Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Flerbarnstokan: Jag tror Iform brukar ha bra komma-igångscheman. Det finns en jättebra bok som heter 'Träna din kondition' som också innehåller bra tips och råd kring löpträning. Kolla funbeat också, det är en annan träningssida.

Annkris: Åh, vad härligt att du får till både träning och promenad, så skönt! När det gäller löpningen så tycker jag att du kan börja med att ta en av dina 5-kmrunda och försöka variera den så mycket som möjligt. Nästa gång du ger dig ut, försök då att springa någon kilometer lugnt och sedan lägga in lite fartlek - testa att springa lite snabbare mellan två lyktstolpar, träd etc och lugna ner igen. Om du vill bli snabbare behöver du springa fortare, men börja med små korta intervall som går lite snabbare. Vill du kunna springa längre kan du försöka att förlänga ett av passen, öka med ca 10 % åt gången, så nästa gång du är ute springer du 5,5 km. Försök också att variera dina rundor, om du mest springer på plant underlag, hitta en runda med fler backar så får du lite naturliga intervaller. Var påhittig och se till att det känns roligt och inspirerande att springa.

• Waimea

Kattstugan: Grym tid! Duktiga du!

Jag var ute på långpass nr 2 med löparklubben, idag blev det knappa 25 km, och med draghjälp av en elitgångare höll jag bra tempo också. Skitroligt, verkligen, nu är jag alls inte orolig för Sthlm..

Kattstugan, förresten, det blir ett traillopp över 5 eller 10 km här i stan, den 6 juni. Kolla Växjö OK:s hemsida.

Isold: Du är helt fantastisk. Bara radar upp ultrapass, sådär..

Ha en fin söndag, alla!

• Waimea
    m o e skrev 2011-04-05 09:02:10 följande:
    Angående intervallträningar och tempo:

Min man sa en klok sak till mig förra veckan: "Måste alla vara snabba då?" när jag gnällde över att jag är så långsam. Visst har han rätt. Vi är olika och har olika förutsättningar. Och visst kan alla förbättra sig, men vi måste komma ihåg att vi kanske har haft helt olika utgångsläge. Jag själv joggade milen på 1 timme och 15 minuter första gången för tre år sedan, medan någon annan kanske gjorde det under timmen. Bara för att vi är olika.

Det är en viktig tanke. Vari ligger finessen med att vara snabb? Varför kan vi inte bara känna att vi är duktiga ändå? Jag är den första att vara missnöjd över mina tider, men jag försöker jobba med att acceptera att jag kanske aldrig kommer springa milen på 45 min, utan vara glad om jag kommer ner till 58? Man får inte vara för hård mot sig själv och sätta orimliga mål, för då är nog risken större att man inte kommer dit alls, utan tappar glädjen med träningen. Det är ju trots allt själva tränandet som gör oss hälsosamma och då måste den bli av.
    Det är en riktigt bra tanke!

Precis som du skriver är vi alla olika, med olika förutsättningar och mål.

Jag gillar verkligen att springa fort, får jag välja så kör jag gärna ett snabbt och hårt intervallpass. Jag har dessutom verkligen fastnat för att springa lopp, och motiveras av att se utvecklingen i mina tider på loppen. Det är så kul att börja med något i vuxen ålder och känna att man är mitt i en utvecklingskurva.

Samtidigt har jag ett evigt mantra och det är att jag inte tänker springa en meter om inte känslan är positiv och jag har roligt och mår bra, och det är väl precis det du skriver, Moe.

Apropå sjukdom så  vaknade jag natten till igår med ont i magen, tog mig till jobbet men åkte hem vid lunch och varvade sömn med toabesök resten av dagen.
    Idag har det lugnat sig i magen, men jag vill absolut inte ha nåt att äta eller dricka, så jag tar en dags konvalescens hemma och satsar på att jobba i morgon. Typiskt! Blev dessutom tvungen att ställa in kvällens intervallpass med klubben, känns lite surt när vi bara haft det en gång, men jag vill inte smitta ner några fler och är inte i skick att springa idag. 
  • Waimea

Reb80: Det är svårt att säga om du klarar halvmaran på under två timmar eller inte. Om 55-60 minuter är ett lagom tempo för dig, där du känner att du har mkt energi kvar så går det säkert att nöta på en mil till i samma tempo. Det finns bara ett sätt att ta reda på det - ge dig ut på lite långpass. Om du inte sprungit mkt längre än en mil innan så kan du ju testa att springa exempelvis 15 km till en början så ser du om och i så fall hur tempot förändras. Haka inte upp dig för mkt på tider, bara, se till att njuta och ha kul när du springer!

