Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Kattstugan: mmm, vad skönt att vaderna höll ihop, typ. Låter som om du är på bättringsvägen. Ditt pass och maten efter lät inte heller fel!

Det blev inget sprunget igår. VAB:ade/jobbade hemma halva dagen, ägnade mig åt att skåpäta en masse samtidigt (mjuka pepparkakor och brie, mmmmmmm) och var helt slut igår kväll. Jag är helt färdig om kvällarna nu, ingen ork eller energi, antar att det är mörkret som tröttar. Jag och Idde tog i alla fall en eftermiddagspromme tillsammans med grannen, blev ett par kilometer i det härliga höstvädret, så jag tillät mig själv att slappa. Blir en mil på lunchen idag i stället.

Fy, jag har verkligen varit värdelös på att äta bra de senaste veckorna, skåpäter skorpor och godis och mackor, helt fantastiskt så snabbt man kommer in i dåliga vanor. Skärpning!

• Waimea

Härligt jobbat, rövardotter! Tjurigt med tiden, men du var säkert skitsnabb.

Jag sprang runt sjöarna vid jobbet igår, 8,5 km. Gick undan i en kombination av frustration och positiv energi, tryckte ner allt i benen och bara öste på! Benen kändes fina, vilket gjorde mig extra glad! Körde tåhäv och lite styrkeövningar efteråt.

Idag vräker regnet ner här också, ska springa intervaller med min löpgrupp ikväll, får se vad som står på schemat. Sista intervallpasset inför maran, tänker jag mig, de här passen har en benägenhet att göra hälsenorna jättetrötta och det vill jag inte att de ska vara nästa lördag.

• Waimea

Gaby: Välkommen hem!! Ingen här är nåt som helst avundsjuk på dig. Alls.

Kattstugan: Heja! Du är GRYM!

Jag har varit i Kalmar på löptränarutbildning. Skitkul!!!

Igår körde vi först ett par km löpning och löpskolningsövningar.  Sedan föreläsningar och avslut med cirkelträning och fotgympa. Jobbigt och roligt!

I morse smög jag och två kursdeltagare ut för en morgonjogg. Det blev en dryg mil i soluppgång, lättande dimma och ett bedövande vackert landskap.

Några timmar senare joggade hela gruppen till Fredrikskans och körde banintervaller - en serie på 400-300-200-100 samt 2 diagonaler över fotbollsplanen. 30 sek vila mellan sträckorna, 2 min serievila. Sen körde vi serien 3 ggr. Aåh, så kul att springa på bana!!!! Första 400:ingen gick på 76 sekunder, jag hade inte en aning om att jag kunde springa så fort. Jag förstår varför du tyckte det var roligt att springa 3000 meter, kattstugan.

Nu är jag superpeppad i alla fall, hoppas att den sköna känslan sitter i till nästa helg!

• Waimea

Gaby: Oj, uj, förlåt *skäms* Om det är till någon tröst har jag lika ont i min visdomstand som du..

Förlåt, förlåt, jag tjatar, men fatta, jag sprang 400 m i 3.04 - tempo. 3.04!! Det är helt galet! Alla intervallerna låg under 3.30 i tempo. Vad kom det ifrån??

Fasen vad ni är duktiga och Rövardotter, min vän, jag har ett starkt minne av att du sprang milen på under 45 min lätt som en plätt förut, och dit kommer du igen, det lovar jag dig!

Kulta: Skönt att du är igång! Flåset kommer tillbaks snabbt..

• Waimea

Kattstugan: Vad roligt om det blir ett gäng från er och det vore riktigt kul att hälsa på dig IRL. Jag ser i vilket fall fram emot propellermannens rygg igen, nu har jag ju sett honom i H-fred och konverserat honom lite på Lidingö. Nu kanske jag äntligen kan hälsa   Pratade förresten med ett par kursdeltagare från era trakter, det lät som om ni intervalltränade där. Världen är liten.

Gasellgener? *fnissar* en kobent gasell i sådant fall.

Rövardotter: Hördudu, ingenting är omöjligt. Men du är jätteduktig i vilket fall. Det är inte hastigheten som är det viktiga, utan att man springer för att det är roligt och för att man mår bra av det. Annars kan det vara. Och där är du mitt i prick!

• Waimea

Kattstugan: Det var folk från Sjöbo, FK Athlet tror jag klubben hette. De sade att de brukade se folk från er klubb djupt försjunkna i klockor och intervallsträckor alltsomoftast. Hoppas förkylningen släpper nu, hördudu.

