• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

Äntligen!! Löpning utomhus! 7 km i halvlångsamt tempo och lite avslutande backintervaller. DÖjobbigt men härligt. Äntligen! Nu får det inte komma ngn mer snö för nu vill jag verkligen kunna sprina regelbundet.

• m o e

Efter plusgraderna igår och minusgrader idag så är det snorhalt ute. Men skidspåren var fina, dock lite sträva nu ikväll. Jag och maken drog iväg och körde. Jag körde 11 km och efter halva fick jag sätta igång pannlampan. Det var första gången jag tränade med pannlampa och det var så rofyllt att vara i den mörka skogen, med fina spår och maken jagandes efter. Jag körde på riktigt bra och körde 11 km på 1.06, vilket nog är bästa tempot i år. Då räknade jag dessutom inte av tiden då jag stannade och satte på lampan, så någon minut borde jag kunna dra av egentligen. Hoppas det får vara vinter lite till, för jag känner mig inte färdig med skidåkningen. Jag har ju just kommit igång! :)

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Waimea

Moe: låter gott..

Det blev inget sprunget i lördags - äldste pojken fick en feberkramp så det blev en tur till barnakuten i stället och en väldigt sjuk liten kille. Nu mår han bättre, så det blev vasaloppsspinning, skitroligt. Skönt att köra ett rejält långpass, och det är ju snällt mot ben och vader med.. Nu är jag taggad för att komma igång med löpningen, planen är att försöka få till fyra rundor den här veckan, vi får se om jag lyckas. VAB:ar med pojken, maken ska på kurs tis-ons, vi ska titta på ett hus på torsdag och på fredag far jag till Norrköping på konsert, men det SKA gå.. Ingenting är omöjligt. *skrattar*

Kattstugan: Vilka bra idéer du har! Jag ska lobba för en påskhelg i S-borg. Tror att jag sprungit några rundor där loppet går, och är det där jag tror så är det fint.

Göteborgstjej: Ah, gôtt!

Isold: Snabb åsna i så fall. Bra jobbat med en ensamrunda, sådär. Det är bra mental träning inför dina ultratävlingar, om inte annat, du får tänka så.

Kulta: Det ÄR synd om dig. Jag tror att en vecka är för kort vila, dessvärre, men du känner själv hur dina benhinnor mår. Fy för den lede. *stor, stor kram*

• Hanna 77
    Kulta17 skrev 2011-02-27 16:36:11 följande:
    ont tyck synd om mig! Snyft Gråter

Hur 17 ska jag komma ur detta och kunna springa som vanligt igen???
    Jag är ingen expert men jag tycker att du ska kolla dina skor (jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om du har skrivit ngt om detta tidigare). Benhinneont kan ibland bero på skorna, att de inte är tillräckligt stötdämpande. Har du gamla skor? Är de rätt för din fot och ditt löpsteg? Sen tycker jag att du ska vila från löpningen tills du inte har ont längre. Träna annat sålänge typ cykel eller simning. Börja sedan träna igen men i lugn takt. Ont i benhinnorna kan bero på att du har ökat för snaabt så att kroppen inte hänger med (återigen har jag inte läst hela tråden så jag känner inte till din bakgrund). Hoppas det går över snart!

Själv har jag löptränat mycket tidigare men vilar nu då jag fick mitt andra barn för två månader sedan. Kniptränar som attan för att kunna komma igång med löpningen snart igen. Springer helst långdistans runt 8-15 km.  
  • Hanna 77
    Kulta17 skrev 2011-02-27 16:36:11 följande:
    ont tyck synd om mig! Snyft Gråter
    Jag tycker förresten synd om dig! Skador suger. Styrkrkram!
  • Waimea

Blev inget sprunget igår, jobbade till åtta.. Kompenserade med fem km på löpband i morse, innan crawlkursen. 06.10 stod jag på löpbandet, det är nästan i klass med dina morgonrundor, Isold. Som vanligt i tidsnöd, så det blev progressivt tempo i rätt så stark lutning, planade ut på slutet.  Sedan simning, superskoj, idag var det dags att träna vändningar, jag var lite yr i mössan när jag var klar. Sist men inte minst coreträning, vadträning, spänst och skön låååång stretch av superkorta muskler ikväll. Jag är nöjd.

