• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Mimita
    Nu är vi hemma igen....Allt gick bra, relativt....Träffade en ny läkare , som jag i nte sett förut.......Underbar...cool lugn, pratade sakta och mycket till min pojke.....CT visade att det finns plats innanför men dom var inte heller riktigt nöjda med resultatet av operationen....Visst kändes det bra att jag hade samma inställning men samtidigt blev det jobbigt...Men han lugnade mej och sa att dom gör om med plast och att det förmodligen inte behöver oppnas i skall benet....Man guter tydligen en form och fyller ut där det fattas och korrigerar därifrån.....Vi ska dock på ögon klinik och göra mätning och tryck undersökning  men det känns bra....
  • amia01

Skönt att höra att du fick svar på dina frågor, men så jobbigt när allt inte går som man tänkt. Bra också att dom tar det på allvar, och kollar trycket för säkerhets skull, och att man kan korrigera med en mindre operation.

Vi har ju bara gjort en operation hittills, men fick i går vår cp-diagnos, och jag tycker det är så jobbigt när det aldrig "tar slut" på eländet....  Operationen är ju tillräckligt jobbig, så sedan har jag bara önskat att vi kunde få vara friska och slippa alla sjukhusbesök några år. Men det är ju inget man styr över, och vi kommer att lära oss att leva med cp-diagnosen också.
    Vill bara säga att jag kan förstå att det är jobbigt att "börja om", och skickar massor av styrkekramar!

• Mimita
    amia01 skrev 2011-01-26 09:50:04 följande:

Skönt att höra att du fick svar på dina frågor, men så jobbigt när allt inte går som man tänkt. Bra också att dom tar det på allvar, och kollar trycket för säkerhets skull, och att man kan korrigera med en mindre operation.

*KRAMAR OM ER*
     Jaa....visst är livet besvärligt ibland.....Min son utreds nu även för en form av Autism....så vi lever med detta också.....:=))Även om jag känner botten är nådd ibland och att "ork depåerna" inte räcker till , så är livet värt detta...Jag ser som många andra av oss...även du, hur vi som föräldrar till speciella barn, hanterar saker på ett helt annat sätt, hur vi värdesätter livet på ett annat plan..........
  • MammaMila

Amia01: Många kramar till dig och din familj. Som du säger är det inget man styr över... men det är otroligt jobbigt ändå när det inte tar slut något gång. Hoppas ni får det stöd och hjälp ni behöver...

• amia01

Tack Mimita och 29Oktober för ert stöd. Känns så skönt att ha er här inne som förstår hur det är att ha barn som inte är som alla andra.
    Så mycket sorg och problem, men också ett helt nytt sätt att se på livet som en gåva
    Vårt största problem just nu är något så vardagligt som att hitta en bra balans mellan syskonen hemma. I och med Axels operation och alla sjukhusbesök har han på något sätt hamnat i fokus, och man blir liksom lite "extra glad" för allt nytt han lär sig. Har försökt förklara för storasyster att han kräver lite mer resurser, men att vi även försöker ge henne den tid och uppmärksamhet hon behöver. Men det är ingen lätt balansgång...
    Hade hoppats på att det skulle "gå över" när allt var "färdigt", men nu blir vi ju aldrig "färdiga", utan måste hitta andra sätt att lösa det på.
    Det fungerar i det stora hela jättebra. Storasyster fixar, hjälper och tröstar, och dom tycker verkligen om varandra, och håller hela tiden ihop, trots en åldersskillnad på 3,5 år. Det som inte känns så bra är väl just att storassyster blir lite för mycket "hjälpreda". Någon som känner likadant eller har bra tips på hur man kan jobba med problemet?

• sajf1

Zigges är fint,något avlångt men det har hans far oxå,men inget som ser konstigt ut.Sen har han ju knölar o dalar där fjädern satt(sagittal) men men dom syns ju inte när han har hår.Alla blir väl inte perfekta kanske,beror på arv,hur dom lyckas olika förutsättningar.Men om ni är osäkra ta en bild o skicka ner så dom tittar på det.

• amia01

Nu har jag äntligen fått iväg skadeanmälan till försäkringsbolaget efter Axels operation. Ska bli spännande att se vad dom kommer fram till!
    Någon som har erfarenheter från vad försäkringsbolagen tycker om våra barns operationer? Ärrersättningar? "Vanprydande" knölar? Sjukhusvistelse och resor? Det är väl ungefär vad jag sökt om ersättning för, men vi får väl se hur det går som sagt.... 

• Mimita
    Fantastiskt att du ens har ett f.bolag som åtagit sig er......Vilket har ni? Vi har fått nej på alla ställen :=((
    Och A operationer har ju också satt sina spår........
  • amia01

Jag vet ju inte om vi får någon ersättning än...

Vi har länsförsäkringar, och det gick bra att teckna försäkringen, för att läkaren på BB envisades med att "friskförklara" Axel, trots våra frågor om både skallform och ensidig muskelsvaghet.
    Inget ont som inte har något gott med sig
    Hade nog varit problem om det hade varit medfött, men nu står det i hans journal att suturerna är ÖPPNA, eftersom vi särskilt frågade om det! Så dom kan ju inte neka ersättning därför...
    Men dom hittar nog säkert någon annan anledning att inte behöva betala, försäkringar är bra, ända tills man behöver dom

Såg ett tips inne på CP-tråden ang försäkring för "sjuka" barn, men kommer inte ihåg vilket bolag det var. Kollar och återkommer...

• amia01

Försäkringsbolaget som ska vara "snällare" heter tydligen "ACE" - har inte testat det själv, men det kanske kan vara ett tips.

Svar på tråden Kraniosynostos #10