Inlägg från: Waimea |Visa alla inlägg
  • Waimea

Löpartråden 13

Gunsan75 skrev 2011-05-29 18:37:06 följande:
    OJOJ.. Vad har jag gjort?
    Har precis anmält mig till nästa års upplaga av Sthlm maraton och som om inte det räckte så slog jag till och anmälde mig till jubileumsmaran också!
    Tur att man snart är färdig med klassikern såman kan löpträna lite mer
    Haha.. Det var löpardjävulen i dig som slant på tangentbordet, jag lovar.

Isold: Vilken fin tid du hade på Sthlm. Det var väl på minuten samma tid som förra året, eller?
    Vi hade en illsnabb tjej från klubben som sprang in på 3.02, för övrigt. Respekt!
  • Waimea

Isold: Det var nog jag som vimsade loss i resultatlistorna. Tyckte väl det var konstigt först eftersom du nog meddelat att du inte skulle springa, men å andra sidan blir jag aldrig förvånad över vad du tar dig för. Ett plötsligt infall om en mara skulle inte förvåna mig. Alls.

Har begrundat min insats och kommit fram till att jag ska under 3.30 så snart det går. Några bra tips på hur jag ska göra för att inte tappa mkt på slutet? Längre långpass? Planen är ju att öka upp träningsmängden gradvis över sommaren, en bra del i en sån ökning skulle väl vara att lägga på en 5-6 km på de längsta långpassen så att jag kommer över 3 mil. Isold, du som är långlöperska, vad tror du?

• Waimea

Moe: Nämen, vad härligt med ett litet pyre. Åh, man blir alldeles varm i hjärtat. Grattis!

Jag åkte på jordens brakförkylning efter Stockholm, har hostat mig igenom de senaste nätterna och varit och nallat av sonens astmaspray för att slippa den där täta känslan i bröstet, så jag har icke sprungit en meter sedan i lördags. Inte motionerat på annat sätt heller. Har dock lyckats äta bra så här långt, gottesuget har avtagit en aning och det är skönt.

Får se om jag kommer igång i helgen, annars är det Salomon Trail Tour, 10 km terräng, på måndag. Kul.

Mae: Vad roligt det lät med Tabata. Härligt att köra slut på sig!

Vilda tigern: Du är verkligen motiverad, och du inspirerar!!

• Waimea

Första passet efter Sthlm idag. Fy för den lede vad tungt det var. Luftrören var som små sugrör och det rosslade betänkligt emellanåt. Förstår vad du varit igenom, moe, med din astma, det var länge sedan jag hade en sån här förkylning.

Långsamt gick det med, men jag envisades, sprang min vanliga runda så det blev knappa 13 km. Skönt, det är verkligen vackert ute nu. Körde core- och vadträning efteråt och fy, vad kort och stel jag var överallt. Nu blir det bot och bättring.

Annars har jag nog fått mina 15 millisekunder i rampljuset, i lokalblaskan räknas tydligen jag som 'svårslagen' på vår version av Salomon Trail Tour. Jag, och en norsk skidskyttelandslagstjej. *skrattar* Jag tror att reporten inte kan ha varit riktigt tillförlitlig när han skrev artikeln, men jag ska spara den och ha den som pepp när det känns motigt. Med tanke på hur segt det var att springa idag lär det inte bli nåt svårslaget med mig, inte..

• Waimea

Huu, det var varmt och jobbigt och tungt idag. Pulsen drog iväg direkt och mjölksyran flödade, inte blev det bättre av 28 graders värme i stillastående luft, jag som avskyr värme. Var rätt sugen på att kliva av efter första varvet men bet ihop och hittade lite flyt de sista 2 km. Så dags då.. Kom fyra i alla fall, sprang på 53.07, kände av förkylningen, det var väl kanske därför orken tröt.  Samtidigt var det jättehärligt att springa över rötter, stock och sten, riktigt go terräng!