• Waimea

mamma till...: Hej och välkommen! Vad duktig du varit som kommit igång och ökat i sakta mak, du är en löptränares dröm! Jag tror du är den förste Linköpingsbon jag stöter på här, vi har en Nkpg-bo också. Du har ju massor av härliga löpspår hemma, runt Stångån, i Rydsskogen och så finns det säkert ännu mer som jag inte känner till. Superbra målsättning också, ska bli kul att följa dig och din träning!

Malin S: Jag ska springa Göteborgsvarvet. Det finns nästan inga väder som det inte går att springa i, men det beror förstås på var i landet du bor också. Härnere i söder brukar snön lysa med sin frånvaro, så länge det är snö- och isfritt funkar allt att springa i

Själv har jag kört cykel - bodypump - cykel måndag till onsdag. Har trötta vader, så jag vilar dem med alternativ träning inför helgen. Och gud förbannat vilken träningsvärk man får av Body Pump! Ajajaj, finns inte en muskel som inte ömmar. Sen får jag väl skylla mig själv som ställer mig jämte en av de mest frekventa Body Pump-besökarna och lägger på lika mycket som henne. Men roligt var det! Igår fick jag dessutom vadmassage, det är verkligen vidrigt, nåt av det smärtsammaste jag vet, men skönt efteråt. Nu är det vila torsdag-fredag så hoppas vi på en pigg och fräsch kropp på lördag. Båda ungarna börjar bli förkylda, dock, så vi får se om jag klarar mig eller om det blir till att kasta in handduken i sista sekund.

• Waimea

Julmust: Välkommen, välkommen! Vad kul att du fastnat för löpningen du med. NYC Marathon är nog en dröm som de flesta svenska långlöpare när, men det verkar vara lite knivigt för oss utsocknes att komma med. Men visst vore det coolt! Och en långsiktig idé om en mara om två år verkar riktigt bra.

Kattstugan: Du är snabb som en vessla - och så himla roligt att träffas! Fick du nåt bra pris? Grattis till klubbrekordet! Jag ska absolut komma och springa något i dina hemtrakter, du verkar ha en förmåga att hitta roliga och trixiga terränglopp i skogarna hos dig

Jag är helnöjd med min marathondebut, sprang på 3.31 och hade sällskap av en helt suveränt peppande klubbkamrat. Jag blev rätt långsam på slutet, försökte få honom att springa på lite, men han vägrade och sade helt sonika 'har vi hållt ihop så här långt så springer vi i mål tillsammans' och så kom vi i mål i armkrok..

Sen fick jag tväront i magen av allt knasigt löparjox jag, eller snarare min kamrat tryckte i mig - energibar, nån slags tablett på slutet, sportdryck - you name it. Nu har jag ätit middag och är mätt, go, och fast parkerad i soffan. Snart hämtar jag chips och en lättöl!!

• Waimea

mamsingen: Om du kände i kroppen att det blev en ökning, dvs att det blev tyngre, flåsigare och högre fart så var det precis rätt. Det spelar egentligen ingen roll hur mycket eller lite du ökar, bara du känner en skillnad, för det du vill göra med intervallerna är att vänja kroppen att springa i högre tempo. Så - hur kändes det?

Engfield: Ajaj, jag har inga erfarenheter alls, men det kan kanske vara läge att prata med en barnmorska för att få hjälp och ev rehab? Hoppas det löser sig!

Jag instruerade mitt spinningpass igår lunch, på kvällen var jag på en intressant föreläsning med Lars Johansson, en riktigt duktig marathonlöpare härifrån. Han springer 18 - 20 mil i veckan, fördelat på 12 pass, ser 10 - 12 km löpning i 4,30-fart som ren benmassage och återhämtning, hans anaeroba tröskelfart är 2.58 min/km, och favoritpasset är en snabbdistans på ca 16 km.. *imponerad*

Idag blir det någon märklig kombination av spinning, core och box tillsammans med en kompis. Jag misstänker att hon bokat in något slags dubbelpass på sin träningsanläggning. Ska bli kul, hur som helst. Benen börjar kännas fräschare och jag har varit inne och snokat på Sthlm Marathons hemsida och funderat över klokheten i att köra Göteborgsvarvet den 21 maj och Sthlm marathon den 28 maj. Tror ni det går?

Svar på tråden Löpartråden 13