• Waimea

Göteborgstjej: Bra jobbat! Två serier är alldeles utomordentligt, när vi körde så hade jag en plan på två extra intervaller, men ingen, inte ens de pilsnabba i Kattstugans kaliber, ville springa mer, så körde du båda har du definitivt fått det du behöver.. Och härligt att du kom ut idag också!

Isold: nejnej, du har säkert INGENTING med toppstriden att göra. Inte nåt. Vilken löparkamrat du är! Kändes det ok att inte delta själv i TEC?

Själv har jag varit ute på ett distanspass med klubben, knappa 18 kilometer i det enormt vackra vårvädret, en skönt kuperad runda på små grusvägar, det var såå fint. Som vanligt med min gångar-farthållare, det är verkligen roligt att springa med honom. Han blir aldrig trött. Körde en privat träning med coach Jessica i fredags. Typ 10 stegringslopp i varierande fokus och sen ett par härliga kilometrar ute på betesmarker i bokskogen här i stan. Mmm.

Kattstugan: Nu är det bestämt, Ryssbergsloppet blir det. Sugen på att springa lite kortare nu.

• Waimea

Bimsan, där är du ju igen! Kul att du är med, och välkommen vilda tiger.

• Waimea

Moe: Jag tycker du är klok, du vet vad du snackar om, med din elitidrottsbakgrund. Jag fortsätter envist att tjata om att oavsett hur och varför man springer tycker i alla fall jag att det ska finnas en grund i att man tycker det är roligt att springa och att man njuter av det. Annars kan det vara.

• Waimea

Hej alla!

Moe: Vad glad jag blir när jag läser om din motivation och träning. Trots tunga besked om sonens allergier så är du så härligt taggad.

Reb: Tänkte på dig lite - ska inte du springa Sätermaran? Eller någon av distanserna? Bra jobbat, förresten!

Jag har inte sprungit alls mkt denna vecka. Körde intervaller i tisdags, minnss inte om jag skrivit om dem - vi var tre tappra som gav oss iväg och körde 8 + 2 backintervaller, 8 st ca 250 m långa, rätt snäll lutning förutom de 50 sista metrarna då det brantade på. Sedan var jag sugen på mer, så vi körde två sprintintervaller uppför den branta delen. Skitroligt! Verkligen, verkligen apkul att ge järmet!! Sen var det jättehärligt löpväder så vi tog en omväg hem, det blev totalt 15 km och tre lyckliga VLK:are. Nästa tisdag tänkte jag köra 8 längre intervaller på samma slinga (4-500 m) där målet är att springa i bra fart men framför allt att vara så jämn som möjligt, tidsmässigt.

Hoppas på premiär på min 'hemmarunda' ikväll, sedan är det distanspass med klubben i morgon. Blir nog sista distanspasset med klubben på ett tag, i påsk är jag i Blekinge, helgen efter är det Växjöloppet, sen får vi se. Svårt att binda upp sig på både intervall- och distanspass varje vecka, särskilt när jag dessutom har mitt spinningpass, bokföringen för löparklubben och en familj som vill ha en närvarande mamma.. Jag erkänner, jag är tidsoptimist en masse, ändå har jag blivit bättre än för ett par år sedan.

Ha en fin löparhelg, alla. När var det du skulle springa 100 km, Isold?

• Waimea
    Kattstugan skrev 2011-04-16 16:49:38 följande:

Har sprungit terräng-SM i Uppsala idag. Så j-vla jobbig bana så det liknar inget. Men jag VANN!!!! min klass och dessutom fick vi silver i lagtävlingen Solig! Gissa om det ska firas ikväll Solig

Isold är ute och springer just nu och det ser ut att gå vääääldigt bra enligt senaste uppdateringen!

Wow! Du äger, kattstugan!
  • Waimea

isold2003 skrev 2011-04-16 21:07:59 följande:
    Grattis Kattstugan! Gud vad du är duktig! Helt suveränt! Jag bar nästan lila duktig Tog SM silver på 100km, bara 2 min 16 sek efter segraren Så himla nöjd och stolt!

Men Isold, då. Du är ju så vansinnigt duktig, jag har för mig att du skrev nåt om att du inte hade med tätstriden att göra, nu vet vi då alldeles säkert vad du går för.. . Stort, stort grattis.

Jag har icke sprungit en meter, har ägnat dagen åt att gräla med min son och avslutade med mat och ett glas vin hos grannen. Kompenserar väl i morgon, då!

Svar på tråden Löpartråden 13