Hej och välkomna alla nya!
Ang intervaller:
Till skillnad från Isold (som ändå är snabb som vinden..
) älskar jag intervaller och tycker det är jättekul! Backintervaller är rena styrketräningen för ben/baksida lår/säte - kroppsdelar vi behöver bli starkare i eftersom vi oftast är rejält svaga där, storleken till trots..
Förutom styrkan får du ju samtidigt jobba de snabba muskelfibrerna i benen (långsammare distanspass aktiverar snarare de långsamma fibrerna) och du ligger nära din mjölksyratröskel och jobbar således både kondition och syratålighet, och det gäller oavsett vilken typ av intervaller du kör.
Sedan är det klart, kör du typ 1-minuts eller 100 m intervaller får du en helt annan explosivitet än om du kör 800 m eller tusingar. De sistnämnda tycker jag är vidriga, för övrigt, men o så nyttiga. En favorit jag har är att köra 1-2-3-4 minuter, vila och så 4-3-2-1 minuter.
Till en början skulle jag väl säga: Hitta en fin plats för intervaller, oavsett om det är en backe, en del av en stig eller en lämpligt utmätt sträcka. Jag vill gärna springa där jag trivs, då blir det positivt att köra intervallerna. Tänk ut ett bra antal intervaller för platsen- jag brukar köra 6-8 st om de är längre och kanske 10 - 12 av de kortare - och se till att planera in upp- och nerjogg, lägg in ett par km av vardera i lugnt skönt tempo. Är du riktigt hugad slänger du in lite löpskolning mellan uppjogg och intevaller, spring 2*40 m höga knän, 2*40 häl/rumpkick, 2*40 meter indianhopp och 2 stegringslopp, lite lagom långa (dvs öka gradvis och spring verkligen max i ca 100 meter el liknande). Då har du banat in ett större 'steg' i din löpning och ruskat liv i de snabba muskelfibrerna.
Kör sedan intervallerna, kör du exempelvis 8*400 meter kan du köra dem i två serier så att du springer 4 intervaller med en minuts vila emellan och sedan två minuter vila innan du ger dig in i nästa serie. Spring lite återhållsamt, du behöver inte springa livet ur dig för att du kör intervaller, se bara till att hålla högre fart än du normalt gör när du springer och anpassa så att du orkar alla intervaller i samma tempo, åtminstone teoretiskt.
Som grädden på moset kan du, innan du joggar av köra t ex 2*1 min planka, 15 utfallssteg, 2*15 tåhäv och 20 stålmannen (stå på alla fyra, sträck ut motsatt hand och ben, finfin bålövning) så har du fått lite extra styrketräning. Jogga av och glöm för guds skull inte att belöna dig med en skön stretch!
En hel uppsats..
Själv sprang jag 13 km igår, min vanliga ljuvliga skogsrunda, utan andningsproblem. Mmmmm. Kom hem och kapade ved för brinnande livet under infernaliska knottanfall efteråt. Har också varit duktig och kört mitt corepass två dagar i rad och jisses, vilken go träningsvärk jag har idag! På onsdag är det klubbmästerskap i kvartsmarathon, jag är taggad efter den urjobbiga tävlingen på nationaldagen.
Kram på er alla!