Kanske är mindre nöjd med den tomma glassförpackningen som ligger i vasken, som jag och ungarna raskt jobbade oss igenom i eftermiddags, men karaktären krymper när glassen heter 'Himmelsk röra' och är producerad i en lokal glassfabrik.

Nu ska jag sova, så gräsänka jag är..

• rövardotter73

Waimea: vilken dag! Låter som om du är värd den glassen.
    Kulta: trist med benhinnorna, hade problem med de när jag gick på gymnasiet, minns smärtan än.
    Isold: Du frågade tidigare hur det gick för dottern i backarna i år. Jo, det går hyfsat. Hon har ju gått upp en klass och tillhör nu den yngre gruppen. Konkurrensen är hård och några pallplatser har det inte blivit än men jämfört med de i samma ålder hävdar hon sig väl. Hon har också utvecklats tekniskt fint så håller det i sig blir nästa år riktigt spännande. Hon brinner fortfarande lika mycket för sin skidåkning och det är ju huvudsaken, att ha roligt.
    Jag har sportlov den här veckan och började sportveckan i söndags men 12 km längdåkning (lungt tempo) följt av en promenad med vår taxkille, ca 6 km. I måndags körde jag en timme bodypump och sedan 15 min på löpbandet i högre tempo än jag egentligen klarar av I går, tisdag körde jag dubbelpass på gymmet, först power challenge, stentufft, var helt slut efteråt men tog ett afrodanspass efter det. Gu vad kul det var, har aldrig provat förr men det var ju tokskoj! Sen var jag trött Idag har jag åkt 17,4 km skidor i solskenet. Synd bara att jag hade kallvalla och det var plusgrader i spåret. Har nog aldrig svettats så mycket i längdspåret någon gång och fick slita ont i uppförsbackarna. Ikväll ska jag ha träning i slalombacken en timme och sedan ska jag iväg på bodypump efter det. Är det sportlov så är det.
    Känns bra faktiskt. Tänkte chocka kroppen lite den här veckan när jag har tid för att sedan ta det lite lugnare ett tag när jag börjar jobba igen.
    I morgon blir det heldag i slalombacken så då hinns det nog inte med någon träning.

• Gunsan75

Så nu efter avklarat Vasalopp Öppet Spår så kan man lägga ner lite energi på löpningen igen
    Ska bara ha några vilodagar till och få mina fötter att läka sen så...

• isold2003

Vilka härliga träningsrapporter!! Och Kulta, jag tycker synd om dig! Hoppas verkligen dina onda benhinnor blir glada snabbt!

Själv hanna jag med löpning ToR jobbet söndag och måndag innan jag på måndagkvällen fick ont i halsen igen Otroligt vad segt det har varit den här vintern! Jag känner mig iaf redan bättre så det blev ett litet styrketräningspass här hemma ikväll och så planerar jag för löpning imorgonbitti. Håll tummarna för att det halsonda är borta!

Kattstugan, jag spanar i din träningsdagbok, vilken härlig kontinuerlighet du har i träningen nu! Ser superfint ut och bådar gott inför tävlignssäsongen

• Kattstugan

Isold: du är snäll du De senaste passen har känns helrisiga och urtrista, men någon nytta är det väl med de dåliga passen också...
    Hoppas du är frisk imorgon!

Rövardotter: haha, verkligen ett SPORTlov värt namnet

Waimea: ja visst var det en bra idé jag hade! Och glass ingår väl i kostcirkeln, eller hur?! (I min kostcirkel iallafall )

Gunsan: tänkte faktiskt på dig i helgen! Bra gjort!

Svar på tråden Löpartråden 13