Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Stenfalk: Hejhej! *storkram* världens finaste triathlet har hittat hit igen. Duktiga du som tagit dig iväg til sjukgymnast.

Kaya: så lätt och ledigt du kom igång..

Gunsan: Det reder sig är jag säker på!

Göteborgstjej: Skulle tro att en skoförsäljare säger att skon är slut vare sig den är det eller ej. Ser den sliten ut? Känns dämpningen svampig? Får du ont är det nog bra att testa ut ett par nya i vilket fall.

Kattstugan: Du är ju verkligen den störiga typen, du..

Jag har satt upp mitt uppkäftigaste träningsmål hittills, jag SKA under 40 minuter på milen och 1.30 på halvmaran, men det får ta ett par år, annars kommer jag att springa sönder mig. Innan har jag mest haft det som diffus målbild, men nu är det liksom bestämt.

• Waimea

Och dagens träning; 8,5 km i skogen på lunchen. Härligt. Pigga ben.

• Waimea

Jessa: Välkommen! Visst är det spännande, att man helt plötsligt ger sig in i saker som tidigare verkat helt omöjliga..
    Jag tror det går fint för dig, perfekt start på träningsprogrammet.

• Waimea

Instämmer med Isold, kul att se nya ansikten här!!

Jag körde intervaller med klubben igår, först löpskolning sedan 6*700 m terräng med löpstyrka (dvs utfallssteg, planka, tåhäv, armhäv och stålmannen) som vila emellan. Vi var sju pers som peppade varandra rejält. Skitkul! Själv hade jag en utmärkt hare i klubbens snabbaste tjej, hon vrålade 'kom och ta mig nu då' på sista intervallen, det gick såklart inte, men det var kul att jaga. Det var så vansinnigt vackert, runt slottet och utmed sjön här i stan. Terräng-SM har gått på samma ställe.

Idag hade jag planer på löpning, men tre dagars träning i sträck och kli i halsen fick mig att stanna hemma. I morgon håller jag cykelpass och, om möjligt, klämmer in en löptur innan..

• Waimea
    Göteborgstjej skrev 2011-05-04 21:34:49 följande:
    Ångrade mig... Blev långa intervaller istället - 3*2km... Urk vad jobbigt! Sprang i strax under 5min/km-tempo, riktigt, riktigt tufft! Sista km lyckades jag dock inte hålla tempot, för då var det värsta uppförsbacken - fast ansträngningen var än värre! Jag känner mig i form!!

Vaderna känns sådär...
    Härligt.. Vila från löpning en dag, vaderna frestas hårt av backintervaller. Stretch och tåhäv!
  • Waimea
    Jessa med 3 skrev 2011-05-05 12:49:11 följande:
    Mae, skönt att förkylningen gett med sig! Jag har ett knä som började trilskas redan veckan innan programmet började och nu är maken bortrest, så det känns inte helt fel att ta crosstrainern i stället, även om jag får slita för att komma upp i puls på den. Vill i alla fall göra rätt antal pass, även om det ibland blir "fel" träning...
    Jessa: Även om det inte blir löpning så tränar du ändå den centrala kapaciteten, dvs hjärta och lungor, så det är skitbra!!
  • Waimea

Ojojoj, vad ni har skrivit i helgen. Själv har jag varit på jobbresa i Köpenhamn, hängt med mina barn och hållt mig långt från datorer..

Jobbresan innebar sushi och pilsner och Wallmans och en massa vin och så några pilsner till.. Jisses, det var som att vara student all over igen, kom i säng apsent i fredags, vaknade efter några ynka timmars sömn, tittar ut och inser att det är solsken och vackert och jag SKA ut och springa. Blev en lugn mil utmed och över havet/någon form av kanal. Mmm. Mina kollegor tittade misstroget på mig efteråt, de var övertygade om att jag låg och sov eftersom jag var bra igång på kvällen. Småbarnsmorsor har kanske ingen rutin på alkohol, men de har jävligt bra koll på att göra saker med lite sömn i kroppen, men jag tror jag håller mig till lättöl i fortsättningen, i vilket fall.

