Göteborgstjej: Om det är hälsenorna som spökar så måste du vila - och rehab:a - bort det onda. Excentriska tåhäv på en fot, 3*15 med rakt ben, 3*15 med böjt ben, minst 2 ggr/dag i ett par månader. Känns det ok kan du börja löpträna lätt efter 4-6 veckor. Ofta är det den inre vadmuskeln som ställer till det och då är det ffa tåhävet med böjt ben som är viktigt eftersom du bäst kommer åt muskeln så. Med vila menar jag aktiv vila - promenad, simning, stavgång, spinning... Sånt som inte belastar dina vader.
Och känner du att 'näe, fy, så länge orkar jag inte vänta' så kan jag säga att det går att springa och känna av vaden, det får göra lite ont, men du måste vara noga med vilodagar mellan dina pass och tåhäv så att du håller det i schack. Jag har hållt på med mina vader sedan slutet på juli, sprungit Lidingöloppet och ett marathon sedan dess och känt av vaderna, men nu är det total löpvila i en månad. Har fått god hjälp av min löpcoach, dock!
Själv gav jag mig i kast med crosstrainern här på jobbet igår. Körde 45 minuter till ett av mina spinningpass. Skitjobbigt - och skönt. Körde styrka och stretch efter. Kvällen innan blev det en stavgångspromme i skogen tillsammans med grannen. Idag hade jag en idé om att köra cykel/body pump, men det får vara. Kör en promme ikväll i stället, tror jag. Eller så vilar jag och kör cykel/body pump i morgon. Eller däckar i en förkylning.