Rövardotter: Jag läste någonstans om att löpning/träning under småbarnsåren verkligen är lika med träning på omöjliga tider - tidiga morgnar eller jättesena kvällar. Kan inte annat än instämma.
Du kanske kan tänka dig att periodisera lite mellan löpning och gruppträning? Om du ska fokusera löpning ett tag, välj då att gå på färre gruppträningspass, men välj ut det som är absolut roligast. När längtan efter gruppträning blir för stor, vänd då på steken. Nöj dig med att köra nåt löppass i veckan och välj gruppträningspass som är mer intervallbetonade, så får du ändå lite fart på dina snabba muskelfibrer. All träning är bra träning, men vänd på steken och tänk inte 'hur tusan ska jag hinna med att pressa in även löpningen i det här schemat' utan försök tänka 'hur ska jag lägga upp det för att ha så kul och så varierad träning som möjligt' du är envis och uthållig så att det räcker för tre, det är jag övertygad om, så även om du inte får så mkt löpträning som halvmareprogrammet säger så får du jobba central kapacitet oavsett vad du tränar.
Jodå, jag körde ett intervallpass i söndags. Jättekul, när chocken för kroppen väl lade sig, körde en serie på tidsintervaller, 4-3-2-1-3-2-1-1. Tyckte första fyran kändes lite trög, men det blev exakt en kilometer, så det tyckte jag att jag fick vara nöjd med. Det var ett tag sedan jag sprang intervaller.. Kände mig lite lätt galen med pannlampa och reflexväst utmed kolsvarta vägen, men vad gör man inte. Snart lättar det!!
Igår blev det 4,4 km löpning innan crawlträningen, apropå omöjliga träningstider. Skönt att vara på jobbet vid åtta och känna sig genomtränad. Ikväll hoppas jag på 12-13 km löpning. Vädret är ljuvligt i alla fall, lyckades till och med jaga ut maken på en löptur igår, han kom hem och konstaterade att han stött på vatten i alla former - is, snö, flytande och ånga. Inte riktigt bart i skogen än, med andra ord..