Igårkväll blev det två mil i lufsa-tempo. Sprang min vanliga runda, lade på lite och slängde in 6*350 m backiga intervaller i ett sandigt spår. Ingen våldsam tempoökning, men lyfta lite på benen i alla fall. När jag kom hem hade maken eldat i bastun, så det var njutbart härligt att krypa in där.

Göteborgstjej: för mig är det stor skillnad på att springa kuperat jämfört med att springa flackt, i alla fall om jag tänker mig att jag ska göra det i lite tempo. Så var inte ledsen för att det kändes segt, var i stället nöjd över att du fick rejält med styrketräning för benen, för det är en stor fördel med att springa i backar - man blir starkare. Springer du sedan intervall i backe så är det mer av samma vara.

Vidstige: Om du ska börja springa längre distanser så rekommenderar (och det gör jag egentligen till alla som börjar springa) jag verkligen att köra core/styrketräning som stärker bål och benmuskler. De flesta problem med löpning kommer av att man ökar träningsmängden för snabbt - konditionen hänger med, men inte ligament, senor och muskler, riktigt. Dels behöver man stärka musklerna, dels behöver man låta det ta tid innan man ökar för mkt. 10 %/vecka är en lagom ökning. Jag vet precis vad jag pratar om eftersom jag fick göra ett uppehåll i ca 4 månader i vintras eftersom jag hade sjukt ont i vaderna..

Kattstugan: Haha, kan just se dig framför mig.. Jag ska göra samma sak på Växjö Marathon, tänker inte springa eftersom det är så tätt inpå New York, så jag jobbar och peppar alla andra i stället!

Isold: Blev det en fin långrunda?

• Waimea

Kattstugan: Jag är så avis på dina intervallpass!!! Vi ska köra 6*1000 m (ev nån repetition till om folk är alldeles för pigga..   ) väldigt flackt i morgon, för att få lite fart i benen på asfalt. Var ute och rekade i torsdags och hittade en slinga utmed sjön (du lär ha passerat den åtta gånger..   ) som borde passa. Nu har jag ju dessutom fått min illsnabba hare till klubbkamrat som får lite mer klipp i min löpning. Känner annars att jag blivit lite loj, jag pressar inte på det sista lilla, utan backar av när syran börjar komma.

• Waimea

bellaan: Jag har ett fast intervallpass i veckan, utöver det försöker jag springa ca 4 mil, fördelat på ett längre pass och några kortare pass med lite högre tempo. Hur och när det blir avgör tid och familj.. Sen blir det lite spinning och annat emellanåt.

I måndags höll jag ett rätt så jobbigt cykelpass, körde med anläggningens Activio-system för första gången och blev samtidigt utvärderad. Jag hoppade in i stället för en annan tjej och fick göra om mitt baspass till något betydligt jobbigare. Kul utmaning.

I tisdags körde jag 6*1000 m intervaller med klubben. Försökte få mina illsnabba klubbkamrater att gå ut långsamt och sedan öka, men vare sig jag eller de klarade av det . Första kilometern gick på 3.55, sista på 4.17 för mig. Lite löpskolning innan, sedan styrkeövningar efter. Och upp- och nedjogg, naturligtvis.

Alldeles strax blir det ca 8 km lunchjogg, i skogen. Sen vet jag inte riktigt, far upp till Dalarna och har inte riktigt planerat träningen. Tror det kan bli en del sprunget, när jag har både barnvakt och fri tid..

• Waimea

Kattstugan: Härligt med ett sånt genrep! Jag försöker mentalt tona ner tävlingsdjävulen i mig så att jag tar det lugnt i Gbg. Har fått fin startgrupp, dock, så jag misstänker att det kommer att vara svårt att hålla igen.

Svar på tråden Löpartråden 13