Ojojoj, vad ni har skrivit i helgen. Själv har jag varit på jobbresa i Köpenhamn, hängt med mina barn och hållt mig långt från datorer..
Jobbresan innebar sushi och pilsner och Wallmans och en massa vin och så några pilsner till.. Jisses, det var som att vara student all over igen, kom i säng apsent i fredags, vaknade efter några ynka timmars sömn, tittar ut och inser att det är solsken och vackert och jag SKA ut och springa. Blev en lugn mil utmed och över havet/någon form av kanal. Mmm. Mina kollegor tittade misstroget på mig efteråt, de var övertygade om att jag låg och sov eftersom jag var bra igång på kvällen. Småbarnsmorsor har kanske ingen rutin på alkohol, men de har jävligt bra koll på att göra saker med lite sömn i kroppen, men jag tror jag håller mig till lättöl i fortsättningen, i vilket fall.
Igårkväll blev det två mil i lufsa-tempo. Sprang min vanliga runda, lade på lite och slängde in 6*350 m backiga intervaller i ett sandigt spår. Ingen våldsam tempoökning, men lyfta lite på benen i alla fall. När jag kom hem hade maken eldat i bastun, så det var njutbart härligt att krypa in där.
Göteborgstjej: för mig är det stor skillnad på att springa kuperat jämfört med att springa flackt, i alla fall om jag tänker mig att jag ska göra det i lite tempo. Så var inte ledsen för att det kändes segt, var i stället nöjd över att du fick rejält med styrketräning för benen, för det är en stor fördel med att springa i backar - man blir starkare. Springer du sedan intervall i backe så är det mer av samma vara.
Vidstige: Om du ska börja springa längre distanser så rekommenderar (och det gör jag egentligen till alla som börjar springa) jag verkligen att köra core/styrketräning som stärker bål och benmuskler. De flesta problem med löpning kommer av att man ökar träningsmängden för snabbt - konditionen hänger med, men inte ligament, senor och muskler, riktigt. Dels behöver man stärka musklerna, dels behöver man låta det ta tid innan man ökar för mkt. 10 %/vecka är en lagom ökning. Jag vet precis vad jag pratar om eftersom jag fick göra ett uppehåll i ca 4 månader i vintras eftersom jag hade sjukt ont i vaderna..
Kattstugan: Haha, kan just se dig framför mig.. Jag ska göra samma sak på Växjö Marathon, tänker inte springa eftersom det är så tätt inpå New York, så jag jobbar och peppar alla andra i stället!
Isold: Blev det en fin långrunda?