smalare bak. Vet ej vad hans bissbildning heter! Har du nån aning?

Uppdragmamma: Ja det är skönt att se att vi har lika berättelser, helt överlycklig att jag fann den här tråden:)
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2011-01-15 12:39:47 följande:
    jezca: Här kan du hitta de olika missbildningarna... min och Lovalis pojkar hade metopica men din son verkar ha sagittal eller någon annan.

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plast...
    Jag skulle oxå gissa på sagittal. Wille hade lika dant, inte så markerat i pannan men spetsigt bakhuvud och hella skallen var oval eller båtformat om man tittar uppifrån.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • jezca
    MammaMila skrev 2011-01-15 12:39:47 följande:
    jezca: Här kan du hitta de olika missbildningarna... min och Lovalis pojkar hade metopica men din son verkar ha sagittal eller någon annan.

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plast...
    min sons huvud uppifrån ser ut som bilden på sid 13.

Jag när man läser om de olika så verkar det vara sagittal.

En undran, hur funkar det röntgen......söver dom barnen då?
  • Mimita
    Min prins har börjat få spetsigt huvud igen och man kan tydligt se en knöl i pannan :=(( ena sidan vid tinnen , som rekonsturerades totalt, då han föddes utan tinning, det var bara intryckt och smalt, där är det snett nu och på en sida av huvudet har det börjat växa ut snett liksom....Någon mer som har så? Min son är 3½ nu...Vi ska in nu i slutet på Januari men jag är lite ororlig....Vill inte att han ska få mer av detta :=( För övrigt så är han  sååå fin efter op.....
  • MammaMila

jexca: Det beror lite på barnets ålder etc om de söver eller inte. Vår son har inte sövts utan jag ammade honom till sömns i salen och lade ner honom på bordet. Otroligt nog så gick det bra båda gångerna... det trodde jag inte innan men han var rejält trött då. Han var då 4mån första och nästan 8mån andra gången. Men ibland vill de söva så de är säkra på att det fungerar. Vi gjorde röntgen hör i Solna på Astrid Lindgrens före vi åkte till Su... det känndes bra att veta att vi hade det gjort och inte behövde stressa med det när vi kom dit. Det beror nog på var man bor också. När man kommer ner så är det lite väl tight schema ibland... men de var flexibla också så det löser sig nog i vilket fall som helst.

Mimita: Va tråkigt... det är sånt man är rädd för. Cator har liksom en knöl vid näsroten (han hade ju metopica så det var där han hade en ås). Jag hoppas att det bara är ärrvävnad och att det går bort... men jag ska nog maila och fråga var de tror. Tråkigt med bakslag... hoppas det inte är något att oroa sig över för eran del. Lycka till!

• jezca
    MammaMila skrev 2011-01-16 19:58:49 följande:
    jexca: Det beror lite på barnets ålder etc om de söver eller inte. Vår son har inte sövts utan jag ammade honom till sömns i salen och lade ner honom på bordet. Otroligt nog så gick det bra båda gångerna... det trodde jag inte innan men han var rejält trött då. Han var då 4mån första och nästan 8mån andra gången. Men ibland vill de söva så de är säkra på att det fungerar. Vi gjorde röntgen hör i Solna på Astrid Lindgrens före vi åkte till Su... det känndes bra att veta att vi hade det gjort och inte behövde stressa med det när vi kom dit. Det beror nog på var man bor också. När man kommer ner så är det lite väl tight schema ibland... men de var flexibla också så det löser sig nog i vilket fall som helst.

Mimita: Va tråkigt... det är sånt man är rädd för. Cator har liksom en knöl vid näsroten (han hade ju metopica så det var där han hade en ås). Jag hoppas att det bara är ärrvävnad och att det går bort... men jag ska nog maila och fråga var de tror. Tråkigt med bakslag... hoppas det inte är något att oroa sig över för eran del. Lycka till!
    Ok men då får man se till att sonen är rejält trött då, han är snart 4 mån och de vill absolut operera innan 6 mån och trodde själva att det skule bli i feb. Känns så jobbigt att behöva söva för en sådan sak.
  • uppdragmamma

Angående CTG:n så har våran kille aldrig varit sövd, utan sovit naturligt.
    Oftast har han vaknat när han läggs i maskinen men legat still ändå
    Vi har iofs bara gjort den på SU, och inte haft nån tidspress på oss.

Svar på tråden Kraniosynostos #10