Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Nu är det gjort - anmälde mig precis till Sthlm Marathon.. Jag litar helt och fullt på dig Gaby.. Mår du bättre idag?

Igår körde jag järnet, 30 min spinning, 30 min core och 1 timme box. Fasen, vad roligt! Tjoade, sporrade och blev av med massor av frustration. Idag smyger sig träningsvärken i alla små muskler här och där på.. Mmm. Fattar varför du älskar dina maxade träningskvällar på gymmet/träningsanläggningen, Kaya. Kul att köra lite annat än löpning, att arbeta upp ett rejält sug och en stark kropp igen..

• Waimea

Snö! Så fint ute! Vaknade till ett sagolandskap!

Ikväll ska springas intervaller, vi får se hur fräscha benen känns. Operation rehabilitera hälsenor är inledd, så om nån minut ska jag ställa mig här på jobbet för att göra morgonens omgång av tåhäv.

Julmusten: Mmmm. Låter helt underbart!

• Waimea

Moe: Det finns andra bra lopp att springa, ju! Nä, nä, deppa inte ihop, även om jag förstår att det känns surt..

Själv sitter jag och våndas efter tre dagars total inaktivitet, ja, bortsett från lite tåhävningar. Blä. Är inte ens förkyld, fredagen var min vilodag, sen har det varit familj och barnaktiviteter och spontanmiddag hos grannen och häng hos en bekant och två snoriga barn och storshopping av vinterkläder åt barnen.. Och jävligt ömma hälsenor. Suck. Känner mig miserabel, tur jag ska instruera cykling i morgon, då blir det lite för cirkulationen i alla fall.

I alla andra avseenden har helgen varit fin, den tid jag inte lagt på träning har jag lagt på familjen och vänner, men ååååh, vad det kryper i kroppen och vad seg jag känner mig nu. Nya tag nästa vecka!

Krya på er, alla snorisar!

• Waimea

Haha, avklädda män, ja, det finns ju någon äldre gentleman som springer i en elitlöpar/triathletmundering, så även på Växjö Marathon och i Hultsfred. Syn för gudar. Inte så hunkigt precis.

• Waimea

Idag skiner solen och väskan är packad för en lunchrunda. Mmm. Glömde Garminklockan hemma, men det stör inte särskilt, helt fantastiskt att det känns så, annars brukar jag bli så jäkla irriterad om jag inte har klockan med.

Var skönt att hålla pass igår, gott att få igång cirkulationen i kroppen igen. Nu har jag inlett projekt 'inget småsnaskande', får vi se om jag lyckas komma ur mitt skåpätande. Himmel, till och med kidsens lördagsgodis lever farligt när jag är igång. :-S Ska ta en promme med en kompis ikväll, sen ska hon bjussa på lite mat så det lär väl bli efterrätt..

• Waimea

Jo, det blev en lunchrunda i höstsolen. Skönt för huvudet, men kroppen, den verkade inte riktigt sugen.

Det var stelt, ömt och lite träigt i ben, baksida lår och rumpa. Vaderna, däremot, skötte sig exemplariskt. Släppte efter när jag väl fått upp värmen, iofs, kändes nästan som om jag fortfarande har lite träningsvärk efter maran. Sitter det i så länge?

• Waimea

Har inlett en månads vad-rehab, så nu ska här tränas allt möjligt annat - utom just löpning. Rivstartade med 75 min intervallspinning igår, till och med det kändes i hälsenorna, så det är väl dags att ta det lite lugnt På söndag ska jag köra stavgång med min löpcoach och däremellan får jag försöka hitta på lite annat.. Body pump, promenader och kanske en crosstrainer, om jag kommer i närheten av en sådan, dvs.

Bläää. Det känns segt, löpningen tycker jag ger allra mest av det jag vill ha i träningsvärk, men min löpcoach peppade lite och sade att det här blir en bra träning för mitt tålamod. Haha.

Annars har jag mest VAB:at den här veckan, lilla fröken har varit förkyld och kass i magen, men nu börjar det ordna upp sig.

• Waimea

Moe: Mina hälsenor är jätteömma och trötta om de inte får vila - det kom när jag sprang en del med platta, fina racingskor i somras, sen har det inte släppt.. Skulle väl egentligen klara av att springa något lugnare distanspass, egentligen, men när jag nu ändå ska försöka få ordning på det kan jag passa på att dels träna annat och dels bygga upp ett rejält sug så jag känner mig motiverad inför vinterträningen..

• Waimea

Göteborgstjej: Om det är hälsenorna som spökar så måste du vila - och rehab:a - bort det onda. Excentriska tåhäv på en fot, 3*15 med rakt ben, 3*15 med böjt ben, minst 2 ggr/dag i ett par månader. Känns det ok kan du börja löpträna lätt efter 4-6 veckor.  Ofta är det den inre vadmuskeln som ställer till det och då är det ffa tåhävet med böjt ben som är viktigt eftersom du bäst kommer åt muskeln så. Med vila menar jag aktiv vila - promenad, simning, stavgång, spinning... Sånt som inte belastar dina vader.

Och känner du att 'näe, fy, så länge orkar jag inte vänta' så kan jag säga att det går att springa och känna av vaden, det får göra lite ont, men du måste vara noga med vilodagar mellan dina pass och tåhäv så att du håller det i schack. Jag har hållt på med mina vader sedan slutet på juli, sprungit Lidingöloppet och ett marathon sedan dess och känt av vaderna, men nu är det total löpvila i en månad. Har fått god hjälp av min löpcoach, dock!

Själv gav jag mig i kast med crosstrainern här på jobbet igår. Körde 45 minuter till ett av mina spinningpass. Skitjobbigt - och skönt. Körde styrka och stretch efter. Kvällen innan blev det en stavgångspromme i skogen tillsammans med grannen. Idag hade jag en idé om att köra cykel/body pump, men det får vara. Kör en promme ikväll i stället, tror jag. Eller så vilar jag och kör cykel/body pump i morgon. Eller däckar i en förkylning.

• Waimea

Isold: Ha det gôtt! Jag är inte alls avundsjuk. Inte alls. Vad är en bal på slottet, liksom?!

Svar på tråden Löpartråden 13