Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Rövardotter: Och hur känns det idag? Det brukar vara värst två dagar efter, vet du.. Jag har precis börjat om med Body Pump igen, så jag vet exakt hur ont man brukar få i kroppen.. *skrattar*

• Waimea

Kulta: Vad roligt! En sån chef vill jag också ha..

Jag fortsätter rehab:a, igår var det cykling, idag blir det trekvart på crosstrainern här på jobbet. Maken är i Dalarna med sonen, så jag har lilltjejen för mig själv, så jag får träna på luncherna.

Fy, vad jag saknar att springa.   Men jag har ett litet nätt projekt på gång - har sökt in till polisutbildningen och ska göra fystester i början av december. Fatta vilken morot, jag ska springa som en gasell!!

• Waimea

Julmusten: Det första är coopertestet, 2 km på max 10 min för tjejer, 9.30 för killar. Sedan är det något som kallas Harres test, det syftar till att kolla koordinationsförmåga och spänst, man gör kullerbyttor, riktningsändringar och hopp, det ska klaras på 16 sekunder, tror jag. Det sista är att förflytta en docka som väger 77 kg ett antal meter (minns inte hur många). Sedan kan det blir ett simtest också, men inget blodigt.

Rövardotter. Vad var det jag sa?!?

• Waimea

Isold: Du är imponerande..

Kattstugan: Ja, jo, jag springer ju inte, så då har jag ju inte ont i vaderna, så långt verkar rehaben fungera.. Nu är det två veckor kvar av min självpåtagna vila och det kliar i löpfötterna. Tog en riktigt snabb stavgångsrunda igår kväll, tillsammans med grannens hund och pannlampa, det var skönt. Har inte tränat ordentligt sedan i tisdags, har VAB:at och varit ensammen hemma med barnen, varit ute och åkt lite med äldsta grabben, så en ordentlig promme igår var någon slags skamgräns. Har också haft en ilsken hosta som nog tagit mer på mig än jag trott, så det var väl kanske inte helt dumt att ta det lugnt ett par dagar. Det enda som inte mår bra av att jag inte springer är vikten..

• Waimea

Isold: Jag hade gärna varit med på ert teknikpass.. Vad har du för målsättning inför kommande säsong? Är det 24h som hägrar fortfarande, eller?

Sitter på tåget till Nkpg och funderar storögt över vad ni skriver om snö. Vi har inte en millimeter snö hemma, bara blött och trist novemberregn..

I söndags räfsade jag löv i 3 timmar och jisses vad det känns ännu.. Skönt åt överkroppen. I måndags höll jag mitt cykelpass och igår var jag iväg på ett pass som kund - och vilket pass sen! Instruktören är triathlet med siktet inställt på Iron Man, så han kör ju pass därefter. Det var länge sedan jag kände att jag tog ut mig så mycket som jag gjorde igår. Helt underbart, tröjan var totalt blöt efteråt.

Just nu sitter jag på ett tåg till Nkpg, ska på tjänsteresa, och gissa vad jag packat?! Jovisst, där ligger löparskorna, trots att det är en vecka kvar tills jag egentligen ska springa igen. Får jag tid så tänker jag smyga ut på en sån där långsam, härlig 8-kmrunda ikväll, när alla andra dricker pilsner.. Kan inte hålla mig längre, tar en försiktig test av hälsenorna. Skulle det krångla har jag spanat in hemsidan till mitt hotell och konstaterat att det faktiskt finns ett gym. Tanken är att börja med 8-10 km fördelat på 3 pass i veckan, i lugnt och sansat tempo till en början. Tror till och med Garmin-klockan får stanna hemma.Mmmmm.

För övrigt ska jag gå med i styrelsen till Växjö löparklubb, så nu tänker jag inspirera mig av dig, Isold, igen.

• Waimea

Sprang 8 km på löpband igår och 5 km morgonjogg idag.
    Mmmmmmmmmmmmmmm. Å, vad jag har saknat löpningen. Hälsenan helt ok, men nu får det vara lugnt ett par dagar.

Kulta: Jag är som moe, jag kör styrka, men lite egna övningar, typ armhäv, rygglyft, bäckenlyft, situps, plankan. Går jag på pass kör jag bodypump. Ja, och sen har jag ju spinningen/cyklingen som jag instruerar i och som jag ska försöka hålla i lite mer som kund också, för att inte nöta så hårt på hälsenor och vader. Stavgång har jag också kört lite nu, och jag tror faktiskt jag ska blanda och ge rätt mycket vintern igenom. Det är rätt skönt att jobba olika rörelser och muskelgrupper från gång till annan.

Julmusten: Hu, vad tungt. Mina barn har skött sovandet bra, de nätter man faktiskt är uppe och springer lite är man ett vrak efter, så jag förstår dig verkligen! Hoppas det rättar till sig!
  • Waimea

Kattstugan: Ja, jag kom iväg. Det var inte så illa, överansträngning men inga skador. Däremot konstaterade hon att jag var rejält mer musklad på vänster sida och att jag behöver balansera upp kroppen så att jag blir jämnstark. Jag var helt säker på att det var höger sida som var starkast, där ser man. Helt plötsligt blev det logiskt att det är höger sida som krånglar mest.

Så - nu har jag ett nytt tåhäv-program och stretchar baksida lår/säte 2 ggr/dag. Känns som om jag träffat rätt person nu i alla fall, vi ska försöka få bukt med mina svagheter och hon lovade att jag inte skulle behöva sluta springa

Polistesterna är nästa onsdag. Det ska bli sjukt roligt att springa 2 km på bana, det lär gå undan..

Igårkväll blev det en stavgångsrunda i mörkret och vätan. Superskönt att komma ut och röra på sig! Idag ska jag hålla cykelpass, sedan har jag dragit med ett gäng kompisar till ett cykelpass i morgon kväll.

Rövardotter: Duktiga du. Hur känns kroppen idag?

Se, nu har vi snart två ultralöpare i tråden.. heja kattstugan och Isold.

Jag pratade med mitt löpsällskap från maran igår och han har bestämt att vi ska satsa på 3.20 som sluttid i Sthlm. Jag vet inte det, jag, men det blir kul att träna för det.. Apropå Växjö så finns där ett kort på dig, Kattstugan, i vätskekontrollen.

• Waimea

AnnJan: Hej och välkommen.

Jag sprang 5 mån in i graviditeten, sen sa fogarna stopp. Det var med barn nr 2. När jag väntade barn nr 1 hade jag inte börjat springa, då körde jag spinning till 3-4 dagar innan förlossning. Båda gångerna har jag börjat träna igen ca 3 veckor efter förlossningen, men det tog ett par månader innan jag blev kvitt fogsmärtor efter nr 2.

Jag tycker kroppen varit rätt bra på att bestämma tempo och ansträngning på det jag gjort, och jag kan inte säga att jag, ja bortsett från det rent fysiska, att man blir otympligare och tyngre, upplevt mig särskilt påverkad, men jag har kört lugnare ju längre in i graviditeten jag kommit.

Mitt råd är att börja med att köra precis som du vanligtvis gör, men känn efter extra mycket och låt kroppen bestämma. Jag har kört långt in i graviditeten med hög puls och ansträngning, det har jusom känts bra, men alla är olika!

Svar på tråden Löpartråden 13