• Waimea
    mejram skrev 2011-06-05 21:00:23 följande:
    Här är en till som läser och läser, men inte skriver... Men jag blir inspirerad och peppad av er ändå. Så i dag slog jag till med 9,7 km och det gick ju det också, jag som brukar hålla mig kring 5. Så Blodomloppet på onsdag bör kunna bli en kamp mot klockan i stället för en kamp för överlevnad. Och jag håller med om att det är vackert nu - jag blir alldeles lycklig av alla liljekonvaljer längs rundan.
    Så gott! Hinner du se och njuta av liljekonvaljerna så har du definitivt hittat rätt sätt att springa på! Välkommen hit..
  • Waimea
    isold2003 skrev 2011-06-06 17:08:04 följande:
    Det blev ett rejält långpass för min del idag, 48 km i gassande sol. Hade sällskap av två klubbkompisar och det var skönt för det var rejält slitigt idag. Glass- och drickapaus en mil hemifrån gjorde gott men jag fick ändå ta en gångpauser på slutet för att ta mig hem. Puh!
    Skönt att ha sällskap.. och vilken runda! Du skulle ha lagt rundan om en bra sjö och kastat dig i
  • Waimea

Äsch, inte nåt tränat sedan loppet i måndags. Vedkapning i måndags och tisdags, iofs, men sen inget. Har hostat och skrällt i veckan, riktigt otäckt astmalikt och nu när det äntligen är över är jag allena hemma med småtrollen, så det blir inget sprunget förrän på söndag, men då ni!

Kunde ju ha tränat lite core ikväll, iofs, men fastnade framför datorn. Suck. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men nästa vecka drar jag igång träningen igen. Ska springa en kvartsmara med klubben på onsdag, vill klämma ett distans- och ett tempopass innan, åtminstone. Lite core i morgon får det allt bli, banne mig.

Ha det fint, nu ska jag sova..

• Waimea

Hej och välkomna alla nya!

Ang intervaller:

Till skillnad från Isold (som ändå är snabb som vinden..   ) älskar jag intervaller och tycker det är jättekul! Backintervaller är rena styrketräningen för ben/baksida lår/säte - kroppsdelar vi behöver bli starkare i eftersom vi oftast är rejält svaga där, storleken till trots..

Förutom styrkan får du ju samtidigt jobba de snabba muskelfibrerna i benen (långsammare distanspass aktiverar snarare de långsamma fibrerna) och du ligger nära din mjölksyratröskel och jobbar således både kondition och syratålighet, och det gäller oavsett vilken typ av intervaller du kör.

Sedan är det klart, kör du typ 1-minuts eller 100 m intervaller får du en helt annan explosivitet än om du kör 800 m eller tusingar. De sistnämnda tycker jag är vidriga, för övrigt, men o så nyttiga. En favorit jag har är att köra 1-2-3-4 minuter, vila och så 4-3-2-1 minuter.

Till en början skulle jag väl säga: Hitta en fin plats för intervaller, oavsett om det är en backe, en del av en stig eller en lämpligt utmätt sträcka. Jag vill gärna springa där jag trivs, då blir det positivt att köra intervallerna. Tänk ut ett bra antal intervaller för platsen- jag brukar köra 6-8 st om de är längre och kanske 10 - 12 av de kortare - och se till att planera in upp- och nerjogg, lägg in ett par km av vardera i lugnt skönt tempo. Är du riktigt hugad slänger du in lite löpskolning mellan uppjogg och intevaller, spring 2*40 m höga knän, 2*40 häl/rumpkick, 2*40 meter indianhopp och 2 stegringslopp, lite lagom långa (dvs öka gradvis och spring verkligen max i ca 100 meter el liknande). Då har du banat in ett större 'steg' i din löpning och ruskat liv i de snabba muskelfibrerna.

Kör sedan intervallerna, kör du exempelvis 8*400 meter kan du köra dem i två serier så att du springer 4 intervaller med en minuts vila emellan och sedan två minuter vila innan du ger dig in i nästa serie. Spring lite återhållsamt, du behöver inte springa livet ur dig för att du kör intervaller, se bara till att hålla högre fart än du normalt gör när du springer och anpassa så att du orkar alla intervaller i samma tempo, åtminstone teoretiskt.

Som grädden på moset kan du, innan du joggar av köra t ex 2*1 min planka, 15 utfallssteg, 2*15 tåhäv och 20 stålmannen (stå på alla fyra, sträck ut motsatt hand och ben, finfin bålövning) så har du fått lite extra styrketräning. Jogga av och glöm för guds skull inte att belöna dig med en skön stretch!

En hel uppsats..

Själv sprang jag 13 km igår, min vanliga ljuvliga skogsrunda, utan andningsproblem. Mmmmm. Kom hem och kapade ved för brinnande livet under infernaliska knottanfall efteråt. Har också varit duktig och kört mitt corepass två dagar i rad och jisses, vilken go träningsvärk jag har idag! På onsdag är det klubbmästerskap i kvartsmarathon, jag är taggad efter den urjobbiga tävlingen på nationaldagen.

Kram på er alla!

Svar på tråden Löpartråden 13