Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Har jag fått löparknä!!!?
Har ont på en punkt mitt under knäskålen, rakt in liksom, och det skär som en kniv när jag belastar benet i t.ex. trappor. Har varit ute och joggat 4 km ikväll och det kändes ok men när jag skulle gå in i huset (uppför trappen) brände det till igen. Värst känns det vid benböj med skivstång.
rövardotter: det låter som att du fått hopparknä ((Patellarsenetendinos, även vanligt hos löpare!) - dvs en överbelastningsskada i knässkålssenan Jag har haft det sen i höstas och känner igen symtomen.
Mitt knä är fortfarande inte helt bra, men det har blivit mycket bättre. Drog ner på löpningen rejält i ett par månader och har käkat Voltaren i perioder. Styrketräning lär vara bra, men vissa övningar går ju inte att göra, som till exempel knäböj, som du säger - ajaj.
Har du precis fått problemen?
Göteborgstjejen: ja visst är det kul
. Det snöar här hos mig i Skåne också, men till helgen ska det visst bli riktigt varmt... den som lever får se.
Waimea: kul, då kanske vi ses i påsk
Kattstugan: Ja, rätt nyligen. Jag har ju kört igång ganska hårt med träning igen efter en ganska slö period. Har tränat mycket bodypump, spinning, powerträning mm. samt åkt MYCKET slalom, lite längd, simmat lite och joggat ett par gånger senaste veckan. Det är väl någon månad sedan jag körde igång såhär och så i tisdags, efter ett zumbapass, brände det till. Idag var jag och barnen på friidrottsträning för första gången sedan i höstas och jag var också med. Vi sprang lite häckar, hoppade lite och sprang lite sprintsträckor och det gick bra, kändes inte så mycket. Sedan körde vi basket och det funkade också men när jag skulle stretcha så gör det ontont!
Här har vi riktigt skitväder idag. Mannen jobbar så först var jag sur för att jag inte skulle kunna springa men så packade jag in ungarna i bilen och åkte på träning där alla kan träna samtidigt istället och det var riktigt skönt.
I helgen ska vi bara på en slalomtävling. Då passar dottern på att åka på friidrottstävling den andra dagen, hm...
Rätt soligt, ledig och benen känns OK (vilat 4 dagar då jag kände lite smärta då jag tog längst ner på benhinnorna). Dags för en liten och långsam runda idag
Så var det min tur att få ont i benhinnorna. Vet inte riktigt vad i min träning som orsakat det, men jag tror inte att det blev bättre av gå på After work i stövlar med jeans intryckta inuti... Klantigt! Jag kände iofs inte så mycket innan, bara högre upp och på utsidan av benet, men ändå.
Vad gör man? Är det bara vila som gäller? Någon speciell sko som kan hjälpa? Har inte känt av benhinnorna sen jag var tonåring och det är ju halva livet sedan... ;)
Idag har jag varit super effektiv, tycker jag själv iallafall.
Jag,syrran och maken tog en långpromenad i skoterspåret på drygt 1 timme.
Sen sprang jag 9km hem, och det var nästan bart hela vägen. Inte ren is nånstans utan slask och det är ju inte lika halt.
Det kändes iallafall jätte bra.
Fast kommer avsluta min hurtiga dag med att gå på 50 års fest, och det kanske blir nåt glas vin. Men fm var ju bra iallafall...
Jag har ju försökt springa på framfoten, men det är ju en långsam förändring så jag har nog långt kvar där.
Jag fattar inte varför för jag har bra skor och inte förändrat något. Möjligen den där dumma zumban i spinninglokalen, där jag halkade...
Idag känns det bättre, men jag lär ändå ta det lugnt ett tag. Tåhävningar kör jag med.