• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Hej hej! Nu är jag lite gladare igen så nu kan jag skriva något trevligare än sist Är inne på tredje friska dagen och har hunnit med 35 km på de dagarna, så skönt att vara igång igen men det går tungt förstås.

M o e, härligt! Bra jobbat på löpbandet!!

Kulta, hoppas att du får ordning på dina vadproblem! Man behöver inte landa helt på tårna, även mellanfotslandning är mycket skonsammare än hällandning och lättare att vänja sig vid. Om du får ont i benhinnorna springer du kanske med spänning i fotleden? Försök så gott det går att "hänga" löst med foten som är i luften i varje steg. Springer du med hög kadens eller långa steg? Med kortare steg och högre frekvens är det lättare att springa avslappnat tycker jag och dessutom vinner du en del energi på att inte stampa ner hårt i varje steg som man gör om man flugit långt.

Rövardotter, skidåkning är väl lika bra som löpning? Toppenträning ju. Hur går det för dottern i backarna iår?

• Waimea

Moe: Gött mos! Duktiga du.

Isold: Du springer som en gasell, du..

Kattstugan och Isold: Det är Skövde nu, när som helst, va?

Jag har haft det trögt på träningsfronten, packad träningsväska med till jobbet, men har inte hunnit. Börjar bli rund om magen igen. Bläh. Har VAB:at två dagar denna vecka och då är jag helt karaktärslös och goffar loss i skafferiet. Inte bra när maken varit i Schweiz och tagit med sig choklad hem. Näe, skärpning!

Igår höll jag mitt baspass och gav mig ut på en löptur innan. Det som var tänkt som en långsam lufsa-runda blev sju kilometer snabbdistans och ett tangerat pb-tempo på jogg.se. Kände mig urstark och fräsch! Så kan det bli när tidsoptimisten kommer iväg sent hemifrån. Cykelpasset blev en skön lugn tur i stället.

I morgon tror jag att jag springer hem till kompisar som ska bjuda på mat och lek.. På söndag ska det cyklas vasaloppscykling, 'öppet spår'. Jag ska instruera 70 minuter, resterande tid sitter jag och cyklar med. Totalt blir det fem timmar på sadeln. Gott!!!!!! Sedan väntar bio med sonen och bästa grannen. Blir en bra helg, det här.

• Waimea

Kulta: Ajaj, det är vila, vila och lugn för att få benhinnorna i skick. Är du säker på att det är benhinnorna, då, så att du inte bara har snört åt skorna för hårt? Jag fick ont mitt fram på underbenen när jag knöt skorna för hårt. Benhinnorna kände jag av mer mitt på insidan av vaden, kände inget när jag gick men så fort jag började springa fick jag ont. Så går det när man löptränar i innebandyskor och sedan går in på hårt underlag.. Tog en halv höst innan jag var i form för träning igen. Lycka till!

Rövardotter: Du är så himla duktig och bra!!

• Kattstugan

Kulta: jag tror också på vila i första hand, men det finns ett ställe i Malmö som heter Idrottsmedicinskt Centrum (eller något liknande) som jag vet att flera klubbkompisar gått till och fått bra hjälp för diverse skavanker.

Isold: vad skönt att du är frisk och glad igen men trist att du missade hela Stockholmsgrejen!

Waimea: du är helgrym och kommer att bli SÅ vass i år! Roligt Jag har en jättebra idé förresten: http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_358295/cf_108932/Inbjudan%20Ryssbergsloppet%202011.PDF

Nu ska jag bara dricka upp kaffet så ska jag ut på långpass!

• Kulta17

Har nu köpt smärtstillande på tub som jag smörjer in benhinnorna med (ska prova 3 ggr/dag i en vecka - kan ju inte blir sämre ialla fall!!). Har även på riktigt börjat göra tåhävningar (gör inte ont när jag gör dom och det är väl positivt). Har gett mig själv joggningsförbud på en vecka. Trist men det gäller väl att ha ett långtids perspektiv om det överhuvudtaget ska bli en halvamar i augusti.

Frågan är bara hur man ska starta upp efter vilan och räcker en vecka (även om det inte gör ont kan det kanske vara för tidigt ändå eller...???)

När jag sedan ska börja springa igen ska jag helt strunta i löpcoachens råd och göra som innan men med kortare stegfrekvens. Om det inte funkar får det bli IMC (tror det förkortas så).

Blir så avis när jag läser om er som springer. Idag är det +3 och sol här så vädret är ju bara helt perfekt!!

• isold2003

Tjoho! Fortfarnade frisk Det blev ett långpass på knappt 30 km på egen hand och idag var det en prövning mentalt.. Tunga ben men otroligt skönt ändå! Wai, knappast gasell, mer envis åsna

• m o e

Wow, isold! Jag blir så impad.

Jag är ensam hemma med barnen hela helgen och då är det svårt att få till nån träning. Nåja, imorn är det ny vecka igen och en ny chans att sätta fart! :)

• Kattstugan

Och för mig blev det väl ungefär 2,5 mil igår. Kände mig inte riktigt pigg så det gick lite halvtrögt. Idag har jag inte varit utanför dörren mer än för att byta ett punkterat däck på bilen Obestämd. Hade tänkt springa intervaller idag,  men det får bli imorgon istället - just nu är jag upptagen med att äta glass Solig.

• Kulta17

ont tyck synd om mig! Snyft Gråter

Hur 17 ska jag komma ur detta och kunna springa som vanligt igen???

Svar på tråden Löpartråden 13